Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk-haveri NTFS har blivit RAW

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På en av mina SATA - diskar (PC), naturligtvis den där jag har mitt ljudbibliotek och mina musikprojekt har jag fått problem deluxe.

I utforskaren visar den sig som D: med 0byte använt och 0 byte oanvänt. Filsystemet som borde visa sig som NTFS ser nu ut att vara RAW. Chkdsk hittar inget fel (!) men jag kommer inte åt den. Vafan kan ha hänt? Litte googlande hittar jag att det enda sättet är att köra nått filåterställningsprogram och formatera men det känns lite smånervöst.

Jag har inte mixtrat nånting med partitioner eller hårdvara nyligen som jag kan tänka mig skulle vara orsaken till felet. Möjligen kan det vara ett trilskande nätaggregat som gör att jag inte kan stänga av datorn utan den startar om hela tiden. Så har det dock varit ett bra tag nu.

Har ni hört talas om något liknande?

  • Medlem
  • 2007-04-23 19:41

Tråkigt när sånt händer.

Har faktiskt aldrig hört om något liknande men har partitionstabellen rykt vilket låter troligt i det här fallet eftersom OS:et nu tror att den är raw så är man ju 'pretty fucked' om man inte har en backup av parititionsinfon (och handen upp - hur många har gjort en sådan på sina partitioner? Inga? Nä, trodde väl det ). Tills du vet anledningen till raset så bör allt mixtrande med den minimeras så att du inte skriver över något innehåll. En inplace restore är sista grejen du gör innan du åtminstone försökt rädda innehållet över på en annan disk.

Det finns program för att kopiera filer från trasiga partitioner. Själv köpte jag R-Studios (http://r-studio.com/) program för ett par år sedan som kan läsa av en disk som tappat sin partition. Den går helt enkelt igenom sektor för sektor och analyserar innehållet och försöker återställa filen och kopiera den till en annan källa. Kan ta en helvetiskt lång tid men det är det värt om man kan få tillbaka något värdefullt. Den går över partitionsgränser och allt och den räddade brorsans hårddisk för två år sedan. Först försöker den bygga upp en filtabell och sedan så får du välja från den vad du vill rädda alternativt så kan du säga åt den att rädda allt som går.

Sådana program använder man sällan men då man behöver dem så är de jäkligt behändiga att ha. De har elektroniskt köp så du kan köpa och ladda ner direkt. De har även en demo som man kan prova. Kan vara bra att kolla den först så att den öht hittar något. Annars är det ju värdelöst

Det finns säkert andra också som kan göra ett likvärdigt jobb. Jag valde R-Studios för att det kan rädda Linux-partitioner också.

Hoppas det ordnar sig.

Det är så jäkla märkligt, chkdsk hittar inget fel men den visar disken korrekt som NTFS, rätt mängd använd osv. Partition magic och partition doctor hittar inte heller några fel. Jag kan använda den andra partitionen J: utan problem. Men i utforskaren så syns bara D: som en tom partition utan utrymme och RAW format.

Det som verkar fel är att både J: och D: ligger som "logic", nån av dom borde väl vara primär?

Partition Information for Disk 2: 190,779.7 Megabytes
Volume PartType Status Size MB
==========================================================================
Unallocated Pri 7.8
ExtendedX Pri 190,771.9

EPBR Log 130,771.3
D: NTFS Log 130,771.3

EPBR Log 60,000.6
J: NTFS Log 60,000.5

  • Medlem
  • 2007-04-23 20:38

Tja, det ser ju onekligen inte helt friskt ut om partitionsprogrammen tror att den är ok men Win själv tror att den är väck. Är det bara D: som den påstår detta om eller gäller det även J:?

En primärpartition behöver du bara om Windows skall starta på den. Du kan ha upp till tre primära partitioner. Däremot så kan du göra en hel HD till en logisk enhet och partitionera inom den om det bara är en datadisk. Där finns ingen begränsning på antalet partitioner tror jag (iaf till enhets-bokstäverna tar slut ).

J: är helt frisk och är normal även i utforskaren. Det finns väl gott hopp då R-studio hittade alla filerna, tack för tipset!
Ska bara ordna plats på lite andra diskar så jag kan rädda det viktigaste förhopningsvis. Jag har backup men det var ju ett tag sen och det är ju det nyaste som jag är mest rädd om såklart. Som "tur" är så har ju inte D: kunnat användas alls så jag har antagligen inte skrivit över något om inte sisk-testerna har saboterat.

