.. och inte Avid free heller för den delen. Jag har en gammal digitalvideokamera Mini DV av märket Panasonic NV-DA1 som min mac mini vekar vägra att känna till. En gammal kamera ja, men ska jag för den delen behöva köpa en ny kamera bara för att tanka in materialet? Jag tycker inte det.
Jag har försökt alla standardknep, sätta på och av kameran, dragit ut o in kabeln, ställt in datum/tid, testat alla Deck-inställningar i Avid man kan tänka sig, auto configureat, mm.
Ska väl försöka med nått annat redigeringsprogram också men det verkar kört om varken avid eller imovie får kontakt. Kameran har fungerat perfekt i Avid express en gång i tiden på en PC så jag tycker nog att den ska komma upp nu också.
Det där med att FW-utgången kan bli "bränd" eller nått, hur kollar man i så fall upp det? Vore bra med ett enkelt program som man kunde testa FW-utgångar med eller ett mycket enkelt program som klarar av "alla" kameramodeller som man kan tanka in media från.
Vet ni hur man kan fixa det här? Har ni annars ett bra förslag på en billig Mini-DV-kamera som fungerar som jag i så fall kan köpa för att föra över materialet?
Jag har en Mac mini med Intelprocessor och kör MacOS X 10.4.9
Mycket tacksam för svar.