Nja... WO är bra på många sätt, men inte nödvändigtvis till fristående applikationer --- det är enkelheten i multitier som lockar mest...
Ska du skriva fristående applikationer kanske WO är mindre lämpligt än mycket annat. Rent generellt skulle jag vilja varna för att välja språk för att det har en trevlig utveckligsmiljö.
Mycket bättre att välja vilket språk du vill lära dig och sedan hitta en bra miljö för att utveckla i just det språket.
Personligen är jag alergisk mot alla språk som heter någonting med basic, jag vet ingenting om just RealBasic, men IMHO brukar språk i basicfamiljen (med VB & VBA *öööööörk!!!* i spetsen) vara tämligen klena.
Bättre att lära sig ett riktigt språk från början, typ Java (som IMHO är ett bra 'nybörjarspråk' såväl som kraftfullt och elegant) eller någonting ur C-familjen (undvik ren C och välj t.ex. C++ eller Objective-C).
Om detta innebär en högre tröskel? Självklart. Jag förespråkar ju OOP framför en procedurell approach, så ett nytt sätt att tänka ingår...