Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till iTunes?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-04 15:45

Denna använder jag på min XP burk, mycket trevligt.
http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Va fan! Kastar ni in alla era filer hur som helst på er hårddisk?
Nä, just det. Skulle inte tro det va? Ni har väl för fan nån sorts struktur på era filer
program etc.? Jag sorterat då in mina filer (& mp3:or) någorlunda
på mina hårddiskar i alla fall. Och jag tror nog dem flesta gör det också.
Därav dilemmat. Jag vill fan inte sortera filer på 2 ställen!
Jag flyttar mina filer ofta på mina hårddiskar. Det skulle bli kaos i I-tunes!

Jag hade gett mig ifall jag åtminstone kunde starta I-tunes och bara dra mina mp3:or
till min I-pod. Men inte ens det går ju!

PC eller Mac är skit samma. Same same but different. Jag har båda.

  • Medlem
  • 2007-05-04 20:53
Ursprungligen av drifter7508:

Va fan! Kastar ni in alla era filer hur som helst på er hårddisk?

Det är väl ingen människa som påstår att den gör det?

Drar man in en fil i iTunes låter du (om du vill) iTunes sortera in filen i den mycket ordnade struktur iTunes använder.
Det verkar som att du aldrig har använt iTunes eller tittat på hur den organiserar filerna?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-04 21:17
Ursprungligen av drifter7508:

Va fan! Kastar ni in alla era filer hur som helst på er hårddisk?
Nä, just det. Skulle inte tro det va? Ni har väl för fan nån sorts struktur på era filer
program etc.? Jag sorterat då in mina filer (& mp3:or) någorlunda
på mina hårddiskar i alla fall. Och jag tror nog dem flesta gör det också.
Därav dilemmat. Jag vill fan inte sortera filer på 2 ställen!
Jag flyttar mina filer ofta på mina hårddiskar. Det skulle bli kaos i I-tunes!

Jag hade gett mig ifall jag åtminstone kunde starta I-tunes och bara dra mina mp3:or
till min I-pod. Men inte ens det går ju!

PC eller Mac är skit samma. Same same but different. Jag har båda.

Nej, jag låter iTunes sortera, men poängen är: Varför överhuvudtaget bry sig om vilken filstruktur du har? Genom iTunes söksystem får du fram låtar, album, artister och genrer mycket snabbare än vad jag tror du kan klicka fram i mappar. Varför ska du ha en uppsättning utanför det? Vad är det du gör som inte går att åstadkomma genom iTunes?

Och, om du vill veta så tror jag iTunes använder strukturen /Artistnamn/Albumnamn/lLåttitel.mp4
Är den så förskräcklig?

(ett problem kan vara att databasen blir mycket långsam vid stora musiksamlingar, typ 500 GB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 22:59
Ursprungligen av drifter7508:

Kastar ni in alla era filer hur som helst på er hårddisk?

Absolut! I alla fall program, bilder, musik och filmer.

Och jag har pysslat med datorer sedan 1976, så jag är ingen novis. Att göra mappstrukturer är SÅ 1900-tal. Inte ids man flytta filer mellan mappar när det är flera tusen av dem! Tänk DATABAS, liksom. Låt datorn sortera. Se till att filerna blir SÖKBARA. Ordna så att METADATA (ID3-taggar, etc) stämmer. Fyll i kommentarsfälten.

Släpp kontrollen och bli fri!

P.S.
Hela den här debatten påminner om religionskrigen mellan relationsdatabaser och hierarkiska databaser som rådde på mellan 70 och 80-talen om det är någon som minns. Den matchen vann relationsdatabaserna, får man väl säga.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-07 09:00

drifter7508: Jag känner igen många av dina argument, jag hade samma invändningar när jag själv skaffade en iPod för x antal år sedan. Nu har jag vant mig vid iTunes och tycker att det fungerar utmärkt, men för de som inte gillar det, och som föredrar drag-and-drop så kan jag rekommendera Anapod, precis som Creops tipsade om.

Anapod har stöd för drag-and-drop från utforskaren, iaf på stora iPod, vet inte hur det är med Shuffle, men jag tror att det funkar likadant. Det är inte gratis, men väl värt den lilla pengen. Du kan även kolla in vårt gamla test.

Men snälla. När man importerar musik till iTunes skapar iTunes en egen mappstruktur. (artist/album/låt.mp3) Du behöver inte ha kvar originalfilerna, än mindre sortera dem.

i början när jag började använda iTunes, så hatade jag det, men när jag provade igen och insåg hur grymt smidigt det är, så kan jag inte sluta använda det. Tycker apple har lyckats med iTunes, ger man det tid, så kommer man inte kunna använda något annat!!!

Som sagt, fattar man sig på hur iTunes fungerar, så funkar det klockrent. Har ca 40 gig musik. Dessutom när man tankar hem musik idag, torrent eller något annat P2P program så finns det alltid ID taggar, går inte att misslyckas med iTunes då!!