  • Medlem
  • 2007-04-23 21:00

Det är väl det enda glädjande med att 'konverteringen' blev till RAW Då ligger förmodligen det mesta kvar ograverat och kan räddas. Annars vet man ju aldrig vad Win skriver på disken. Speciellt om det är systempartitionen som fått sig en smäll. Då är det bästa att dra pluggen på en gång och sedan använda en räddnings-CD.

Sedan efter du kört backup så kan du ju prova något program som kan göra en in-place repair/restore. Funkar det så slipper du ju en massa merarbete och om inte det så har du ju iaf backupen kvar och får mecka lite mer för att återställa allt.

vad menar du med "in-place repair/restore", är det samma som "rebuild partition table"?

Jag lyckades återställa en del filer igår, har inte testat om de fungerar ännu men det antar jag... Alla filer verkar vara möjliga att återställa.

Jäkla mystiskt, googlande ger att det tydligen är något som händer ibland men ingen verkar veta varför en NTFS partition plötsligt visar sig som RAW. Funderar på om det kan vara nätaggregatet som börjar bli lite instabilt eller något.
Bör nog se över mina backuprutiner lite bättre. Backup av partitionsinfon visste jag inte att man kunde göra men det hade ju varit perfekt att ha till hands nu antar jag. Det är väl inget man behöver göra särskilt ofta och tar väl inte så mycket plats?

Hade detta hänt mig, så hade jag bootat upp datorn med Knoppix (Linux dist), som går att boota från en CD/DVD alt USB minne. Knoppix kan hantera RAW diskar, plus brukar kunna hitta filer på windiskar som kajkat ut!

++ http://www,knoppix.org

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-24 11:03

Boota linux och mounta som read-only hade nog varit en bra idé.. farligt att låta windows göra saker med ett trasigt filsystem.

  • Medlem
  • 2007-04-24 19:37

Med "in-place repair/restore" menar jag alltså att försöka reparera/restaurera det pajade mediat. Kan fungera men kan också ställa till ett ännu värre helvete och kan definitivt döda alla möjligheter för ett analysprogram att försöka läsa av disken och rädda något av det som ligger kvar där. Därför är alltid sekvensen: backup till annat media, reparera sedan

Skönt dock att det verkar ordna sig. Är ju alltid nervöst när sådana där saker händer.

Anekdot: På Amigatiden så följde ett 'diskreparations'-program med till systemet som hette diskdoctor. Det var så uselt att det tom kunde paja en frisk diskett. De som fått sina disketter räddade eller reparerade kunde förmodligen räknas på ena handens fingrar medan dem som fått dem ännu mer förstörda hörde till majoriteten. Folket på Commodore började till slut rekommendera folk att inte använda programmet öht

När man så gjorde AmigaOS2 så funderade man på om man skulle lägga med det eller inte. Ingen verkade dock ha lust att göra de förbättringar som måste till så man lät programmet bestämma. Man tog helt enkelt all källkod till diskdoctor och lade det på en frisk diskett och körde sedan diskdoctor på den friska disketten. Naturligtvis så förstörde programmet disketten och därmed så var det första självmordet bland program ett faktum

  • Medlem
  • 2007-04-24 22:54

Finns nog fler olika anledningar.
Skulle tippa på att "master file table" blivit korrupt av någon anledning, strömspik, något program/drivrutin som pajat ur etc.

Varje volym har sin egen tabell.

Jag hade problem med en hel bunt datorer för ett par år sedan på jobbet. Dom var alla av samma modell och tappade helt bort MFTså att maskinen inte hittade ett skvatt på HDD'n.

I mitt fall så låg inget annat än just OS på discen vilket gjorde att det aldrig var någon katastrof direkt, bara jävligt irriterande att behöva börja dagarna med att ghosta om ett par datorer varje dag. Poängen med historien är dock att vi misstänkte något med elen i kombination med nätaggregaten i burkarna.

När våran el-leverantör hade kollat igenom och tweakat våran strömförsörjning till huset så försvann problemet spårlöst. Vi misstänkte någon form av spänningsspik under uppstart som orsak men det var nog mer på känsla än på bevis.

Så för att korta av. Ja! Jag tror definitivt att ett dåligt nätagg kan ställa till det ordentligt, ännu mera så ifall datorn startar om då och då.

Tänkte rapportera hur det gick. Jag köpte en ny hårddisk och lyckades återställa alla filer från den kassa partitionen. Hittade inget program som lyckades fixa partitionen, R-studio har på sin sida en metod som ska kunna reparera just ntfs från raw men det verkade inte funka på min disk. Efter en formatering fungerar disken igen.

  • Medlem
  • 2007-05-01 17:43

Som sagt, skönt att det löste sig. Men jag skulle ju själv aldrig igen lita på en disk som jävlats

1
Bevaka tråden