Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min Xserve påväg att dö?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 09:37

Jag kom precis till jobbet och höll på att tappa kaffekoppen det första jag gjorde.
Hela rummet lät som en stucken gris och ljudet kom ifrån min Xserve G5a...
Jag gick ifrån jobbet igår vid 20:00 och då lät den precis som den ska göra. Kommer tillbaka dryga 12 timmar senare och den låter något fruktansvärt. Viste inte vad jag skulle göra så jag höll in powerknappen tills den stängdes av.

Efter dryga 5 minuter satte jag igång den igen och ljudet var borta! Men vågar jag ha den på? Någon som vart med om något liknande? Känns som om det inte kan vara fläktarna eftersom de skulle nog börja låta lika mycket så fort jag boota om maskinen så...vad kan det då vara? Jag kommer åt den via nätverket så inget verkar vara fel.

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Kan inte vara så mycket förut om en fläkt eller möjligtvis en disk. Det är de enda delar i datorn som kan orsaka sådana ljud. Jag skulle sätta en bra slant på att det är någon fläkt som är dålig. Nu har jag inte skruvat i en xserve men det borde inte vara så svårt att öppna upp burken nästa gång den låter illa och försöka luska ut vilken fläkt som för oväsendet.

Om du hade något program som kraschat och började käka CPU-kraft så är det mycket möjligt att fläktarna bara gick på högvarv (Retrospect är ett typsikt sådant). Efter omstarten så var ju processen död och då går fläktarna på mer normala varv igen.

Det mest troliga är att den hängde sig, och då går maskinen i felsäkert läge, dvs kör allla fläktar på 100% för att skydda hårdvaran mot överhettning. En omstart löser problemet.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 14:28

Tack för alla lugnande svar!
Kan tyvärr inte svara på om det va nått program som krasha eller dylikt eftersom jag bara för nån vecka sen fick en hårddisk krash på datorn jag sitter vid nu och Remote desktop som jag använder för att administrera xserven stack i krashen. Så jag har inte tittat/haft den kopplat mot en monitor på ett bra tag! Inte heller haft tid att rigga remote desktop...

Vågar jag koppla in en monitor i xserven när den är på? (Aldrig behövt göra det tidigare men kanske är värt att göra för att se ifall nått är fel...)

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Inga problem att koppla in skärmen, om den har ett grafikkort dvs. Många av dom säljs ju utan

Jag hade en Xserve som lät ILLA - efter genomgång upptäckte jag att det lilla "Checked by" klistermärket hade fastnat i fläkten

1
Bevaka tråden