Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på externt DSP-kort önskas

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett externt Firewire eller USB-kort som kan avlasta datorn måste nog in i huset snarast. Tips mottages tacksamt!

Beror helt på vad det får kosta.

Finns ju en del att välja på, men tyvärr är dom externa rätt dyra. UAD-1 är väldigt prisvärt som PCI, men PCMCIA-varianten var tokdyr. TC Powercore mk1/2 går att få billigt begagnat, men med firewire går det lös på över 10k. (och jag har aldrig sett något beg).

Waves EPA/APA/??? inkluderar väl inga pluggar om jag minns rätt, vilket också blir en dryg investering.

Jag hade nog kikat på Focusrite Liquid Control, den känns ganska prisvärd. Kör man all EQ och kompressor på den borde väl datorn palla lite reverb och delay.

Annars är nog Powercore bästa alternativet tycker jag. UAD har visserligen riktigt bra pluggar, men jag skulle nog ha svårt att klämma ur en hel mix ur ett kort. Powercore pallar mer.. Dessutom är dom inkluderade pluggarna riktigt bra, med UAD får man börja köpa till direkt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-01 10:36

E-MU 1616M (och 1820M??) har effekter på kortet också.
Vettefan hur bra de är dock, icke provat. Fast det är varken USB eller Firewire iofs.

Sen finns ju också T.C. Electronic Konnekt 24D som har en kanalstrip och ett reverb inbyggt.
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=0&articleId=466273
Vet inte hur det låter heller dock.

Rena burkar med bara DSP-effekter, utan ljudkort, har jag ingen större koll på dock. Verkar som att det kostar skjortan, det är allt jag vet. Eller tror mig veta. Fast vad vet jag.

Har du redan effekter som du är nöjd med så blir det nog billigare att uppgradera datorn.

Senast redigerat 2007-05-01 11:39
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-01 11:32

Bereor ju som ovan skriver precis på vad du söker. De som finns (FW) är ju:

- Powercore. Mycket bra för reverb, eq men också synthar (access virus, novation).
- SSL Duende. 32 kanaler channelstrip från SSL.
- Focusrite. Också 32 kanaler med kompressor och eq men ej annat. De ska dock vara riktigt bra.

Sedan finns ju också UAD som Expresscard om det är aktuellt. UAD är ju ruskigt bra på EQ och kompressorer och helt ok på resten av studion typ reverb, delay etc.

Powercore har två stycken FW versioner. Powercore Firewire och Powercore Compact där den sistnämnda tar mindre DSP kraft.

D.

Citat:

UAD är ju ruskigt bra på EQ och kompressorer och helt ok på resten av studion typ reverb, delay etc.

Plate 140 och RE201 är rätt mycket mer än OK

Om man ska hårdra det så är det UAD kung på saker med karaktär och vintage-känsla. Powercore är mer arbetshäst.

Focusrite Liquid Mix är mitt tips. Som vanligt, försök lyssna och känna på den i butik någonstans så du gillar soundet. Finns rätt många modelleringar att välja på, men debatten om den här typen av emulering pågår ju bland superöronen.

Tack för en massa bra tips! Jag ska börja med att kolla på Powercore och Liquid Mix, vilka rent spontant känns vettiga för mig!

Behöver du även avlasta för dina reverbs? Sådana har ju en tendens att ta en helvetiskt massa processorkraft.. isåfall så är det väl waves boxar som gäller (jag har för mig att man brukar få med deras IR-L eller vad den nu heter). Om det räcker med att flytta ut dynamikprocessningen så tycker jag absolut att du ska kolla in liquid mix! <- mest prisvärda alternativet känns det som. Önskar att jag kunde säga så om universal audios boxar som jag tycker är hur bra som helst.. men nä.. kombinationen att de externa är rätt dyra, inte går att expandera och ganska så dåligt med processorkraft gör det hela lite trist.
Powercore tycker jag blir mest kul då man börjar köpa till deras jävligt dyra pluggar.

Citat:

Powercore tycker jag blir mest kul då man börjar köpa till deras jävligt dyra pluggar.

Håller inte med riktigt (i synnerhet inte om man jämför med UAD, som är rätt trist i Project Pack). Channelstrip'en använder jag i princip på all sång jag spelar in, kompressorn är helt OK, reverben snorbra (bara Plate 140 som fått mej att använda nåt annat), choruset gör sitt jobb, Master X3 funkar bra, EQSat har väl inte roligaste gränssnittet men låter bra.

Köper man Mk2 får man dessutom Character med, hade jag gärna testat lite närmare...

Har inga extra-pluggar alls till Powercore, men använder det nog ändå mer än UAD, där jag enbart kör tillköpta...

Fast det är klart, köper man Powercore nytt för över 10K:- så kanske man väntar sej lite mer, jag gav runt 3 nånstans.

Citat:

Fast det är klart, köper man Powercore nytt för över 10K:- så kanske man väntar sej lite mer

Exakt så. Och visst har de bra reverbs även i defaultutförande.. men det kan man även få (bättre?) från t ex wizoo w2 för en billig slant (runt 7-800:- på musicstore).

