Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar vs. Stationär

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en stationär dator idag med amd athlon 3500 (2.2 GHz) i processor och 2gb i ram och ljudkortet Audiophile 2496. Jag använder cubase och en midiklaviatur till den stationära datorn i proddandet och jag använder mig av hederliga Vsti pluggar (inget avancerat med andra ord), men nu behöver jag byta ut min stationära mot en 12" bärbar dator.

Skulle ni kunna bidra med tips som jag bör tänka på i mitt utbyte, som exempelvis:

Klarar jag av att fortsätta prodda på en bärbar dator som exemplvis denna: prisjakt

Externt ljudkort som skulle vara passande för mitt användande?

Uppskattar alla tips! / Mikael

Ps. Är du intresserad av att köpa min stationära dator är du mer än välkommen!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-24 00:50

antar att du har en athlon XP64 nu?

Hursom är core2duo rätt pigga, så du bör klara dig rätt bra med en sån. Kör med en 1.83Ghz core2duo och det rullar på riktigt fint. Är inte säker, men tror cubase4 har stöd för multicore, och då rullar det på jäkligt bra. Att tänka på med laptops är att hårddiskarna i dessa i allmänhet är mycket slöare än i stationära, så om du håller på med mycket diskintensiva saker så kan det ta stopp.

Bra att tänka på vid köp är också att laptopen har firewire, då många ljudkort kör med detta (i allmänhet är firewire stabilare för ljudkort, även om USB2 ofta fungerar bra också). Tänk också på hur många USB-portar den har, dessa tar gärna slut snabbt (fast går ju alltid att skaffa externt USB-nav).

Kan inte säga så mycket om prestanda i allmänhet, men jag körde innan på en Athlon XP2500, och att jämföra med den här laptopen är som natt och dag. Saker som maxade ur min gamla burk tar 20-30% cpu ur den här...

Fan, vilket nyttigt svar!!

Tackar så hemskt mycket, känner mig nu redo för att anta utmaningen med att skapa musik på en 12" laptop!!

MvH / Mikael

Kan bara hålla med i ovan, har en stationär P4 (prescott) (ja den blir varm...) på 3,2 GHz och när jag fick den nya laptopen med Core Duo på 1,83 GHz så blev jag glatt överraskad av prestandan på den. Projekt som pendlar emellan 60-100% på den stationära ligger på ca 30-40% på laptopen. Med en Core duo 2 kan du förvänta dig ännu bättre prestanda. Det ända att tänka på är HDD som brukar ligga på en 5400 rpm på en laptop. Ifall du kör många audio spår ifrån disc kan det vara värt ett par kronor till för att komma upp till en nyare på 7200 rpm. Men om du gör som jag och använder Ableton Live med mestadels pluggar så går det alldeles utmärkt med original discen.

Tänk på att det finns ganska stor skillnad i skärmupplösning på olika laptops. Det är bra om du kan ha typ 1680x1050 så får du plats med mer på skärmen (om du nu ska köra utan extern skärm). Tycker den du länkade till verkade dyr. Har du kollat på denna: .http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=123444 ???

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-25 09:41

om dina projekt ofta blir stora så fundera på en större skärm än 12", samtidigt som jag tycker 17" är alldeles för stora ..

en viktig grej att tänka på är grafikkretsen, som helst ska ha dedikerat minne och inte ta från systemets ramminne ..

jag kör själv c2d 2ghz, 15.4", 2g ram laptop och den är tre ggr så snabb som min tidigare P4 2.8ghz ..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-25 09:57

Personligen fördrar jag en ganska stor skärm på de laptop's som jag använder. Jag kör för närvarande med 1680x1050 på min ena laptop och 1920x1200 på min andra. Båda är dock relativt klumpiga maskiner men för mig spelar det ingen roll eftersom jag prioriterar arbetsyta framför fysisk storlek hos mina datorer.

Som Nihad var inne på så kan det också vara vettigt att lägga lite pengar på ett vettigt grafikkort. Detta är extra viktigt om du har som avsikt att köra Windows Vista eller att senare uppgradera till Vista.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-25 12:25

japp, man vinner mycket prestanda med dedikerad grafikkort på vista då det operativsystemet, till skillnad från XP ..

storleken har också betydelse på datorns kylning då mindre datorer av utrymmesskäl inte kan ha lika stora fläktar. själv kör jag med 15.4" asus v1jp dator, upplösning 1680x1050 som egentligen är en kompromiss mellan bärbarhet, då den är tillräckligt kompakt att tas med på spelningar, plugget, osv .. samtidigt är upplösningen tillräckligt hög att jag kan se mer detaljer tydligare än med min stationära 17" ..

det är ju viktigt att det känns rätt under arbetets gång också ..

1
Bevaka tråden