Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arp Axxe tappar ton

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-18 20:07

En av mina Axxes tappar låååååångsamt ton. Det hörs om man håller ner tex ett C4 under en längre period. Samma om man sequencar den.

(givetvis är all modulation avstängd och om det hadde varit mod. så hadde den inte sjunkigt så långsammt)

Kan det vara att något är galet med spänningen till den?

Några som har några ideer/tankegångar runt problemet? Även korkade sådan mottages med glädje.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 21:00

Det låter som att det är problem med sample&hold kretsen mellan själva keyboardet och de ljudalstrande kretsarna. Det brukar sitta en kondensator där som laddas upp och sedan en spänningsföljare som matar resten av synten.

Kondensatorn kan vara paj, eller också är det någon annan komponent som sakta laddar ur den.

Du borde få samma effekt om du slår på sample&hold(alltså ljudkontrollerna på panelen) och kör lfo:n riktigt långsamt, då borde varje samplad ton också sakta sjunka.

• Medlem
  • 2007-04-18 21:08

testade och visst fan låter det som S&H tonen också sjunker.

Då ska jag bara försöka hitta kondingen och testa den. Förhoppningsvis så är det den.

Tack Fredrik.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 21:13

Här har du en 18MB servicemanual. Jag brukar alltid vara misstänksam mot elektrolytkondensatorer först, billigt att byta också, C13 kan vara boven. Det sitter en 1458 där också, lätt att få tag på.

http://dl.analoghell.com/

• Medlem
  • 2007-04-18 21:19

Oj. Tackar. Har visseligen "orginal" servicemanualen, men det fanns ju massvis med annat trevligt

Jag har tittat lite i schemat och dels så borde du rengöra (isopropanol fram) runt kondingen, dels finns det en trimpot som du bör vrida på tills den håller ton. Det är nog inte en elektrolyt där utan en helt vanlig plastkonding. Man har till och med kostat på sig att buffra upp den och ha guard-ring, så fuskat har de inte. Trimpoten är för att ta det där sista som var dyrt att designa bort på den tiden.

hur gick det, var det det som var boven i dramat? ligger en allt för oanvänd yxa i replokalen..

samt, vilken trimpot menar du magnus? jag lyckas inte lokalisera någon i närheten av c13, i s/h-kretsen ("keyboard control voltage memory"), .

• Medlem
  • 2008-07-29 19:53

Inte hunnit ta tag i det ännu. Har fått ingång en axxe nu ivf.

Nu ska jag försöka få tag på en OTA till filtret samt försöka ta tag i ovan nämnda fel.

• Medlem
  • 2008-07-29 20:00

Men jösses vad fint dom låter. Filtret låter sjukt trevligt. Spottar och morrar helt underbart. Nämnas bör att jag inet har "orginal" filtret i utan det som ersatte. 4035? 4075 var moogkopian? Detta trots att jag har ett väldigt tidigt ex (elelr bytte dom serinummer efter dom bytt filter?) Tror jag har nummer en av de först 30 tillverkade och en som är någonstans 250-300.

1
Bevaka tråden