Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man bry sig om virusvarningar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland dyker det upp mail som varnar och säger att man absoulut ska skicka detta vidare till ALLA sina kompisar.

Senast idag (Mån. 11/2) fick jag varningen om ett mail med ämnet: "It Takes Guts to Say Jesus" som skulle ha skickat ursprungligen från Joyce L. Bober på IBM Information Systems. Detta skulle radera hela disken. Värre en Melissa tydligen.

Så vad ska man nu tro. Finns det någon bra källa att kolla upp sådana påståenden? Kanske är mailet bara ett sätt at sprida viruset.

Hur är det med virus på OS X, är den mer utsatt än vad OS 9 var eller....?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-12 09:34

I princip ska man inte sprida virusvarningar vidare, därför att det ofta är ren bluffverksamhet som dom syftar till. Kan man inte bedöma sannolikheten i varningen eller risken att man själv eller någon bekant är drabbad så ska man låta bli. Kolla istället på Internet. Just ditt exempel finns med på förteckningar över kända hoax. Jag gick in på F-secures svenska sida som faktiskt har ett bra index över både kända virus och hoax.
F-secure

När det gäller virus är Macen allmänt inte speciellt drabbad. Vissa makrovirus som drabbar Microsofts program (Office/Outlook/Outlook Express/Explorer) kan också funka på Macen. Dock ställer dessa sälla till någon skada i själva Macen utan sprider sig mest vidare till andra (tex. via Outlooks adressbok). Nu när OS X kommit återstår att se om dom virus som nu tas fram gentemot LINUX och motsv även biter på OS X. Jag har inte hört talas om något sådant fall än, men det kanske kommer.

Tjipp

Jo det är väl UNIX som skulle göra Macen mer mottaglig för virus, återstår att se. Tack för länken. Det är nog lämpligt att kolla upp varningar innan man skickar vidare.

1
Bevaka tråden