Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI: Synth till dator? PCI-Interface?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-15 10:42

Jag har en synth med inbyggt SCSI-Interface (Yamaha EX5). Till synthens SCSI-interface har jag kopplat en cd-läsare. Det fungerar bra, men jag skulle helst vilja slippa att bränna skivor i datorn som jag sen får flytta över till synthens cd-läsare.
Kan man köpa någon form av SCSI-kort, PCI eller så, och stoppa i datorn (PC, Win XP), och dra kabeln rakt mellan synthen och datorn och få upp synthen som en enhet i datorn istället?
Eller.. jag vet att det går, har läst om andra som gjort så med EX5, men allt det här med SCSI är ett mysterium för mig.
Skulle detta kortet kunna fungera? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=104435
Vad kallas de där korten egentligen? Jag letar efter något bra ord som jag kan söka på för att hitta dem begagnade.

Om du inte lyckas med din nya dator så kan du ju köpa en beg.

Jag har en SCSI-sampler jag äntligen lyckats få igång mot dator. Först letade jag efter SCSI-kort till min PB G4 men ingen kunde garantera att det skulle fungera (och rätt dyrt), sedan köpte jag en nyare G3 med SCSI som inte fungerade för att nu ha lånat en gammal G3:a där SCSI:t fungerar som det ska. Det verkar vara känsligt med SCSI, vilket kort/dator osv.

Min poäng är att du kan fundera på att hitta en gammal PC/Mac med inbyggt SCSI från syntens tid, det kan ju bli både billigare och enklare än att leta efter en modern fungerande lösning.

Lyckas du däremot hitta någon bra SCSI-lösning för nya PC eller Mac så får du hemskt gärna berätta det, det vore ju det optimala förstås.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-15 12:27

Då var det ungefär som jag fått för mig att det var alltså.
Verkar vara ett riktigt bök med SCSI
En extra dator bara för det ändamålet blir lite osmidigt då det är just en extra mellanhand jag vill undvika tyvärr.

Jag ska ta mig en titt på www.ex5tech.net (ett forum tillägnat synthen i fråga).
Vet att det finns en del som kör så som jag vill göra där, kanske finns det någon matnyttig information där. Hittar jag något matnyttigt så kan jag hojta till!

Ja, berätta gärna vad du kommer fram till.

Så länge fortsätter jag som jag gör nu. Ethernet mellan gamla och nya gör att det ändå är hyfsat smidigt.

När jag väl fått igång SCSI:t mot samplern fungerar det ju ypperligt, snabbt och stabilt.

Så jäkla besvärligt är det inte. Tänk på att du måste ha en adapter för att köra SCSI3-kontroller till en SCSI2-enhet bara.

Har svårt att se varför det inte skulle fungera med ovantående kort. Annars kan man säker få ett gammal Adaptec 2940 (eller vad dom hette) gratis numer. Vet iofs inte hur det är med XP-drivisar, men dom funkade bra under 2000.

När jag kopplade min sampler till en zipdrive och sedan till datorn, bara fungerade det utan att jag behövde göra några inställningar i datorn. Då satt iofs ett scsi-kort direkt på moderkortet, men det bör bli samma sak med ett pci-kort av typen adaptec. XP känner igen dem direkt, har jag för mig. Det handlade i det fallet bara om att leta fram kablar som passade och se till så att enheterna inte hade samma ID. Det står nog förklarat i syntens manual. Däremot kan kablarna vara rätt dyra.

loppis och "prylbodar" har vellan scsiprylar för spottstyvers... iaf hos dom jag funnit...
DB50pin, DB68pin, Centronix kontakter/adapter/kablage

ett adaptec pci 29XX e det minsta trasslet att få i gång gamla SCSIsaker på -- bara att köra oftast efter lite SCSI-iD konfig på enheterna (att inte ha samma iD i kedjan)

eventuellt kan även ett adaptec USBXchange eller liknande funka - vet inte hur det e med EX5an dock (det handlar då iaf om en USB-till-SCSI-konverter, en kabel med kontakter på typ)

\\ en annan variant e att köra en SCSI card reader\writer från SCM, Intermart eller Microtech av typen PCD-xx då musikprylar mkt ofta ha stöd för dessa SCSI enheter --- många datorer idag har kortläsare per default och då e det enkelt att flytta kort emellan grejjerna i stället för att trassla med scsikedjor kanske? .. en tanke .. dessa kortläsare e 3.5" och kan funka i ext.kabinet eller hellre internt montage istället för floppys tex...

det enda e att se upp med e vellan partions format och tabeller eller vad det heter 8bit\12bit\16bit etc så att allt går att nå...

Senast redigerat 2007-04-15 15:32
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-04-15 22:29

scsi

Hej Bobbski,

Det kortet du länkade till (2904) ska fungera utan problem. Ett skottsäkert alternativ är även (som nämnts tidigare i tråden) ett 2940 (kör jag med själv). Drivisar behöver du inte eftersom XP har fullt stöd för detta (för Adaptec) direkt. Till skillnad ifrån t.ex A3000/4000/5000 så skiljer sig HD-formatet en del till det bättre jämfört mot EX5:ans. Tar du exempelvis och monterar en kortläsare i EX5:an så kan du i princip montera denna direkt under windows (eller mac) och flytta filer mellan.

Kör du med hårddisk (antingen i din dator eller inbyggt i EX5:an) så kan du använda ett program som jag skrev för lite över två år sedan, som jag kallar "EXify" som gör så att du kan dela din scsi-disk mellan din pc och din ex5 för lite hederlig drag'n'drop (kolla länken här: http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=000129

Av någon skum anleding så bestämde sig Yamaha för att inte riktigt följa windows-stuken på diskarna, utan kör en liten variant som normalt sett gör att du inte kan dela disk mellan pc:n och EX:n. Har tyvärr inte orkat skriva en version för äldre windows (95 och 98) eftersom jag antar att ingen (?) använder dessa idag.

Kör du med en scsi-zip så är också tipset att alltid formattera dessa med IOMegas programvara (fat-16 under windows funkar ine). Med IOMegas program så kan båda maskinerna "se" zippen på rätt sätt.

M v h

Danne (Daniel_L på ex5tech).

Utan att försöka sno din diskussion, men...det kanske är skillnad på PC och Mac till Macs nackdel här då? Den lösning jag prövade var just Adaptec 2940UW (för Mac) och G3 B/W till en EMU e64 vilket inte fungerade men en G3 beige med inbyggt SCSI fungerade direkt...

USB och FireWireadaptrarna tyckte jag kändes osäkra då det inte fanns någon erfarenhet att få gamla samplers att fungera via dem som jag hittade.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-04-16 09:17

Hej David,

har tyvärr inte koll på 2940 i kombination med Mac. Det jag märkt är dock att usb->scsi adaptrarna som finns troligtvis inte fungerar speciellt bra (läst mig till det på olika samplerforum, bl.a ex5tech). Adapterna ska tydligen inte kunna hantera mer än 1 scsi-"targets". Sen är de relativt sällsynta och dyra (inte minst om man köper den nya). Men för pc och XP så lär med stor sannolikhet en adaptech funka bra (så länge id:na är satta korrekt och termineringen gjort).

M v h

Daniel

Citat:

Men för pc och XP så lär med stor sannolikhet en adaptech funka bra (så länge id:na är satta korrekt och termineringen gjort).

...svider lite för en gammal macfantast...:)

Jag kör ju vidare på den gamla G3:an. Det vore skönt förstås om det kom något sätt att få en modern Mac (helst PB) att hantera SCSI bra. Önskedröm antagligen.

1
Bevaka tråden