Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac och 1080p TV

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-24 22:05

Hej!

Har lite planer på att införskaffa mig en http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=KDL-52X2000&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=TVP+LCD+TV

Men inna jag går o lägger pengar på en TV så skulle jag vara intresserad av hur detta kommer funka med min 24" iMac Intel C2D.

Vad är där överhuvudtaget för funktioner med iMacens TV-ut? Alltså jag menar fungerar det att få samma bild på TVn som på skärmen utan problem. Eller blir det nån form av förlängtskrivbord. Eller kan man välja vilket man vill.

Kan man fixa rätt upplösning då också, alltså 1920x1080? Är iMacen så pass smart så man kanske till och med kan spela upp nått i en annan upplösning än vad iMacens "skrivbordet" är inställt på.

Hur blir det med HD filmer som spelar upp från datorn på 1080p respektive 1080i och ja även 720p.

Vad är det för sladdar som gäller, mini DVI utgången på iMacen är det som gäller har jag förstått iallafall. Men vad är det för sladdar att föredra? DVI-mini > DVI > HDMI då eller?. Och så vitt jag vet så går inte ljud via DVI? då får man ta det separat antingen via vanligt hörlurskontakt till "röd/vit" till stereo eller också via optiskt som iMacen ska stödja. Men det förutsätter att man har optisk ingång på stereon också...

Kom även med andra synpunkter som kan vara värt att veta.

Tack på förhand.

PS. Upptäckte att jag lagt in fel TV. Det är samma TV jag e ute efter men i 40" varianten. O inte 52" haha det har jag nog knappast råd med.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-25 18:40

Ska du köra högupplöst via Dvi/Hdmi så måste datorn vara HDCP ready.
Har du kollat det.

B.D

Nej datorn måste inte alls stödja HDCP (vilket iMac inte gör) för att kunna köra högupplöst. Däremot kan det krävas av orginalfilmer på HD-DVD och Blu-Ray - men ingendera av dessa orginalfilmer går att köra på iMacen ändå eftersom den inte har någon läsare för sådana skivor.

Du kan få både speglat skrivbord (samma bild på både tv och dator) eller två skärmar med olika upplösning och olika bild. Troligen vill du köra två skärmar så du kan ha 1080 på tvn och 1200 på iMacen.
Dock går det inte att stänga av iMacens interna skärm vilket är vansinnigt irriterande...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-25 21:30

HD-DVD eller Blu-Ray kommer antagligen införskaffas det också. Men vi kan ju leka med tanken att jag skulle ha en sån läsare. Vad menas då med HDCP? alltså du Gusax säger att det kan krävas av orginalfilmer. Men vad menar du med det? Det är alltså en graj en dator kan behöva ha?.

Läste på lite och förstod att det hade nånting med att göra att kryptera signalen mellan grafikkort och bildskärm, då via DVI eller HDMI sladd. Alltså jag kan ju spela upp HD filmer på datorn som den är nu. Men det menas alltså med att i och med att man ska köra via sladd så måste datorn kunna kryptera det för att kunna skicka det?

Så undeförstått filmen kommer kunnas spelas på datorn men inte skickas till TVn?
Och du nämner orginalfilmer. Om vi nu pratar laglig nerladdning. Det börjar komma mer och mer på laglig väg också och snart lär det säkert gå att köpa HD filmer via nätet också. Skulle dessa då funka utan HDCP?

Sen till upplösningen, tittar jag på dem upplösningarna jag kan välja på min dator idag sä är inte 1080 med där. Men det kommer kanske sen när den får in en TV som stödjer det formatet?

Och sen med dem olika formaten, 720p, 1080i och 1080p. Det är kanske egentligen en TV fråga men vad händer med en 720p film som spelas upp på en 1080p TV? Alltså skalas bilden upp till 1080 eller ställer TVn om sig till en upplösning på 720?

Förstår att den inte gör det när man använder TV-ut men när man t.ex. kör från DVD och sånt?

Edit: Vad händer om man trycker på "on/off" knappen egentligen då? jag syftar alltså på att stänga av skärmen. Den går i "vila" men vad egentligen innebär det?. Jag tycker det ltåer lite som den fortfarande kör vidare liksom.

1
Bevaka tråden