Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

död ESQ1

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 20:24

Den funkade imorse .. och nu skulle jag koppla midiut å spela från den på en annan synt. Hände nått skumt på skärmen å den startade om sig och nu skickar den udda midi signaler och låter inte alls. Den har ju hängt sig för jämnan innan när man kört midi från/till den men nu hände alltås detta. Kommer absolut 0 ljud. Nån som har nån ide?:(

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-12 22:56

Har själv SQ-80, snudd på identisk. Kör den som masterklav, har aldrig hängt sig men nu blev man ju orolig.

Ingen skillnad i funktion med alla midisladdar urkopplade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 23:12

Om du inte har bytt backupbatteri i den så kan det börja läcka. Då kan det helt plötsligt bli dåligt. Men förhoppningsvis är det något enkelt som glapp någonstans. Öppna och kolla om du törs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 23:33

Låt den vara avstängd en stund och sätt på den igen. Om det är nåt glapp nånstans så kan värmen ställa till det. Har du en multimeter så kan du också kolla att psun ger rätt spänningar ut
ESQ1an brukar säga till när backupbatteriet behöver bytas (been there done that) så om den inte har sagt till så borde det inte vara nån fara med den punkten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 23:33

Den är skitenkel att öppna förresten, fyra insexskruvar i hörnen på panelen, sen är det bara att fälla upp locket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 00:27

Tack för tips gottfolk, batteriet är bytt precis.. kankse blitt nått glapp där kankske, är väl inte assmidig med lödkolven.. men är det så den reagerar om batteriet inte är anslutet, borde inte patcharna ryka då också.. eller kankse inte ..jo det var kul att öppna, som huven på en bil.

Ska kolla igen när ja kommer hem .. annars får väl fassan kolla lite med sina instrument nån gång

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-18 23:28

Hur gick det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 23:51

Det gick bra! Fick hjälp av saddox och vad jag kommer ihåg var det någon strunt sak som vanligt bara. Kommer inte ens ihåg hur eller vad jag gjorde. Min verkar iaf vara väldigt känslig emot´midi signaler, startar om sej lite hipp som happ när man ska använda midit.

Det bor en liten alien i min synth..

-Ursäkta min okunskap, men jag har fått för mig att t.ex Polysix och Opera-6 är maskiner som man måste skruva isär innan dom fräts upp inuti p.g.a sortens(?)originalbatteri dom har - och - undrar ifall det gäller SQ80(?). Jag har en sån som jag inte gärna skruvar isär...

MVH "Orolig närstående"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 11:06

Om sq80 öppnas på samma sätt som ESQ1 vilket ja tro den gör så är det otroligt lätt å öppna å kolla, 4 skruvar för att öppna huven.

det tar skruv

-Tack, ska prova. Fyra skruvar är lagom många för att jag ska få ihop den igen...:cool:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 11:47

ACID LIZARD:

Polysix har jag ingen men likväl en SQ-80 + Siel Opera 6.
Ensoniqsyntharna har bättre placerade batteri, så det är inget större fara.
SQ-80 är ju som skrivet enkel att få isär, så kolla status direkt.

Under huven på jänkaren...

-Tack, det gick bra - såg OK ut förutom en träbit . Tur att det inte var en smörgås.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 15:49

Mmm.. för att byta batteriet krävs dock att du tar loss kretskortet.
Eller: snikösning... klipp loss batteriet och löd dit det nya på trådarna till det gamla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 16:03

när ja bytte batteri värmde jag bara upp kring batteri ändarna med lödpennan och fick bort det relativt enkelt, borde vara det smidigaste.

Om det går!

Senast redigerat 2007-07-19 16:15

-Jag tänkte först att eftersom ingen batterisyra syns till låter jag det vara som det är - om den inte kan ta skada av svag/ingen spänning från batteriet? Att den inte minns något efter man slagit av strömmen gör mig inget. Man kan lixom snabbt spaka fram lajban utifrån preset.

MVH

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 16:16

Sant.. men vad jag minns så är det lött på undersidan av detta dubbelsidiga kort. Det ska inte vara något problem om man är försiktig att få anslutning på båda sidor.
Hmm.. kanske ska ta och byta på min SQ-80, bara för skoj skull...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 17:09

Den kommer förhoppningsvis att varna i tid om jag inte minns helt fel.
Om spänningen dör helt på batteriet kan mycket skumma problem uppstå ibland.

1
Bevaka tråden