Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone försenar Leopard till oktober

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-13 21:25

Det som förvånar mig mest nu är att apple börjat ändra på sina rutiner... (kanske varit såhär förut också?)

Visar iTV långt före vi får klämma på den

Inga produkter i Jan keynote som vi får samma dag.

Apple TV försenat.

iPhone till USA. Inte mycket nyheter om hur det blir för oss andra bara några datum.

MacPro leverans på en Onsdag? (kanske varit andra dagar än tisdagar förut jag har
ingen kunskap om detta)

Leoparden flyttad/försenad.

Verkar vara allt längre tid mellan olika produkt uppgraderingar.

Man kan säkert hitta olika förklaringar till varför detta händer. iPhone kan vara en anledning men det ligger säkert mycket mer bakom varför Leopad flyttas.

instämmer med en del - synd - men så hemskt är det väl inte. tiger lunkar fram fint.

sen tror jag dock inte det är hela sanningen - tror det är en kombination av saker. jag tror att leopard just kommer ha en wow-impact som kommer vara stor och således tar mkt kraft från både iphone och leopard.

frågan är vad som händer med hårdvarulanseringarna? har ju ryktats om att nya iMac har kopplingar till leopard...skall inte nya iMacs komma förrän oktober!?

De är både för och nackdelar med det här. Fördelen är att man kan spara lite till så man har råd med sin nya imac. Och nackdelen är att tjejen blir lite tjinkig att hon inte får uppgradera

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-13 13:44

.....

Det här var tråkigt för mig. Jag hade sett fram emot att köpa en MacBook med Leopard på nu i sommar. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Nu har jag visserligen ytterligare ett par månader till att spara, fast det blir ändå inte någon MBP av det. Nu har jag fått nya eventuella grejer på listan.

Väntar på:
1. Leopard
2. Santa Rosa
(3. Penryn som efterträder Merom)
(4. De där nya skärmarna, LED, var det så de hette?)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-13 14:37

Det kommer säkert ett familjepaket på 10.5an också....
Och DVDn är både PPC och Intel för 10.5.

Så du kan köpa din nya dator idag och sedan uppgradera alla (max 5 st) med ett familjepaket på 10.5an när den släpps i oktober.

Ursprungligen av mikaelf:

Det kommer säkert ett familjepaket på 10.5an också....
Och DVDn är både PPC och Intel för 10.5.

Så du kan köpa din nya dator idag och sedan uppgradera alla (max 5 st) med ett familjepaket på 10.5an när den släpps i oktober.

Okej. Det låter smidigt.
Tackar så mycket.

Hmm..

"Just spoke with Apple who confirmed the reports are wrong and Leopard is still scheduled to ship in this spring as they previously announced," the analyst wrote on his blog site.

"The rumor mill is wrong again."

http://www.appleinsider.com/articles/07/03/25/briefly_apple_says_leopard_wont_be_delayed.html

Edit: Haha. Artikeln är ju från Mars. Ignorera detta

Ursprungligen av staed:

Hmm..

"Just spoke with Apple who confirmed the reports are wrong and Leopard is still scheduled to ship in this spring as they previously announced," the analyst wrote on his blog site.

"The rumor mill is wrong again."

http://www.appleinsider.com/articles/07/03/25/briefly_apple_says_leopard_wont_be_delayed.html

Artikeln du länkar till är från 25 mars
Det var ju innan Apple gått ut med förseningen så då trodde dom väl kanske att de skulle gå.

Du greppar efter grässtrån

Ursprungligen av Johan S:

Artikeln du länkar till är från 25 mars
Det var ju innan Apple gått ut med förseningen så då trodde dom väl kanske att de skulle gå.

Du greppar efter grässtrån

Det var ju ful-länkat från en annan Apple Insider nyhet från inatt: http://www.appleinsider.com/articles/07/04/12/apples_leopard_still_plagued_by_lengthy_bug_list.html

"For its part, Apple has maintained that it will not delay the release of the next-generation OS"

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-13 16:12

Skulle orsaken vara att de "lånat ut några utvecklare" till iPhone-projektet? Det har jag vældigt svårt att tro.

Egentligen så bryr jag mig lite om Leopard, jag gråter varje dag jag ser att Centrino Pro ænnu inte har slæppts. Det ær ett helvete, I tell you.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-13 17:27

Jahaa, det var som...
Planerar att köpa nya macar nu när Adobe CS3 kommer, får bli med förinstallerat 10.4 istället för 10.5 som tänkt...nåväl 10.4 är helt OK.

Funderar på vad som kommer hända med iPhoto och dom andra i-programmen, märkligt att 07 versionen inte har släppts ännu...dom kanske blir integrerade i 10.5?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-04-13 17:42

Hade själv hoppats på en uppgraderad MacBook till sommaren, och då med installerad Leopard på. Nu står hoppet till en hårdvaruuppgradering åtminstone.
Det känns tungt att vara utan en bärbar nu när jag insett att jag har behovet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 19:54

Jag har inga problem med att Apple prioriterar iPhone. Om Apple lägger tid på en potentiell kassako och något som lockar switchers så kan jag leva med det. Dels för att vi bara snackar ett par månaders försening. Spelar någon roll i "kampen" mot Vista eller gör att man kan göra liknelser med Vistas försening som dels kunde räknas i år och dessutom fick se stora funktioner försvinna.

Att folk blir besvikna över ett Mac OS X som de till stor del inte vet vad det kommer att innehålla är tecken på vill-ha-vill-leka-nörderi. Det är inte som vi sitter i sjön, vi har ju Mac OS X 10.4!
Dessutom kommer ju bilder, filmer, info och utveckarversioner på WWDC i Juni. Borde väl stilla hungern en del?

