Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigaste USB-ljudkortet med fyra ut?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och några bekanta tänkte köra lite parkfester i sommmar och då använda Traktor på laptop.
Problemet är då att komma undan billigt och ändå kunna förlyssna samtidigt som man kör ut ljud i högtalarna. Jag funderar på två stycken av Behringers billigaste USB-ljudkort, det blir 902:-
http://www.behringer.com/UCA202/index.cfm?lang=ENG

nåt annat förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 21:05

ingen ljudutgång för lurar på laptopen, gamle räv?

http://www.thomann.de/thoiw5_terratec_phase_26_usb_prodinfo.html

Annars borde det ju finnas ljudkort för surroundljud hos vanliga databutiker som torde funka.

mvh

Rasmus

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-19 21:13

Terratec phase26. 6 utgångar, rimligt pris (1400 tror jag att jag gav för mitt på thomann)

Jag hörde med lite folk och tydligen så funkar inte Traktor med två separata ljudkort utan det måste vara ett med fyra på samma kort. Tack för tipsen ras-mush & Arete!

edit: Jag hörde med en "ljudkortsexpert" och han berättade många av de billiga 5.1-ljudkorten inte har separata ljudkretsar för olika kanaler utan ett chip som packar upp en färdig dts signal eller liknande.

Dock så kollade jag upp Terratec-kortet och de säljs i bundle med Traktor så det lär ju funka!

Senast redigerat 2007-04-23 09:34
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-31 15:14
Ursprungligen av dar303:

Jag hörde med lite folk och tydligen så funkar inte Traktor med två separata ljudkort utan det måste vara ett med fyra på samma kort. Tack för tipsen ras-mush & Arete!

edit: Jag hörde med en "ljudkortsexpert" och han berättade många av de billiga 5.1-ljudkorten inte har separata ljudkretsar för olika kanaler utan ett chip som packar upp en färdig dts signal eller liknande.

Dock så kollade jag upp Terratec-kortet och de säljs i bundle med Traktor så det lär ju funka!

Det går visst. Om jag fattade det rätt hade du mac. Öppna "Audio MIDI Setup" under Vertygsprogram, Tryck Shift+Kringla+A. Tryck på plusset för att skapa ny sammanslagen enhet. Kryssa för de ljudkort du vill använda (tex intern utgång + ditt externa ljudkorts). Markera den nya Sammanslagna Enheten och tryck Klar.

Öppna traktor. Under ljudinställningarna - vips!

Jag kör Traktor med ett Audiotrak MAYA44 USB. Helnöjd. Vet inte om dom säljs längre...men billigt var det iaf.

Hehe... Maya 44usb och terratec aureon är samma kort! kolla bilderna!
http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=178&menu=113

Det får nog bli ett sånt.

Jag beställde ett terratec aureon från pixmania.se, det kostade ca 500:- och kom på två dagar.
Det funkar utmärkt med Traktor och var löjligt enkelt att installera!

Inte riktigt samma kort, Maya44 har 4 in + 4 ut. Men 6 ut för 500kr verkar ju vara ett kap. Man kanske skulle skaffa ett sånt när man vill tuta ut saker i mixerbordet istället för att trycka över det på studiodatorn först?

Aureon mark1 kanske var samma kort, kolla bilden i länken.
Det kort jag köpte var mark2.

Det är nog samma skal och kanske till och med samma fabrik som gör dem, men om du kollar på bilden så ser du att det är en extra ingång på Aureon (optisk/mick in) och lite annan fördelning av rcakontakterna (2+6 istället för 4+4).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 21:27

Kul att det funkade, storfeskarn!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-31 18:30

Funderar på att ev göra detsamma dar303 - men tänkte slänga ut lite frågor. Har googlat runt lite utan att bli klokare.

Jag migrerade från PowebookG4 + KontrolDJ + Indigo EchoDJ till MacBook + KontrolDJ + tillfälligt kasst IPtelofoniljudkort som plötsligt kan få för sig att dista järnet i Traktor3.

Jag noterade när jag gjorde den Sammanslagna enheten att den valde 44kHz (försökte tvinga upp den till 48, men då la den av) på och att det externa var ett 16 bitars, medans det interna var 24 bitars. Trodde att disten kanske berodde på det, ändrade det interna till 16 i Ljud/Midiinställningarna, och nu verkar det fungera, men hur mycket sämre blir ljudet egentligen med 16/44 mot 24/48? Går det att köra 16/44 på ett dansgolv t ex, eller är det bara hel-B?

Mitt externa headset-kort; såg att det under systeminfon stod att det var USB ver 1.0 och Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek Kan det vara för lågt måntro? Om man kör wav /aif ligger de väl max på uppåt 1500kbps, (1,5 Mbit/sek) så det torde väl inte vara nåt problem egentligen.

Försökte leta upp info om MacBookens interna ljudkort - men hittar inget om det nånstans. Nån som vet vad det är för kort?

16 bitar ska inte vara något problem på ett dansgolv, det är samma upplösning som vilken cdspelare som helst. (Och med tanke på all kompression tror jag 12 eller 8 bitar skulle funka också. ) Däremot skulle jag inte försöka tvinga upp det till 48kHz, nästan alla audiofiler är 44kHz så om du kör det slipper du en extra omvandling.

Ljudkortet kan säkert vara USB1 vilket funkar för ljud om du inte ska ha så många kanaler eller vill ha låg latency, försöker du använda många kanaler samtidigt eller ha liten buffert kan det spraka och ha sig. USB är rätt uselt för realtidsdata, men så länge man inte har så stora krav kan det funka okej.

Macbookens ljudkort är 24/96, mer än så vet jag inte. Apple har en del servicedokument där det kanske finns mer detaljer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-31 22:22

Tusen tack false - precis allt jag ville veta!

HJälp

HEJ. Hur fixar jag så jag "för hör" spåret som inte spelars i hörlurarana? Jag har precis skaffat ett maya 44. Är extremt sugen på att få det att funka!

Maya44 har ingen hörlursutgång, så du behöver en mixer eller liknande. Sen beror det på mjukvaran och mixern hur du sätter upp det.

jo då, den har hörlur utgång... kan höra deck A i högtalrna hoch deck B i hörlurarna. Men mer än så går det inte....

Ah, hade faktiskt missat att den har hörlursutgång (undrar om modellen jag lånat några gånger är äldre i såna fall?). Jag gissar att den speglar ena paret utgångar eftersom jag inte kan påminna mig att jag sett några inställningar för hörlurar i kontrollpanelen. I såna fall är det bara att ställa in ena paret som main ut i programmet du använder, och sedan välja det andra paret som cue ut.

det är traktor 3 som jag använder... jag är inte bra på sånt här, teknik... tack för hjälpen jag kanske återkommer!

Kan inte få det och funka!

Jag använder traktor och jag kan koppla ljudet så jag har deck A i mina hörlurar och deck B i stereon. Om jag har valt extarnal output i preferences. Då försvinner dock fadern naturligtvis. Men om jag skall andända Internal så har jag samma problem.

Jag har kopplat högtalarna i Analog out 1&2 och mina hörlurar i hedphone output.

Funkar traktor med maya 44 på mac? Är rejält frustrerad!

Finns det något annat ljudkort som funkar med traktor till mac???

Hjälp upskattas! mvh gustaf

och med "samma problem" så menar jag att jag inte kan "förhöra" i hörlurarna den låt som inte spelas i högtalarna... Tack

1
Bevaka tråden