Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismon som dog...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-20 23:14

Hej på er...
Jag skulle uppgradera minnet (både över och undre). Körde enligt boken: strömlöst, jordning osv. Ni som känner masinen vet att man måste skruva loss ett hölje med 2 skruvar för att nå övre minnet och ytterligare en på en kylfläns för att lyfta dotterkortet för att nå det undre. Monterade tillbaka allt försiktigt och har flera gånger kollat att kontakten mellan moder- och dotterkortet sitter som den skall.
När jag försöker starta så hörs ingenting coh skärmen är svart. Hårddisken är helt död och jag har kollat anslutningen noga. Dock är det som så att jag efter att tryckt på powerknappen kan tända numlock- och shiftlock-knappen. M.a.o. så händer något om jag försöker starta maskinen.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Jag har kollat minnena och de fungerar som de skall. Maskinen startar inte med vare sig de nya eller gamla minnena. Det är ingen skillnad att starta men batteri eller adapter. Jag har gjort maskinen strömlös genom att koppla bort adapter, batteri och PRAM-batteriet. Har testar att reseta med CUDA-knappen och använt alt+com+o+f. Inget ger någon effekt... Vad finns kvar att testa? Någon som råkat ut för något liknande?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-06-04 08:51

Min Pismo hade samma problem, först svartnade datorn bara när man råkade lyfta den med en hand - sedan oftare för att slutligen ge upp helt.

Det var tydligen ett glapp i moderkortet.

Blev helt återställd när en servicekille (enligt uppgift) böjde *lite* på kortet och drog fast det i "böjt läge". Funkar numera som en klocka, till och med när man bär den med enhandsgrepp.

Jag har också varit med om att datorn dör efter att man lyft på dotterkortet med processorn. Tror du måste trippelkolla att allt verkligen sitter fast till 100%.

Kortet med minnena sitter inte ordentligt. Ta ut kortet, lyft upp det från höger sida. Sätt sedan in vänsterkanten på kortet i de två springorna. Tryck nu kortet på plats så det står horisontellt – parallellt med nedersta kortet. Testa igen. Om det fortfarande är fel – byt till det minne du hade tidigare. Testa igen. Om det nu fungerar – då är det tecken på att ditt nya minne inte är kompatibelt med Pismo eller är dåligt insatt i sin kontakt, det gäller speciellt det översta minnet.

1
Bevaka tråden