/Thomas
iMac 20" Intel Core 2 Duo, iTunes inkluderat

Ursprungligen av thomasknutson:

i början när jag började använda iTunes, så hatade jag det, men när jag provade igen och insåg hur grymt smidigt det är, så kan jag inte sluta använda det. Tycker apple har lyckats med iTunes, ger man det tid, så kommer man inte kunna använda något annat!!!

Som sagt, fattar man sig på hur iTunes fungerar, så funkar det klockrent. Har ca 40 gig musik. Dessutom när man tankar hem musik idag, torrent eller något annat P2P program så finns det alltid ID taggar, går inte att misslyckas med iTunes då!!

/Thomas
iMac 20" Intel Core 2 Duo, iTunes inkluderat

Dessa ID-taggar är inte alltid helt 100 och iTunes har en förbannad egenskap att då dela upp låtarna i flera album och man måste ändra detta, istället för att till en annan MP3-spelare bara koppla in den i datorn, "öppna mappen för att visa innehåll" och sedan helt enkelt dra över de nerladdade albumen i sina redan färdiga mappar och sedan koppla bort enheten som är klar att användas..

Alla mina andra MP3-spelare (6 st) blir klara nästan dubbelt så snabbt genom denna enkla metod jämfört med min iPhone som jag måste dubbelkolla så att iTunes inte delar upp och gör 2 eller fler album av ett enda bara för att det fattas en bokstav eller dylikt i taggen (eller av annan orsak, händer titt som tätt)..
Även efter denna dubbelkoll så tar det ju läskigt lång tid att synka iPhone med iTunes och få över musiken jämfört med min andra MP3-spelare (vissa över 5 år gamla)..

Fördelarna/Nackdelarna mellan "Mac/PC" och "iTunes/Windows metod" är många och alla tycker vi olika.. Personligen så skulle jag hellre använda mig av att helt enkelt bara kopiera mapparna med den musik jag vill ha direkt från min HDD till min iPhone istället för att först behöva lägga in allt i iTunes, fixa albumen och sen synka i en evighet..

Men det är ju jag det, vissa föredrar iTunes sätt (för mig obegripligt, men jag respekterar det, ni gör det ju för att ni tycker det är enklare/bekvämare och då finns det ju ingen anledning för er att inte använda iTunes)


/Pain

  • Medlem
  • 2008-06-08 11:31
Ursprungligen av Pain Reaper:

Dessa ID-taggar är inte alltid helt 100 och iTunes har en förbannad egenskap att då dela upp låtarna i flera album och man måste ändra detta, istället för att till en annan MP3-spelare bara koppla in den i datorn, "öppna mappen för att visa innehåll" och sedan helt enkelt dra över de nerladdade albumen i sina redan färdiga mappar och sedan koppla bort enheten som är klar att användas..

Alla mina andra MP3-spelare (6 st) blir klara nästan dubbelt så snabbt genom denna enkla metod jämfört med min iPhone som jag måste dubbelkolla så att iTunes inte delar upp och gör 2 eller fler album av ett enda bara för att det fattas en bokstav eller dylikt i taggen (eller av annan orsak, händer titt som tätt)..

De där problemen låter ju som att de kommer av att du hanterar tjuvladdad musik. Jag förnekar inte att det är ett utbrett sätt att skaffa musik, men att ett program som fungerar som butik för legalt distribuerad musik inte felhanterar fulfiler är inget man liksom borde kunna klaga på.
Den som gör rätt, med lagliga eller piratkopierade filer, har inga problem med id-taggar.

Ursprungligen av Baron:

De där problemen låter ju som att de kommer av att du hanterar tjuvladdad musik. Jag förnekar inte att det är ett utbrett sätt att skaffa musik, men att ett program som fungerar som butik för legalt distribuerad musik inte felhanterar fulfiler är inget man liksom borde kunna klaga på.
Den som gör rätt, med lagliga eller piratkopierade filer, har inga problem med id-taggar.

Det har du givetvis helt rätt i Baron:)
Men detta gäller även när ja kopierar mina lagligt köpta orginal-CD-skivor.. En del av dom fungerar perfekt och får rätt namn och låtnummer och tagg osv, men många heter "Track 1", "Track 2" osv och jag måste göra om allt för hand iaf (händer ifs oavsett om jag gör det med eller utan iTunes)..

Men som sagt, för- och nackdelarna är många och man använder sig ju helst av det som är enklas och bekvämast för just en själv.. Jag tycker inte att iTunes är dåligt eller att det bara är "stolpskott" som använder det och tycker det är bra.. Jag behöver bara lite tid att vänja mig vid det helt enkelt..:)

Ursprungligen av Pain Reaper:

En del av dom fungerar perfekt och får rätt namn och låtnummer och tagg osv, men många heter "Track 1", "Track 2" osv och jag måste göra om allt för hand

Det hänger ju på om någon har skickat in det albumet till den databas som iTunes letar i.

