Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utlandsköp! (köpa från Japan)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag håller på att ändra mitt setup i min hemstudio. och undrar om det är nån som vet hurpass bra, eller dåligt det är att köpa instrument från japan? tänkte mest på uttagen som inte stämmer in på våra här i sverige, och om det är ok att köra med en (converter?) i våra vägguttag?

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-12 21:28

Japan = 100V så det behövs en konverter.... Hittar du en 230 till 100V konverter så är det bara att tuta och köra.

Annars så är det ju dyr frakt, tull och moms som du får räkna med.

L

frakten har jag räknat med, moms och tull däremot... kan man komma undan den genom att få den skickad som present?

• Medlem
  • 2007-04-13 13:08

Fixade en lite bättre trådtitel. Konverterare brukar finnas på t.ex. Elfa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 13:14

Eingang, Om priset på varan är under 500:- och är skickad som present så slipper du moms och tull. (Så är det iaf till och från USA, borde vara samma från Japan?)

Så då kan du ju be den som skickar varan skriva 500:- och present. Med risken att om någonting händer så är det värdet du får försöka kräva tillbaka.. Går ju inte att säga "Men det låg ju en synth för 5000:- i!" när det står något annat på paketet. Men det är som sagt bara om någonting skulle hända.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-13 13:18

hur dyr moms och frakt är det från japan ?

har själv varit sugen på att importera prylar därifrån nämligen.
ms20 och dess syskon är ju inte allt för dyra där borta nämligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 13:27

Momsen är väll som vanligt 25%... Frakt beror väll på vikt och hur stor prylen är. Frakten för mitt .COM gick på $360 men t.ex. MS20 är en ganska liten och lätt synt. Om det är en affär som säljer kan man alltid skicka ett email och fråga vad dom tar för att skicka till Sverige.

En nackdel med Japan är att dom oftast är extremt dåliga på engelska.

Mvh
Demokid

jag har skrivit till säljaren, och fått detta svaret:

"Hello Daniel. thank you for interest. this unit run on 90~120V properly. also I will ship it as a Birthday gift and lower price on invoice. thank you Daniel."

om jag förstår honom rätt, så har han gjort detta förut. är det någon som håller med?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-13 14:39

eingång: han verkar gjort det innan

beställde du från affär eller privatperson ?

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-13 14:40

jag har inte beställt än, jag väntar mail. men jag har pratat med tullverket och fått ett av inläggen bekräftat. det går alltså att få en present av värde under 500 kronor skickad från ett land utanför EU. personen som skickar måste då vara en civil person, och inte ett företag. ifall någon annan undrar...

jag har ringt Elfa också, och dom har konverterare mellan 1500 och 3000 kronor. den biten är ju inte kul alltså

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-13 15:01

eingang: det finns ju racktrafos som konverterar flera moduler. kostar lite men då konverterar flera enheter.

phonic gör sådana bland annat.

leere: vad är det, sökte på ordet på nätet men fick inte upp något. cirkapris på en sån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 15:18

Eingang, 230V->100V Finns på kjell.com kostar 198:- http://www.kjell.com/?item=44096&path=

zthee: den är ju jättebillig, men det är för amerikanksa eluttag, jag behöver en för en japansk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 15:44

eingang, klipp av sladen och löd dit en amerikansk? Annars finns det väl resekonvertrar?

eingang: det är inte alls säkert att tullen köper att det är en gåva, och att sätta ned värdet funkar inte heller alltid då de lätt kan kolla marknadsvärdet. För all del försök, men budgetera för hela värdet och ta det som en bonus om det slinker igenom. Annars finns det risk för att du bara blir besviken.
25% räknas för övrigt på värde PLUS frakt.

1
Bevaka tråden