Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga in permanenta routs?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill permanent lägga in routes för vissa subnät i min routingtabell. Hur gör jag det? Det verkar som att tillägg med route inte "fastnar". Den situation jag har är att jag ibland kopplar upp mig via VPN. Jag vill bara att trafik ska gå genom VPNet för vissa måladresser. Jag kan lägga till min route mha kommandot route och allt funkar fint. Men efter att jag kopplat ned och upp VPN måste jag sätta routen igen.

--Tage

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 15:56

Vore bra om du skriver vilken router du har också.

Ursprungligen av Trineo:

Vore bra om du skriver vilken router du har också.

Jag försöker sätta routingtabellen i datorn, inte i routern. Mitt VPN går iofs genom den router som jag råkar sitta inkopplad på, men jag hade inte tänkt konfigurera routern. Även om det är en fiffig idé just för de situationer då jag kan konfigurera routern. Men det kan jag ju inte alltid (tänk flygplats, café, bibliotek, kund, osv).

Jag kör nåt i stil med

datan>$ sudo route add -net 192.168.2.0 gateway 231.113.15.1

Vilket ska sätta gateway för access till nätet 192.168.2.0 till 231.113.15.1 i stället för vilken router/gw jag råkar ha i det nät som datorn fysiskt sitter i.

Om det inte går att sätta routingtabellen "hårt" är jag fullt nöjd med en lösning som kör mitt kommando så fort jag kopplat upp VPNet. Fast jag har ingen koll på vilka hooks det finns att haka in nåt sånt på. Jag vill inte ha nån pollingmekanism (polling == dålig design, ALLTID).

[edit: glömde ett "add" i mitt kommandoexempel]

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Jag försöker sätta routingtabellen i datorn, inte i routern. Mitt VPN går iofs genom den router som jag råkar sitta inkopplad på, men jag hade inte tänkt konfigurera routern. Även om det är en fiffig idé just för de situationer då jag kan konfigurera routern. Men det kan jag ju inte alltid (tänk flygplats, café, bibliotek, kund, osv).

Jag kör nåt i stil med

datan>$ sudo route add -net 192.168.2.0 gateway 231.113.15.1

Vilket ska sätta gateway för access till nätet 192.168.2.0 till 231.113.15.1 i stället för vilken router/gw jag råkar ha i det nät som datorn fysiskt sitter i.

Om det inte går att sätta routingtabellen "hårt" är jag fullt nöjd med en lösning som kör mitt kommando så fort jag kopplat upp VPNet. Fast jag har ingen koll på vilka hooks det finns att haka in nåt sånt på. Jag vill inte ha nån pollingmekanism (polling == dålig design, ALLTID).

[edit: glömde ett "add" i mitt kommandoexempel]

--Tage

Okej. Hittade en guide. Osnyggt att behöva skapa ett StartupItem eftersom arkitekturen kring detta har ändrat sig en del sedan 10.0 och därför med all sannolikhet kommer att ändras igen. Men, för att andra ska kunna hitta detta: http://macosx.com/forums/1302567-post3.html.

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Okej. Hittade en guide. Osnyggt att behöva skapa ett StartupItem eftersom arkitekturen kring detta har ändrat sig en del sedan 10.0 och därför med all sannolikhet kommer att ändras igen. Men, för att andra ska kunna hitta detta: http://macosx.com/forums/1302567-post3.html.

--Tage

...men till slut gjorde jag inte så heller. Det funkade inte eftersom VPN-interfacet inte finns när datorn startas, utan skapas då jag kopplar upp VPN:et. I stället hakade jag på ett skript på Kicker.bundle, vilket antyddes på någon webbsida jag trillade in på när jag sökte vidare. Jag har dokumenterat min lösning på min blogg.

1
Bevaka tråden