Jag startade enskild firma i somras under pågående studier. Bland annat därför så blev det inte så många verifikationer. Under året 2006 har det inte blivit mer än drygt ett tiotal.
Initialt gjorde jag ett fel som i sin tur innebar att jag inte visste hur jag skulle börja bokföra, därför har jag bara lagt verifikationerna i en hög. Nu kan väl inte det vara så allvarligt eftersom jag har god ordning och anteckningar om allt.
Jag tecknade en ansvarsförsäkring innan jag hade ett företagskonto. De pengarna betalade jag från mitt privata konto. Försäkringsbolaget var tillmötesgående och lovade mig återbetalning av överskjutande del av årsavgiften efter sommaruppehållet då jag återigen gick tillbaka till studierna. För att jag bara skulle behöva betala för den tid jag nyttjade försäkringen (ca 2 månader). De höll vad de lovat men jag gav dem då mitt företagskontonummer att betala in på.
Nu förstår inte jag hur detta ska bokföras.
Följande händelser är de första i mitt företag (jag har förenklat händelserna till plus och minus):
- småföretagarförsäkring (årsavgift) Obs! Från mitt privata konto.
•••(öppnade företagskonto)•••
+ insättning kapital (grundplåt) från mitt privata konto
+ faktura kund
- faktura bank
- faktura bank
+ småföretagarförsäkring (återbetalning av överskjutande del av inbetald årsavgift, se ovan)
Ja, sen följer ett par till kundfakturor och några investeringar.
Som jag ser det krånglar den där försäkringen till det i och med att den först utgick från mitt privata konto. Dessutom är jag helt grön på detta.
Någon som tycker att detta är en piss i Mississippi och kan ge mig en hjälpande hand?