Project Pak förresten.. det håller jag med om att det inte räcker till.. man måste verkligen köpa till flera pluggar till det. Som tur är så är deras pluggar väldigt prisvärda. För en normal sånginspelning så kan man ju då t ex köpa till pluggarna LA-2A, 1081 och Plate140 så klarar man sig jättebra precis hur långt som helst. Peka gärna ut bättre saker för ett liknande pris
Sen pultec som hänger med i project pak att lägga på mastern.. underbart.. den tycker jag att du bör testa lite närmre.

Jag kollade precis upp Waves apa32 lite mer.. ~6 papp och man får med Q-Clone och IR1-L.. verkar ju inte vara helt galet det heller. Bara köpa till deras nya V-paket eller liknande så har man en riktigt skön setup där ..iofs så vet jag inte hur många instanser man kan köra med pluggarna.. men ett bra gäng borde väl gå med tanke på hur ny burken är. Känns nästan mer intressant än liquid mix.

Citat:

Sen pultec som hänger med i project pak att lägga på mastern.. underbart.. den tycker jag att du bör testa lite närmre.

Fick med Pultec Pro med mitt. Kör den på rätt mycket, låter väldigt trevligt.

ahaa.. det är en av de få pluggar som jag saknar nu

Var på 4sound nyss o tänkte kolla vad dom skulle ha för ett UAD Xpress (väldigt mycket), men eftersom jag har en så vansinnigt gammal o ofantligt slö laptop (Powerbook G4:tveksam: ) så är det inte ens kompatibelt. Jag blev då tipsad om en Liquid Mix som jag först tyckte såg lite plastig o ointressant ut. Men jag kom på att jag (och musiken) nog skulle kunna må bra av att ha fysiska rattar o reglage så att jag inte bara stirrar siffror när jag ställer in pluggarna utan kanske lyssnar lite mer. Vad tror ni? Sen har jag aldrig hört eller hört talas om den tidigare, så jag har inget grepp om vad pluggarna går för. Hade inte tid att testa den. Har ju förstått att många gillar UAD´s pluggar. Men är den här nåt o ha?

Nån som kan säga nåt mer om ljud / användargränssnitt / annat hos den lilla Liquid Mix?

Fast det kanske är värt att kolla upp det där Waves apa32. Om det nu är kompatibelt med min stenålderdator...

Ursäkta latmaskfrågorna tidigare, har läst i andra trådar nu och det får nog bli en Liquid Mix.

Ingen fara. Jag gillar Liquid Mix *skarpt*. Köpte den både för att lära mig bli bättre på mastring och att få bättre slutresultat + slippa lasta ned min burk med kompressor + eq på varje kanal. Jag är supernöjd. Den låter bra, fungerar bra, och den "lilla plastiga lådan" är en grymt utrymmeseffektiv manöverpanel som iaf jag tycker är väldigt lättjobbad.

Låter ju kalas. Hur använder du den till mastring? Har inte tittat o lyssnat närmre på vad som finn i lådan. Ännu.

Inga "magiska multikompressorer" eller "låta-mer-bas"-saker finner du där, utan en rätt diger uppsättning emuleringar av klassiska och moderna kompressorer och EQ som du kan köra i emulering (med originalets begränsningar) eller "fritt" dvs ratta alla parametrar fritt.

För mina öron har det gjort mycket för att börja förstå frekvensseparering, bra/dålig färgning, kompression osv på en helt ny nivå när slutmix görs, och ju närmare "slutgiltig produkt" jag kan ta det själv, ju intressantare. Var man drar nivån för "mastring" kan förstås diskuteras.

Ett generellt problem man kan stöta på med de här burkarna är ju att latencyn sticker iväg.

Är det bara jag som uppfattar latency på effekter som ett icke-problem? Nu har ju alla vettiga system kompensation i hela signalkedjan. Och ett lyssningsreverb vid pålägg är ju inte sådär jättekritiskt ur timingperspektiv...

Mjuksynthar är visserligen en annan historia, men faktum är ju att man kan sänka buffrarna rätt rejält om datorn slipper driva synthen...

Testade Liquid Mix på 4sound och gillade det jag hörde. Tyckte det fanns bra bett i många av kompressorerna. Det får bli en sån så fort min laptop är tillbaka från sin andra servicevända. Hoppas den funkar denna gång. Annars får det bli hävning av köp o en ny dator...

Ursprungligen av PeterH:

Är det bara jag som uppfattar latency på effekter som ett icke-problem? Nu har ju alla vettiga system kompensation i hela signalkedjan. Och ett lyssningsreverb vid pålägg är ju inte sådär jättekritiskt ur timingperspektiv...

Mjuksynthar är visserligen en annan historia, men faktum är ju att man kan sänka buffrarna rätt rejält om datorn slipper driva synthen...

Inte "P R O" - Tools LE...

1
Bevaka tråden