Igår införskaffade jag både Aiport Express och en Airport Extreme för att ha trådlöst nätverk, ljud och förvaring.
Har fått igång ljud, och vi har sju pers anslutna till extremen och allt är frid och fröjd.
Men, när jag ska föra över saker från eller till min hårddisk som är ansluten till Extremen går det grymt slött. Jag har en MyBook 500 GB från WD, med USB2-anslutning. Min dator är en MacBook med n-standard så det är inte där felet är.
I teorin ska maxhastigheten alltså begränsas av USB2-anslutningen på 480 mbit/s (60 mB/s) eller nåt sånt. Men det tar ca 1 minut att lägga över 60 mB så det är något som är riktigt på tok.
Har läst rundor lite och förstått att det kan ha något med portar att göra, men har inte fått det helt klart för mig. Om jag leker rundor i iTunes tex där jag redan har låtarna inlagda (på externa hårddisken) så går det snabbt attans. Väljer jag dock att lägga in nytt från MacBooken -> Externa hårddisken via Extremen tar det lång tid, och ska jag sedan lägga in dessa låtar i biblioteket tar det löjligt lång tid där också.
Vad är det som är på tok? Annars funkar allt i nätverket bra!