Dessutom, vem har sagt att vi skulle få Mac OS X 10.5 i slutet av 06? Inte Apple, thats for sure...

Macanvändare måste vara de bästa och de värsta kunder man kan ha....

Ursprungligen av acke:

Dessutom, vem har sagt att vi skulle få Mac OS X 10.5 i slutet av 06? Inte Apple, thats for sure...

så här står det i referatet hänvisat från wikipedia:
http://news.com.com/Apples+Intel+switch+Jobs+keynote+transcript+-+page+2/2100-1047_3-5748045-2.html?tag=st.num

Citat:

/../ we intend to release Leopard at the end of 2006 or early 2007 /../

(från steves keynote på wwdc 2005, till wwdc 2006 hade man ändrat sig till 'spring 2007'.)

men vad spelar det för roll egentligen?
jag är mest putt att min 'så snart som nya kommer ut'-macbook inte kommer med ett nytt roligt (?) system. det kunde vara värre...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-13 20:13
Ursprungligen av acke:

Jag har inga problem med att Apple prioriterar iPhone.

Från att förändra världen till att tillverka leksaker... Prioriteringarna har försämrats rejält

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 20:40
Ursprungligen av Eloge38:

Från att förändra världen till att tillverka leksaker... Prioriteringarna har försämrats rejält

Känns lite som du svalt Apples propaganda med hull och hår.
Men vänd på det, om du vill att Apple ska förändra världen så är en ny marknad (mobiltelefoner) en bra sak? Borde väl vara minst lika bra än den marknad (datorer och operativsystem) som Apple har varit i över 30 år och inte har några tankar på att överge?

Förövrigt, sedan när är mobilmarknaden en leksaksmarknad?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-13 22:22
Ursprungligen av acke:

Känns lite som du svalt Apples propaganda med hull och hår.
Men vänd på det, om du vill att Apple ska förändra världen så är en ny marknad (mobiltelefoner) en bra sak?

När man presenterade Macintosh 1984 så var det en revolution. Det är ju inte precis som man revolutionerar marknaden med iPhone.

Ursprungligen av acke:

Förövrigt, sedan när är mobilmarknaden en leksaksmarknad?

Mobiltelefoner har sedan länge haft de funktionerna man behöver av en telefon. Alla extra features som implementeras i de nya telefonerna är bara leksaker.

  • Medlem
  • 2007-04-13 21:55

oooh är det någon mer än jag som ser ett svenskt paket-erbjudande? iPhone + Leopard till sänkt pris.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-13 22:21

Tveksamt.. Sen när säljs operativsystem i bundles med telefoner?

Det vore dock rätt bra.

På jobbet sitter vi lite i sjön då även 10.4.9 — liksom tidigare versioner — ibland gör att en nätverksvolym med många mappar — som i sin tur innehåller många bilder— inte går att mata ut då man browsat runt på den länge.
Finns även risk att det blir Kernel Panic när man gör detta...

Kanske det kommer 10.4.10 också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-14 17:26

10.4.9.5 vore i alla fall bra.

Sista versionen var sista som skulle komma ut före 10.5. Så dom problem som finns nu får man nog leva med resten av tiden om man fortsätter köra 10.4.
Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-14 21:54
Ursprungligen av acidflash:

Sista versionen var sista som skulle komma ut före 10.5. Så dom problem som finns nu får man nog leva med resten av tiden om man fortsätter köra 10.4.
Rätta mig om jag har fel.

Mina och star-affinitys försök till sorgligt skämt gick alltså till spillo.

Kanske det inte är så bra för Apple att de skjuter upp en utlovad release. Och kanske kan man tycka det är lite trist om det här visar att Apple är villiga att prioritera andra produkter högre än datorer och operativsystem.

Men det är ju ingen kris direkt. För min del är jag helt nöjd med 10.4.9 som har allt jag behöver. Och stabiliteten har varit orubblig sedan senaste uppdateringen. Jag har inte behövt starta om en enda gång sendan den.

Efter några hängningar på kort tid hoppades jag på en nyinstallation med leopard snart. Men är inte direkt i behov av Leopard så jag kan köra tiger ett bra tag till. Leopard känns i princip lika oengagerande som Vista. Enda anledningen till att köra det är lite buggfixar + att andra program ofta kräver senaste osx.

Ursprungligen av Code Red:

Leopard känns i princip lika oengagerande som Vista. Enda anledningen till att köra det är lite buggfixar + att andra program ofta kräver senaste osx.

Att det ska bli ännu snabbare överlag kan man hoppas.
Har ju varir så ända sen OS X släpptes — att varje ny version känns lite snabbare än den förra. 10.1 till 10.2 var kanske det största hoppet i hastighet.

"Quartz 2D Extreme" får de gärna också aktivera.
http://everythingapple.blogspot.com/2005/04/no-quartz-2d-extreme-for-tiger-104.html

Spaces verkar också bli något som kommer användas lika flitigt som Exposé.

Finns en hel del att se fram emot tycker jag.

att det blir snabbare räknar jag som buggfix. Sen kommer de nya 3d-stödet att passera mig obemärkt förbi då jag sitter på en mac mini. Kanske att de nya minis får bättre hårdvara o därmed kan det vara vät att vänta på leopard. Vad vet jag.

Ursprungligen av Code Red:

Sen kommer de nya 3d-stödet att passera mig obemärkt förbi då jag sitter på en mac mini.

Nya 3D-stödet?

Alla de teknologier som kommer i Leopard vad gäller grafik stöds av Mac minis grafikkort vad jag vet.

Jag tror det kommer bli mer som i Aperture där de lägger över en stor del på grafikkortet. Det går knappt att köra på min mini. Får väl se helt enkelt.

Bevaka tråden