Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på nord wave..

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Clavia släppte svenskt listpris igår - 19.900:-
Den ska börja levereras i September.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-07 13:22

Finns det några ljudexempel från den däringa prylen än?
Är det en NL3:a med wavetable eller vad är konceptet?

Så ska en riktig synth låta!

OT: Lyssna i bakgrunden. Det låter som musikmesse är ett orgelkonvent!

bobbski: både wavetable och soundfontsliknande vad jag förstår

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 02:27

Alltså, vad är grejen med NordWave?? Kan någon förklara vad man kan göra med den?
Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 02:33

Av vad jag sett & tolkat hittills: Mappa egna samplingar (med hjälp av programvara), köra wavetables, morpha / modulera samplingarna med syntvågformer, lägga på effekter internt, lagra samplingar i Flash RAM a' la Roland V-Synth. Typ.

Ursprungligen av PF:

...a' la Roland V-Synth. Typ.

Fast med sämre överblick..?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Fast med sämre överblick..?

Fast med mer begriplighet..?

(hoppas jag iallafall, Clavia brukar vara bra på det där med gränssnitt.)

Skulle tro att V-Synth är överlägsen på att mappa upp samplingar osv (där Clavia verkar lägga det jobbet på datorn), men att Nord Wave kommer att sparka rumpa när det ska rattas synthljud av vågformerna...

Tror det är rätt beslut, en datorskärm är rätt optimal till sånt som att mappa multisamplingar. Alla hårdvarusamplers jag testat hade vunnit på större display och mus för den processen...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 22:18

Ptja, någon vågformsdisplay ser man väl inte i ett Clavia-instrument direkt men de är ju användarvänliga och överskådliga på sitt sätt ofta. De tänker väl att man redigerar sina samples i datoreditor ändå. Roland vill nog styra användaren mer till bara sin miljö, dvs direkt på synten (även om redan första V-synth förstås har USB också).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 09:08

Det ska bli intressant att se vad det blir av Nord Wave! De måste ju ha en egen "twist" till det hela, det är ju inte så nydanande att stoppa in samplingar i en vanlig synth-arkitektur precis... Men om man kan påverka samplingarna på något roligt sätt i realtid (mer än att göra filtersvep osv) så börjar det ju bli lite mer intressant!

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 13:05

Men fan.. 19.900 kr är mycket pengar... Är listpriset inkl moms eller?
Ser fram emot att prova den! Gillar verkligen min Nord Lead 2x, den är perfekt för mig Live.. Lagom mycket att skruva på, och skruvar sällan bort mig.. hehe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 13:54

Synd att den inte har tre "oscillatorer" två VA och en sample/wavetable och att 2007 lägga till effekter är väll inget att skryta över men fint låter den.

1
Bevaka tråden