Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Student Priser.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer att åka till miami till hösten för att studera ett halv år, och jag fick då mycket trevlig information ifrån universitet som jag ska till.
Dom hade bifogat en lista ifrån apple där dom visade hur mycket disscount studenter fick.
Jag blev faktiskt ganska överraskad när jag såg priserna. Kolla in själv.

Modell....................Student i USA.......Student i Sverige
Ipod 20 GB.............3900.................5395
Pb G4 17"...............26388..............35095
PM G4 Ultimate.......30117...............40085

Priserna är i skr så klart....

Vi får inte glömma att dollarn sjunkit kraftigt de senaste månaderna. Apple har satt sina priser till en högre dollarkurs.

Sedan har vi den för många år sedan införda tillfälliga skatt som kallas moms...:(

Hur många datorer kan man köpa som student?

Vad önskas Jon?
Om jag har tur så är dollarn nere i 8 kr innan hösten;)

Vad krävs för att få amerikansk studentrabatt? Nån som vet nån schysst distansutbildning eller ska man sikta på en sommarkurs i FCP4...:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Vi får inte glömma att dollarn sjunkit kraftigt de senaste månaderna. Apple har satt sina priser till en högre dollarkurs.

Sedan har vi den för många år sedan införda tillfälliga skatt som kallas moms...:(

Hur lång tid brukar det ta för Apple att justera priserna efter större valutaförändringar?

Det enda jag har hört är att man måste vara medlem i en studentkår och studera minst 50%.
Mecenat har ett avtal med ett liknande företag i Usa, så om du åker över så får du ett studentkort som funkar där.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Hur lång tid brukar det ta för Apple att justera priserna efter större valutaförändringar?

Svårt att svara på om man inte sitter på mer info.
Det kan vara så att Apple har låst priset med leverantörerna ett år, men det kan också vara så att de om förhandlar varje kvartal?
Du får lusläsa Apples 2002 helårsrapport och se om du hittar någon info.

Vi kan alltid gissa...Jag tror att det tar ca 6+ månader.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-18 14:03

Jag är inte helt övertygad om att det är så att priserna skulle vara så låga för att Apple inte har justerat priserna för en låg US dollar. Om man kollar de web-shoppar som säljer programvaror till akademiker och studenter i USA och deras priser med motsvarande i Sverige, om de överhuvudtaget finns här (t.ex. Adobe) ser man genast att man bor i fel land för programköp om man uppfyller kriterierna. Varför skulle det vara annorlunda med datorer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Vad önskas Jon?
Om jag har tur så är dollarn nere i 8 kr innan hösten;)

Varför inte köpa en hög datorer och sälja i Sverige? Bryter man mot någon regel eller lag då? Har ingen koll på ev "handelslagar".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Hur lång tid brukar det ta för Apple att justera priserna efter större valutaförändringar?

Citerar Oscar B.:

"Vid lansering av produkter bestäms prissättningen baserat på dåvarande kurs och förväntade förändringar inom ett kvartal.

Normalt så kvarstår priset under produktens hela livstid oavsett om kursförändringar gentemot dollarn är positiv eller negativ.
Vilket innebär att ibland så är produkten billigare och ibland dyrare i en prisjämförelse mellan Sverige och USA beroende på kursförändringar."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Varför inte köpa en hög datorer och sälja i Sverige? Bryter man mot någon regel eller lag då? Har ingen koll på ev "handelslagar".

Man kan alltid köpa datorerna, men hur skall du få dom till sverige?
Om du åker över själv så kan du säkert få med dig en, men har du fler så blir du nog tvungen att deklarera eller bevisa att dom är köpta i sverige.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson

Jag blev faktiskt ganska överraskad när jag såg priserna. Kolla in själv.
Modell....................Student i USA.......Student i Sverige
Ipod 20 GB.............3900.................5395
Pb G4 17"...............26388..............35095
PM G4 Ultimate.......30117...............40085
Priserna är i skr så klart....

Priserna för studerande i Sverige ser ut att vara inkl. moms, och jag antar att priserna för student i USA är exkl. moms/taxes.

En mer rättvis jämförelse bör göras med samtliga priser exkl. moms, och då blir skillnaderna inte så stora:

Modell....................Student i USA.......Student i Sverige
Ipod 20 GB.............3900.................4316
Pb G4 17"...............26388..............28076
PM G4 Ultimate.......30117...............32068

  • Medlem
  • 2003-05-15 12:25

det rättvisa är väl att redovisa vad studenten får betala. Vad räknar du, Petter M, med för moms på det amerikanska priset? Svensk eller amerikansk?

Mats Börjesson, vilken dollarkurs räknar du med?

Det beror sig väl på....köper du som student i USA så får du ju tillbaka moms/taxes, fast om man är student med egen firma kan man så klart lyfta momsen även i Sverige...
Så får det bli...när PB 17" kommer med "G5". Yepp!

1
Bevaka tråden