Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xgrid och Remote Desktop

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, idag är det Valborg.
Helgen då vi firar att Jesus brändes på bål.

Märklig högtid... Och vad har det med ägg att göra?

Nu till ämnet.

Jag upptäckte till min förtjusning att det finns ett program som heter Xgrid som kan distribuera arbeten till alla macar man har! (jag har fyra. Fem om man räknar med G3.an, men det är nog meningslöst...)

Om jag förstod det rätt så kräver det OSX Server?

Om man sedan tänker sig att man köper en eller två Mac mini som extra processorkraft, verkar det då inte smart att använda Apple Remote access fö att komma åt dem?

Eller RÄCKER Xgrid?
Måste man ha båda?

Ska bli spännande att se om någon håller på med sånt här.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-30 23:04

Det går att administrera Xgrid utan OS X Server, allt finns via terminalen. Men OS X Server för med sig lite trevliga grafiska verktyg.

Du behöver inte Apple Remote för att komma åt dem, det räcker med att datorna är rätt inställda, alltså ansluta till xgriden via tex skärmsläckarfunktionen. Men du kan annars köra gratisversioner som VNC direkt för att administrera dem. VNC-server finns inbyggd i Apples Remote Server.

G3an kan vara lite slö ja, tar nog mer plats än funktion. Men saken är att kluster är inte speciellt användbara om du inte gör något som kan delas upp, distuberas och sedan returnera data.

Det finns endel funktioner som tex rendering utav film, komprimering osv. eller beräkningar. Men till vardagligt arbete är det ganska meningslöst. Fast är du lite händig med Applescript kan du om du använder tunga makron i photoshop distrubera sådant.

Såhär kan det se ut om du har en xgrid med OS X Server.

Häftigt!

Men vad är det som avgör om ett jobb kan spridas ut på ett kluster eller inte?

Avgör Xgrid det själv?

  • Medlem
  • 2007-05-01 08:45
Ursprungligen av the örjan:

Häftigt!

Men vad är det som avgör om ett jobb kan spridas ut på ett kluster eller inte?

Avgör Xgrid det själv?

Beräkningen måste ta så pass lång tid att man tjänar på att skicka ut data via ett förhållandevis sjukt långsamt gränssnitt, och dessutom kunna behandlas utan inbördes interaktion mellan paketen. Det blir ju som att koppla en processor till nätverksporten.

1
Bevaka tråden