Jag har precis köpt en G7:a. Tidigare har jag använt Canons digitala systemkameror men vill nu hellre ha en kamera som är lätt att bära med i olika sammanhang.
Såvitt jag förstår har alla digitala kompaktkameror problem med brus. Fuji ska vara bäst på det här området men när jag klämde på en F30 kändes det inte alls bra. Den är för liten för mina händer och har för få reglage vilket gör att man måste in i menyer och fippla hela tiden. Kan man stå ut med det är nog F30 ett bättre val i och med att den också är billigare.
G7:an är väldigt lättanvänd (iso på separat reglage, fotograferingsmetod på separat reglage och ratt för att reglera slutartid/bländare etc).
G7:an har blixtsko vilket gör att du kan fota med riktigt bra blixtar.
G7:an har sökare vilket många uppskattar. Den är ganska liten men funkar ändå tycker jag. Därmed kan man stänga av lcd-displayen och spara batterier. Jag har två stycken och har inga problem med batteritider.
G7:an har en trevlig känsla. Den är robust, har många smarta funktioner men saknar raw, har högt brus och inte tillräcklig vidvinkel (runt 36 mm tror jag det är i småbildsformat). Det går dock att köpa till en vidvinkeladapter.
Kolla också Ricoh Gr Digital. Klämde på den och den är fantastiskt trevlig om än inte lika mångsidig som G7:an.
Lycka till med köpet.
/J