Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar dator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss läst lite trådar angående köp av bärbar dator men skulle ändå behöva lite hjälp.

Tidigare har jag kört live (stationär dator) med fruityloop som styrts med lite midistyrning och det skulle jag vilja ha en bärbar till nu, dessutom är jag intreserad av att börja använda final scratch, serato eller liknande.
Sen drömmer jag också om att börja köra lite mer avancerade VJsets.

I dagsläget har jag "bara" 7500 kr att spendera. Trots att jag sitter på en PC i min studio och hemma så är jag ändå en macmänniska, kan det vara en idé att kolla på begagnat?

å en sista fundering.. är man ute och cycklar om man köper en hygglig begagnad och använder den som huvuddator i studion? sliter man sönder på grejjerna och räcker kapaciteten till?

vore jättetacksam för hjälp!
/Viktor

Med mecenat-rabatt kan du köpa en Macbook ny för 9715 inkl. moms. Sen utöver det måste du komplettera med lite mer RAM-minne. Så jag rekommenderar dig att antingen vänta lite eller kanske försöka sälja gamla datorn så kanske du får råd.
Sedan tillkommer givetvis mjukvarukostnaderna.

Jag föredrar själv mac, därav min rekommendation. Trivs du bra med PC kan du dock komma undan billigare. Zepto har bland annat en väldigt prisvärd modell, Znote 6014W.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-24 10:42

Känns svårt att hitta något riktigt roligt för 7500.... gå upp till ca 10 så finns det rätt mycket att välja mellan dock. Eftersom du gillar mac så skulle jag nog också rekommendera en macbook.

Beror ju litegrann på vad du är ute efter... kollade själv runt efter beggade laptops för ett tag sen, men tyckte det var rätt svårt att hitta nåt bra. Det som säljs som beggat är ju oftast minst 3 år gamla saker, vilket blir att kännas lite väl slött.

Rätt billiga nya laptops är dock rätt pigga om du inte ska köra så extremt tunga saker, tror nog att en ny billig laptop (6000-7000) är ett bättre köp än en beggad för samma pris.

Ang "billiga" laptops, spana in ex. Znote 6014W
"Grundkonfiguration":
14" WXGA display
1,46 GHz Intel® Celeron® M 410
256MB minne
40GB Harddisk
3.499,38 kr!!!
Sen så testade jag att ändra någon inställning, typ 1024 i minne & 80GB hd så blev priset ~4.061,88 kr.

Helt OK tycker jag. Visst, du får inget top-of-the-line. Men överensstämmer specarna från dina program så har du ju en jäkligt billigt sproilans knädator.
Kanske lite litet med 14" display, vad vet jag... Men detta är iaf ett tips/alternativ på en billig burk.

Ursprungligen av Electroboy:

Ang "billiga" laptops, spana in ex. Znote 6014W
"Grundkonfiguration":
14" WXGA display
1,46 GHz Intel® Celeron® M 410
256MB minne
40GB Harddisk
3.499,38 kr!!!
Sen så testade jag att ändra någon inställning, typ 1024 i minne & 80GB hd så blev priset ~4.061,88 kr.

Helt OK tycker jag. Visst, du får inget top-of-the-line. Men överensstämmer specarna från dina program så har du ju en jäkligt billigt sproilans knädator.
Kanske lite litet med 14" display, vad vet jag... Men detta är iaf ett tips/alternativ på en billig burk.

+ moms, det är en viktig detalj

Tack för tipsen!

Znote verkade intresant! lämpar den sig bra för musikproduktion?
En macbook skulle ju vara trevligt, men hur är det om jag vill köra tex Fruityloops på den, är det då overkill med en macbook och det skulle funka lika bra med en billigare PC?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-25 00:07

Körde min livespelning i uppsala på en dator med ungefär samma prestanda som den znoten, så det borde nog rulla på hyggligt. Ingen monsterprestanda, men så länge du inte ska köra fruktansvärt tunga projekt så rullar den nog. Hugg till med 1GB minne och en större hårddisk bara.

Enda problemet jag ser med den är att den inte har firewire. Kolla också hur mångaUSB-portar den har, är det bara två så blir det trångt snabbt.

1
Bevaka tråden