Det kanske är förbjudet att posta samma inlägg i två trådar?
Förlåt i så fall, men...
I dag lärde jag mej något högst väsentligt.
Jag vill att mina windowskompisar ska kunna gå in på min hårddisk med Windowsfildelning (SMB/CIFS) över internet precis lika lätt som Macanvändare kan gå in på hårddiskar med afp (Apple File Protocol).
Det går inte!
Bakgrund:
Jag har en Airport Extreme med en USB disk instoppad direkt in i den.
AE erbjuder då "Fildelning" i en meny.
Är man ute på stan kan man lätt logga in på hårddisken med Äpple-K och routerns externa IP-adress. Disken hamnar då på skrivbordet precis som om man var hemma! (det här har jag sagt förut, men det gick fort att repetera).
Har ni förresten märkt att den delar ut IP adresser baklänges! Varför gör den det?
Nåväl,
I samma fildelningsmeny finns "Windowsinställningar", där den föreslår defaultnamnet "WORKGROUP" för ett Windowsnätverk.
Jag var hemma hos en (PC) kompis igår och visade då hur jag fick upp disken med afp.
Sedan frågade jag hur en PC användare kommer in på disken med SMB/CIFS protokollet - för det hade jag ju aktiverat.
Svaret blev: Det går inte, eftersom protokollet inte är routningsbart.
Kommunikationen kan inte ta sig genom olika routers.
Dvs, det funkar bara över LAN (lokalt) men inte över WAN (internet).
I det här fallet har jag blandade känslor över att återigen kunna konstatera Apples överlägsenhet över Microsoft.
Jag ville ju trots allt att det skulle funka...
Därefter började vi spåna om VPN (L2TP) tunnlar...
Någon som har testat det?
P.S. "Virtual Private Network" simulerar ett LAN över internet. Det borde väl kunna funka? Man lurar den, helt enkelt.