Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undertexter till Apple TV?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-18 15:42

Tjenixen!

Nu är jag nästan fullständigt nöjd med min Apple TV. Ända jag saknar är undertexter, någon som hört rykten när den ska få stöd för det?

Någon som har löst problemet på annat sätt kanske?

Ursprungligen av fresla:

Tjenixen!

Nu är jag nästan fullständigt nöjd med min Apple TV. Ända jag saknar är undertexter, någon som hört rykten när den ska få stöd för det?

Någon som har löst problemet på annat sätt kanske?

det lär nog inte komma innan Apple börjar sälja filmer på internationela Apple Stores ...

quicktime har inbyggt stöd för subtitles (text tracks) och flerspråksval (sub audio tracks)
dock inget som fungerar i nuvarande version av AppleTV än ...

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-19 08:17

Ny Perian på gång som fixar detta alltså.
Nice!

Yes!!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-19 08:37

Lite tråkigt att man ska vara tvungen att hacka sin AppleTV för det, då klarar jag mig utan och inväntar tills funktionen släpps på firmwaren istället.

Ursprungligen av fresla:

Lite tråkigt att man ska vara tvungen att hacka sin AppleTV för det, då klarar jag mig utan och inväntar tills funktionen släpps på firmwaren istället.

Du kan ju hålla koll på väderleksprognoserna, leta särskilt efter snöfall i helvetet

Nej men allvarligt, precis som irrelogical säger så är sannolikheten för att Apple implementerar det minimal. Vi lär väl säkert få se stöd i ATV för textspår den dag iTunes Store börjar sälja videomaterial i icke engelskspråkiga länder, men inte de olika format som cirkulerar på mer ljusskygga ställen. Däremot är ju Apples attityd gentemot moddning av ATV ganska liberal.

Sannolikheten att Apple TV ska få stöd för tankade subtitles (om det var det det handlade om) är ungefär lika stor som att den ska få stöd för DivX.

Jättejättejätteliten.

Det är så man blir förbannad - vet ett flertal Svenska bolag som vill kunna sälja video/film material på itms men de får inte och framförallt kan Svenska Apple göra ett skit säger dom när de ringer.

Blir så trött.

Om atv ska bli en succé (i sverige) måste detta komma med filmer på svenska itms eller serier - då kommer även subtitles.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-26 09:14

Jag håller med, chansen är minimal. Men som sagt, älskar själva idén, använder den dagligen! Men att den inte klarar AAC 5.1 och undertexter är ett stort minus. Jag håller enbart tummarna och är optimistisk när det gäller denna produkten och hoppas det händer något.

Jag är verkligen inte sugen på att skruva isär och dona, det är inte aktuellt! Lite arrogant av Apple Sverige att bara låta allting ligga såhär. Precis som föregående talare säger. Svenska Apple verkar inte kunna svara på några frågor överhuvudtaget. överallt ser man att de inte vet osv. osv.

• Medlem
  • 2007-05-04 09:06

Quicktime 7.1.6 fick stöd för subtitles. Men med allra största sannolikhet enbart för special-undertexter anpassade för Quicktime.

Perian 1.0 fixar subtitles, iaf i den betan jag kör, jag har då visserligen bara provat matroska-filer med inbakade subs.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-04 15:19

Okej, nu har jag större förhoppningar om att VisualHub får stöd för subtitles när man ändå formaterar om sina .avi filer till .mp4.

http://mac.feber.se/feber/art/18779/fixa_undertexterna_med_submerg/

Ett smidigt alternativ, tog bara några sekunder att bränna in srt-texterna i filmfilen.

Ursprungligen av skiboy_89:

http://mac.feber.se/feber/art/18779/fixa_undertexterna_med_submerg/

Ett smidigt alternativ, tog bara några sekunder att bränna in srt-texterna i filmfilen.

Som Skiboy nämner så har en utvecklare här i Umeå tagit fram Submerge. Ska tydligen funka bra. Och du behöver inte hacka din ATV för att använda det.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-07 23:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 00:07
Ursprungligen av akesson:

hur menar du? såg att man bara kan ställa in ljud ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-10 17:05

Jag ska testa detta, verkar intressant!

tack för perian, simpelt och grymt mycket efterlängtat. Subtitle-problemet har varit ett pain in the ass på mac i åratal

Nu känner jag mig lite dum i detta sammanhang. Jag installerade Perian-betan, och...vaddå?
Hur gör man då, om man t ex vill lägga till subtitles? Jag hittar ingen instruktion och inga kommandon???

