Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställa in skärmen på en macbook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-04-22 10:16

Jag redigerar lite bilder i photoshop cs3 beta. Jag har inga superkrav på exakt identisk bildkvalitet, men tycker ändå att skillnaderna är lite väl stora.
Jag har en macbook och när jag tittar på resultatet på en pc ser bilderna mörkare och mattare ut.
Har ni några tips om vad jag kan göra för inställningar i photoshop eller i datorn när jag ska redigera bilder?
Ska man till exempel ha ljusheten på skärmen fullt uppskruvad? Annat man kan ställa in bättre än standard inställningarna?
Som jag sa så har jag inte superkrav, men ett resultat som ser mer likt ut på normalanvändarens skärm skulle jag vilja ha.

Om du klickar på Systeminställningar, Bildskärmar och sedan väljer fliken "färger" så ser du en knapp som heter "Kalibrera".
Använd den till att ställa in skärmen och ge den en profil.

Efter detta vet du iaf att DIN skärm är "Rätt".

• Oregistrerad
  • 2007-04-22 11:09

Ok. Jag ska testa det. Men hur ska ljushetsinställningen varainställd? Fullt ljus eller halvt eller?

Den ska vara inställd på den styrkan som du oftast jobbar med.

• Medlem
  • 2007-04-26 22:01

Sen ska väl gamman stå på 2.2 om man jobbar främst med sRGB? Har läst detta någonstans hos Ken Rockwell...jo, när han recenserade sin 30" Apple skärm...

/Fredrik

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-01 01:06

Gammavärdet är en s-kurva, dvs en kontrastkurva, hur gammavärdet skall vara beror helt på vilken skärm man har.
Det finns skärmar som mår bra av att ha gamma 1.6 2.0. 2.4 osv.
Ljusstyrkan måste du anpassa efter omgivningsljuset.
Jag sitter själv med en kalibrerad/profilerad ny 2.33. uppmätt med EyeOne2 spektrofotometer.Det betyder inte att jag ser min skärm och skärmens färger likadant om jag byter plats, dvs omgivningsljuset spelar stor roll.
Mikael

1
Bevaka tråden