Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går långsamt att exportera som H264

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av mina användare som sitter med FCP tycker att det tar lång tid att exportera materialet de gör till H264. Spar de det som DV Pal tar det ingen tid alls.

De sitter på Mac Pro 2,66 med 2 Gb RAM.

Det handlar om korta TV-inslag som är 1-5 min långa.

Hur får vi upp hastigheten på detta?
Annat program? Dedikerad server?

Det är ganska subjektivt vad som är "lång" tid. Har du några konkreta exempel klipplängd och den tid det tar att koda motsvarande? Inställningar och storlek på utfilen spelar också in i ekvationen.

Att DV går snabbare dock logiskt, det är inte i närheten lika krävande som att koda H.264.

Det har jag.
Ett 1,5 min långt klipp tar 20-30 s med DV och 2-3 min med h264.
Det handlar om att det kommer kännas stressande när de går in i skarp produktion.

Apples H.264 är väldigt långsam, speciellt om man kör flerpasskodning. Här är en länk till en annan H.264-codec som kör på flera datorer parallellt:

http://daugerresearch.com/pooch/quicktime.shtml

Jag har själv inte provat den så jag vet inte om den är bra, men det kanske kan vara värt att kolla upp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-23 11:39

Förlåt om jag låter "hård" men att det tar 2-3X realtid att komprimera är ganska snabbt

Men visst, om ni behöver få upp hastighet så finns bl.a. Episode Pro eller Episode Engine. Episode är på en Quad G5 nära 50% snabbare än Apple's egna Compressor. Compressor kan å andra sidan sättas upp i en cluster-lösning som ska ge det mer kräm (har ej prövat). Compressor 3 låter som om det kommer vara snabbare än Compressor 2, speciellt på fler-kärniga system.

För riktigt högpresterande lösningar tror jag Episode Engine gäller, men då pratar du stora prislappar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-23 17:54

Apples H264-codec är dålig, både kvalitets- och hastighetsmässigt. Prova x264 istället. Om du verkligen vill använda quicktime för dina behov så finns det en component.

http://developer.berlios.de/projects/x264qtcodec/

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-04-23 18:15

Apples H264 är idag världens bästa videocodec (jag använder Compressor). Det tar en j-a tid att packa den, men resultatet blir också enastående (det är just därför det tar tid). Skiter man i kvalitutten så kan man givetvis köra med annat - anything...bara man håller sig till ISO-standarden (vilket inte MS gör så klart).

Har hört att den i QT är usel dock, men jag fattar inte varför...Compressor är ju också QT.

Senast redigerat 2007-04-23 19:07

Många åsikter nu.
Jag som trodde att en standard som H264 skulle se likadan ut var den än komprimerades men ack så fel jag hade.

Jag har på sistone, ev pga H264, slutat exportera ur iMovie eftersom det inte bara tar lång tid, det blir aldrig klart. Det hänger helt enkelt. Först säger den 1 minut, sedan 5... och när den stått och kodat en kvart säger den 244 minuter eller nåt sånt. Känns det igen?

Rippning av DVD till mp4 med Handbrake går i realtid, som jämförelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 16:11

jo det blir klart med det tar VÄLDIGT lång tid. Uppskattningen av kvarvarande tid kan du bortse från för den är helt fel. Slutresultatet blir bra dock.

1
Bevaka tråden