Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtid.se suger processorkraft

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag surfar in på Realtid.se så ser jag hur Aktivitetskontrollprogrammets gröna staplar far upp i taket och straxt därpå börjar fläktarna gå igång och knäna glödgas.
Jag har iofs bara testat med Safari, Camino och Firefox men resulatatet är i stort sett detsamma oavsett vilken webläsare jag kör. Möjligen är det lite värre i favoriten Firefox där staplarna verkigen hoppar upp och slår i taket.
I Firefox har jag en massa Adblockers och No-Script plugins aktiverade. Borde inte det dämpa processorförbrukningen en smula?

/mvh David

• Medlem
  • 2007-04-16 15:44

Något lurt är det med siten! Jag får 50 % processoranvändning på min jobb-PC med en
P4 3.2 GHz i firefox.

Ja, titta!

Det är säkert hijackning på hög nivå.
Dit kommer jag aldrig att gå igen....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 18:00

om jag surfar dit och inte gör något så lägger sig safari på runt 45% cpu, men om jag skrollar ner en bit ( så att reklamen inte syns ) då trillar den snabbt ner till 5-10% cpu, slog på att safariblock skulle ta allt som var i *.realtid.se/include/banners/* då norpade den all reklam, enda som är kvar som suger kraft är den den där "newstickern" som de har på sidan som roterar länkar.. verkar som den är en oändlig loop i javascript.

Ursprungligen av ntity:

om jag surfar dit och inte gör något så lägger sig safari på runt 45% cpu, men om jag skrollar ner en bit ( så att reklamen inte syns ) då trillar den snabbt ner till 5-10% cpu, slog på att safariblock skulle ta allt som var i *.realtid.se/include/banners/* då norpade den all reklam, enda som är kvar som suger kraft är den den där "newstickern" som de har på sidan som roterar länkar.. verkar som den är en oändlig loop i javascript.

För mig blir det ingen skillnad om jag skrollar ner. Belastningen ligger konstant i toppen.
[edit]
Jo fresten. i Safari så lugnar den ner sig när jag skrollar ner.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-04-17 01:48

Finns det något bra sätt att stänga av flashreklam på? Märker det även på IDGs sidor där fläkte börjar tjuta för fulla muggar med all flash.

Ursprungligen av wosk:

Finns det något bra sätt att stänga av flashreklam på? Märker det även på IDGs sidor där fläkte börjar tjuta för fulla muggar med all flash.

SAFT! http://www.apple.com/downloads/macosx/internet_utilities/saft.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 16:46

eller safariblock, samma som adblock för FF funkar lika bra och är gratis.

Ursprungligen av ntity:

eller safariblock, samma som adblock för FF funkar lika bra och är gratis.

Nu var det ju bara den lilla detaljen att det hjälpte inte med adblock aktiverat på firefox. Inte för mig jallafall. Funkar det bättre för någon annan med Firefox och adblock?

Det är deras javascript som visar "Senaste nytt" som drar processoranvändningen till max. Så i detta fall får ni nästan be om ursäkt till flash-annonserna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 21:59

i safari så sjönk cpu belastningen med en 10-15% iaf utan flash med safariblock, men javascriptet är den riktiga boven på sidan ja..

Nu har Realtid.se låtit ta ner sin ticker på prov. Åtminstone tissi möra bittida. så passa på å njut medans det går!Realtid.se

/mvh David

1
Bevaka tråden