Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemkatalogen på en Windowsburk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur går jag till väga för att få hemkatalogen på min mac att ligga på en windowsburk?

Har en mac med inte alltför mycket hårddisk och en windowsburk med desto mer. Hur gör jag för att få min hemkatalog ska ligga borta på (peka på) windowsburken? Måste ju gå, fråga är bara hur. Nån som kan hjälpa?

(Macen har os x 10.2.5 och pcn har windows 2000 advanced server.)

Har inte testat men det borde funka. Relativt komplicerat dock.

* Skapa en mapp i windows som heter Mac_Home och dela ut den (högerklicka, Sharing, blah blah)

* Kopiera allt (inkl. dolda filer) från din hemkatalog (som jag nu kallar för Bowman) till Mac_Home.

* Döp om /Users/Bowman till /Users/Bowman_backup (se till att du är inloggad som en annan användare när du gör detta)

* Ändra i en av Mac OS X startupfscript ( /etc/rc t.ex.) och lägg till raden

mount -t smbfs -o user=username,password=passwordet //[windows_dator]/Mac_Home /Users/Bowman

Starta om datorn och hoppas på det bästa, kanske måste du skapa /Users/Bowman mapppen först.

Det finns kanske nån enklare metod, inte vet jag.

Ciryon

PS username och passwordet är dina uppgifter för windowsdatorn.

• Oregistrerad
  • 2003-04-14 10:55

Skall man inte in i netinfo och röjja också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skall man inte in i netinfo och röjja också?

Alternativt. Jag kan netinfo dåligt, därför körde jag med startupscript-varianten.

Ciryon

En fundering.

Om man lägger över hemkatalogen på windowsburken, vad händer om jag loggar på på macen ifall windowsburken skulle vara offline? Vad händer om macen inte hittar min hemkatalog?

Du får ett felmeddelande om att din hemkatalog inte kunde hittas på det vanliga stället och att servern förmodligen är nere. Du kan fortfarande använda ditt konto, men inte göra några permanenta inställningar och en del saker fungerar rätt dåligt. Eftersom smb-mountningen inte återställer sig efter att servern har varit nere måste du antingen gå in i kommandoradsgränssnittet och återansluta hemkatalogen eller starta om (kan bli nödvändigt ändå, iaf om smb-mountern är lika hopplöst obstinat som nfs-automountern).

1
Bevaka tråden