Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera analog VHS till digitalt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet nåt enkelt sätt att konvertera sina gamla VHS band till digitalt. Måste man köpa elegato eye-tv eller finns det nån annan utväg?

Jag vet inte om det är enkelt, men jag har nån gång spelat in nåt vhs-avsnitt till min helt vanliga digitala videokamera och på så sätt kunnat få in det i datorn för ytterligare redigering.

En del - men inte alla - DV/D8-kameror kan "strömma" igenom materialet direkt in i iMovie utan att först behöva spela in på band.

Testa att koppla in vhs-bandaren till kameran, ställa kameran i rec-läge, välja line-in (måste ibland väljas inne i en meny), koppla in FW till macen, starta iMovie och tryck på importera.

Tänk på att DV tar typ 11GB/timme på hårddisken, så se till att ha gott om plats.

Ursprungligen av johan_tanying:

En del - men inte alla - DV/D8-kameror kan "strömma" igenom materialet direkt in i iMovie utan att först behöva spela in på band.

Det som gäller om jag inte missminner mig är att kameran måste ha analog in, något min inte hade:'(

Både för att "strömma" och spela in på band behöverju kameran analog in. Annars är det självklart kört. Men en del kameror kan "flashas" då funktionaliteten är inbyggd (och påslagen) för vissa marknader och avslagen för andra. Precis som om Apple kulle ha byggt videokameror! Sök på nätet och se om din modell kan fixas. Annars är det nog extern videobox/tv-pinne som gäller. Eller lån av kompisens/släktingens kamera.

Annars kan man väl koppla VHS-spelaren till en vanlig dvd-inspelare som man har när man spelar in tv. Tar man då en dvdrw-skiva så kan man dessutom återanvända skivan när man lagt över VIDEO_TS-mappen till datorn. Hur man sedan får VIDEO_TS till iMovie, det vet jag inte.

Hur är det kan - kan inte Handbrake exportera till .dv? Tror inte att iMovie kan importera video-ts själv.

Problemet är ju att man får ett extra steg med konvertering som både tullar på kvaliteten (även om det nog inte märks då ursprunget är vhs) och att det tar hiskeligt med tid. Men för något enstaka band kanske det är acceptabelt?

Förresten: vanlig och vanlig dvd-inspelare... Så många är det väl inte som har en sådan. Ingen i min bekantskapskrets har skaffat en öht.

Den här länken kanske kan vara till nytta?
http://www.macworld.com/2004/05/features/fromvhstodvd/index.php?pf=1

Sedan kan man ju alltid lämna bort sina gamla rullar för att få dem överförda till DVD. Helt OK om tid är pengar och materialet inte kräver någon redigering.

1
Bevaka tråden