Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombinerad backup och redundans med RAID-1?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-19 13:03

Tjo,

Jag söker efter den mest kompakta backuplösningen för en mindre server. Samtidigt vill jag ha redundans på systemdisken.

Ett enkelt sätt att ha tillräckligt OK backup är ju att man har två stycken externa hårddiskar. En är alltid inkopplad och matas med backup från servern minst varje dag, och den andra disken har man hemma som veckovis backup på annan plats. En eller två ggr/vecka roterar man dessa diskar, så har man dels daglig backup on-site och halv-veckovis backup off-site.

Vad jag funderat på är dock om det går att kombinera detta med en RAID-lösning för systemdisken. Jag har idag en server som kör ett externt RAID-chassi med två stycken diskar i, för att systemet inte skall gå ner om en disk dör.
Jag funderar helt enkelt på om det är möjligt och utan problem att skaffa ett externt RAID-kabinett för två diskar, som stöder hot-swap och RAID1, och rotera en av dessa två diskar tillsammans med en tredje disk, för att uppfylla off-site-kravet. Vad gäller kravet på lokal kopia av datan kan man helt enkelt göra den lokala backupen till en särskild mapp, det blir väl nästintill samma att göra så på en RAID1-enhet som att kopiera till en separat disk när man inte har RAID1 på den första enheten (källenheten).

Det jag är osäker på om det är problemfritt. Jag är medveten om att det kan ta några timmar då man roterat diskarna innan disk2 är uppbyggd igen, men detta är en budgetlösning och gör man det innan man går hem så har man en full kopia på den disk man tar med sig, får åka tillbaka o trycka i den i värsta fall om disk1 skulle dö under uppbyggnaden av disk2.
Det jag mest tänker på är om vi säger att disk1 dör under uppbyggnad, och man springer dit med disk3 som man var på väg därifrån med; Kommer då systemet att kunna boota upp på disk3 som disk1, o bygga om disk2 efter det? Eller kan det av någon anledning inte boota disk3 pga hur det identifierar de olika bitarna i RAID1, kanske blir någon kollision, systemet kanske inte vågar boota disk3 eftersom den inte var den senast fungerande disken som satt i, eller liknande?

Jag inser att det beror mycket på vad man kör för RAID-enhet också. Jag har funderat på "Stardom ST3620 Externt RAID-kabinett USB/Firewire 2xSATA", har hotswap o raid som behövs osv. Men frågan är mest generellt ställd ang idén

Du verkar ha höga krav på tillgängligheten på din server.
Det går sällan hand i hand med billiga lösningar.

Den lösning jag har satt upp som får kallas billig är så här:
Systemet är speglat, två 80 Gb diskar.
Data delen är även den speglad, två 320 Gb diskar.
Jag har skiljt system och data delen från varandra så det inget gör om två system diskar pajjar. Jag kör bara mjukvaru raid vilket får duga efter som inga pengar finns för hårdvaru raid.

Systemet tar jag ingen mer backup på än speglingen. Jag har sparat undan config filerna från Server Admin och Workgroup Manager så att sätta upp en ny server med exakt samma inställningar tar mindre än 60 minuter.

Data delen speglar jag och varje natt körs ett skript som gör en inkrementel backup på hela data disken och skickar iväg den via internet till en server med ett RAID-5 torn.

Har fungerat perfekt i 4 år nu. Ingen data har gått förlorad och jag bytte systemdiskar i höstas för de var 3 år gamla och "better safe then sorry"-principen fick gälla vid utbytet.
Gjorde samma manöver med data diskarna och passade på att öka dem från 120 Gb till 320 Gb.

Allt detta sker på en xserve G4 med fyra diskplatser.

Den produkt du hänvisar till kör JBOD som RAID-system och det har jag bara haft dåliga erfarenheter av. Går en disk sönder så kan du inte återvinna någon data från den andra disken. Jag är även osäker på om Mac kan boota från USB.
Då skulle jag hellre ta något som liknar denna

Senast redigerat 2007-04-19 13:22
1
Bevaka tråden