Ursprungligen av Larsal:

Nu känner jag mig lite dum i detta sammanhang. Jag installerade Perian-betan, och...vaddå?
Hur gör man då, om man t ex vill lägga till subtitles? Jag hittar ingen instruktion och inga kommandon???

Bara att lägga textfilen och filmfilen i samma mapp, och att dom ha samma namn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-12 13:35

Men det visas väl inte på AppleTVn? Jag testade det förstnämnda programmet, det var inte någon vidare bra.

Det är bara att lägga över senaste Perian på Apple TV och sen lägga filmen och textfilen i samma mapp. Fungerar, men text är ganska liten. Ska se om jag hitta någon lösning.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-14 20:35
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Det är bara att lägga över senaste Perian på Apple TV och sen lägga filmen och textfilen i samma mapp. Fungerar, men text är ganska liten. Ska se om jag hitta någon lösning.

Ahh, tyvärr är jag inte intresserad av att hacka min appleTV, det är inte så viktigt! Hade bara varit skönt att ha funktionen där.

Could need som help!!!

Hej!

Jag har lagt över Perian på hårddisken i apple tv:n. Trodde det skulle vara svårare men det va sjukligt lätt. Bara att skruva upp och föra över!!! Dock hittar inte min ATV några filmer.

Jag såg i ett tidigare inlägg detta:

"Det är bara att lägga över senaste Perian på Apple TV och sen lägga filmen och textfilen i samma mapp. Fungerar, men text är ganska liten."

Min fråga är nu:

1. Ska filmfilen och srt-filen ligga i någon speciell mapp?
2. Hur gör man för att apple tv:n ska hitta filmerna? Min ATV hittar inga filmer i dagsläget!

Har provat Save AS Mov. Har gjort om filmer till .mov-filer och lagt in dem i mitt bibliotek men min ATV hittar dem ändå inte. Dock är inte det mitt strörsta problem nu då jag vill få undertexter att fungera

mvh a.lindback

Ursprungligen av a.lindback:

Hej!

Jag har lagt över Perian på hårddisken i apple tv:n. Trodde det skulle vara svårare men det va sjukligt lätt. Bara att skruva upp och föra över!!! Dock hittar inte min ATV några filmer.

Jag såg i ett tidigare inlägg detta:

"Det är bara att lägga över senaste Perian på Apple TV och sen lägga filmen och textfilen i samma mapp. Fungerar, men text är ganska liten."

Min fråga är nu:

1. Ska filmfilen och srt-filen ligga i någon speciell mapp?
2. Hur gör man för att apple tv:n ska hitta filmerna? Min ATV hittar inga filmer i dagsläget!

Har provat Save AS Mov. Har gjort om filmer till .mov-filer och lagt in dem i mitt bibliotek men min ATV hittar dem ändå inte. Dock är inte det mitt strörsta problem nu då jag vill få undertexter att fungera

mvh a.lindback

lägg in detta på din AppleTV, spänn fast bältet och börja din resa . goodspeed ..

http://alanquatermain.net/atvloader/

Alltså... nu är det väl ändå inte så enkelt att man man kastar över Perian och ATV-Loader?
Det är väl ganska många steg har jag för mig. Eller?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Alltså... nu är det väl ändå inte så enkelt att man man kastar över Perian och ATV-Loader?
Det är väl ganska många steg har jag för mig. Eller?

Nu när Apple TV i version 2.0 verkar ha fått stöd för subtitles så kan man ju undra hur det fungerar. Har sökt på nätet men inte funnit något om hur man använder dem.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-19 18:51

Ja, det borde ju dyka upp något program som gör att man kan konvertera och baka in en srt-fil...

Perian gör att man kan öppna en fil med under texter i Quicktime och sedan spara som en ny fil. Då är undertexterna inbakade. (Jag tror jag läst detta någonstans här)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 08:18

Jo, det har jag testat. Men filen tar lång tid att konverteras så att Apple TV sedan kan läsa den. Det smidigast hade ju varit om textfilen hade kunnat bakas in som nån "texttrack" alltså inte brännas in i filmen.

1
Bevaka tråden