Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ppc 850

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst en del rykten om att PPC 850 kan vara ett möjligt altrenativ till G3/G4 i Apples low-end datorer.
Nu undrar jag om det är någon som har någon info om denna processor?

Någon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 12:39

Här slåss ju Apple mot pc-burkar med processorer på närmare 3 GHz. Varför skulle Apple i det läget satsa på något som är sämre än PPC 970? Det verkar inte logiskt. Nä, det enda rätta är att använda PPC 970 eller att byta till Intel.

Hrm... att Apple skulle börja använda PPC 850 i persondatorer vore ungefär lika sannolikt som att Dell skulle börja använda 486-processorer igen. När det gäller PPC 850 är det ju dels Motorola som utvecklar den, dels är den gammal som gatan (har för mig att den lanserades någon gång i mitten av 90-talet), dels har den förskräckligt låga prestanda och dels är den uteslutande avsedd för inbäddade system. Men visst, den har iaf en effektförbrukning på 0,65 W, alltid bra till något... :rolleyes:

Min gissning är att det blir PPC 970 i de flesta Apple-burkarna framöver. G3:an borde däremot kunna dröja sig kvar ett bra tag till i iBookarna eftersom IBM har fått så pass bra fart på dess utveckling och har rätt stora planer för den även framöver. Enda anledningen att byta till G4 borde vara om Motorola lyckas bra med PPC 7457, eftersom den kommer att ha ca. 40% lägre effektutveckling än vad dagens PPC 7455 har.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 19:46

Tack Samuel, du var mer påläst än jag.

Tack för upplysningarna. Hade inte klart för mig vad PPC 850 var (förrutom att det var en processor).

1
Bevaka tråden