Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dela ut internet via Airportkortet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

EDIT: Förlåt om jag lagt denna tråd i fel subforum, den kanske borde ligga under Nätverk & Säkerhet istället.

Jag sitter nu här i Japan med min älskade Macbook inkopplat till bredbandet via ethernet. Dock vill jag ju gärna ha tillgång till internet även på min PSP och NDS, men jag har inte hunnit skaffa en airport express (eller AirMac express som den heter här i Japan) ännu. Jag försökte därför dela ut mitt internet från Macbooken trådlöst via airport, och jag har lyckats få igång funktionen utan problem, MEN...

...varken PSPn eller DSn lyckas ansluta. De hittar nätverket utan problem, ansluter går hur bra som helst, men sedan när de ska ta emot en IP-adress så får de ingen tilldelad. Samma problem stöter min grannes windows-PC på. Vad kan detta bero på. Är det några inställningar som måste fixas, eller fungerar internetdelning bara med andra Macar?

Tacksam för svar,
Håkan

Uppdatering: Nu fungerar PCn och PSPn med internetdelningen, men DSn vill fortfarande inte. Med tanke på hur 'bra' webbläsaren till DS är, är dock detta inte en större förlust.

• Medlem
  • 2007-04-15 17:04

Flyttar tråden.

Kom du på vad som var fel med de maskiner du sedan fick igång?

Felet med PSPn var helt enkelt att jag glömt knäppa på personlig webbdelning... men det hjälpte inte med DSen. Den fungerar dock med skolans WLAN, det testade jag idag. Antagligen kan det vara Macbookens kort som inte gillar att prata i 802.11a (2Mbit/s). PSPn klarar 802.11b, så det kan vara därför.

Nu har jag kommit ännu längre med hjälp av denna sida:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051119155606277

Problemet nu är att Dig-kommandot inte vill fungera, det blir timeout, no DNS servers could be reached. Konstigt, eftersom internet rullar på bra.

Fungerar det nu?
Hur löste du DNS-problemet?

1
Bevaka tråden