Om iTunes hittar albumet i databasen, så blir det rätt spårnamn.
Om iTunes inte hittar albumet i databasen, så blir det Track 1, osv.

Så när du har skrivit in rätt information på ett album så kan du välja "Skicka CD-spårnamn" i "Avancerat"-menyn, så hjälper du nästa person som rippar den CDn att få rätt namn på låtarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-10 14:13

Har precis fått kläm på itunes efter ett par månader av bekymmer, det är jävligt enkelt egentligen, man gör det bara onödigt svårt för sig ;D Enda nackdelen är väl att man blir en så pedantisk med att allting skall vara perfekt namngett med skivomslag etc. När vi ändå är igång, någon som vet om det finns något sätt att ta bort ett visst text-stycke från filnamnet i flera filer samtidigt?

Ta det från någon som gått ifrån att använda en iAudio M3 och Winamp 5, till att köra iTunes 7 och iPod 80GB exklusivt: iTunes ÄR bättre.

Det är inget snack om saken, när det kommer till att hantera ett helt bibliotek av musik och kunna hitta/sortera musik snabbt så är iTunes totalt överlägset. Varför sitta och skapa mappar för hand när det enda jag behöver göra i iTunes är redigera meta-datan så skapas mapparna dynamiskt efter innehållet? Varför behöva navigera igenom hela filsystemet, markera filer och mappar (gång på gång, eftersom man ju inte kan markera bara vissa filer i ett album samtidigt som hela en artists katalogstruktur) när man kan autosynka allting i iTunes utan att behöva göra ett skvatt?

Det är fruktansvärt bakåtsträvande att fortsätta pilla på det viset, och alla riktiga powerusers känner till den gyllene regeln "script once, use forever", eller i det här fallet "importera en gång, synka för evigt". iTunes är ett väldigt kraftfullt verktyg för de som sväljer sin stolthet och lär sig utnyttja det.

en stor nackdel är att mitt itunes-bibliotek snabbt blir stökigt eftersom jag lyssnar på och laddar en hel del musik och audio direkt från nätet (musikklipp, ljudklipp, små streamade filer, sunkiga demomp3or osv osv) å allt detta öppnar jag i itunes som i sin tur glatt slänger in allt i biblioteket. efter ett tag har man tusen små skumma klipp överallt i biblioteket. störigt och NICHT ORDNUNG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-28 23:50
Ursprungligen av monkeystrike:

en stor nackdel är att mitt itunes-bibliotek snabbt blir stökigt eftersom jag lyssnar på och laddar en hel del musik och audio direkt från nätet (musikklipp, ljudklipp, små streamade filer, sunkiga demomp3or osv osv) å allt detta öppnar jag i itunes som i sin tur glatt slänger in allt i biblioteket. efter ett tag har man tusen små skumma klipp överallt i biblioteket. störigt och NICHT ORDNUNG.

Om du skippar iTunes så gör du mappar med dina klipp och sunkiga demomp3or?

Hmmmm....
I iTunes kan du
- Göra en spellista där du gjorde en mapp förut. Dra låten till spellistan.
- eller klicka på den smarta mappen "senast tillagda" för att se vad du lagt till och kanske inte taggat ordentligt eller vill kasta
- eller tagga upp låten med nyckelord i fältet "beskrivning". (demo, klipp, streamripper, etc) (Du vet väl att du kan lägga till beskrivningsfältet i listan så du ser fältet och kan ändra direkt?)
- eller sortera biblioteket på låtlängd så du ser alla småklipp så du kan ta bort dem då du är klar?

Jag vill nog påstå att om du är en Power-user så ger dig iTunes mycket bättre möjligheter att söka, hitta och ordna ditt bibliotek, än manuellt mapp-pulande. Hur hittar du ett klipp som kommit i fel mapp?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-06 08:09
Ursprungligen av monkeystrike:

en stor nackdel är att mitt itunes-bibliotek snabbt blir stökigt eftersom jag lyssnar på och laddar en hel del musik och audio direkt från nätet (musikklipp, ljudklipp, små streamade filer, sunkiga demomp3or osv osv) å allt detta öppnar jag i itunes som i sin tur glatt slänger in allt i biblioteket. efter ett tag har man tusen små skumma klipp överallt i biblioteket. störigt och NICHT ORDNUNG.

Du kan ju använda förhandsvisningen i Finder för att lyssna på sånt du laddar ner. Det brukar jag göra - låter det bra sen så lägger jag till det i iTunes.

Finns säkert nåt liknande i Win om du inte kör mac?

Ännu en anledning att hata I-tunes...
Formaterade min HD' häromdagen och installerade om XP.
Tankade ner I-tunes på nytt. Koppla in min Shuffle.

Men nej! Den går inte att komma åt! Först måste jag radera alla mina låtar
och synka på nytt (eller vad fan programmet nu menar & vill!) med min nya installation
av i-tunes! Wtf! Hoppas det är jag som är bäng & fattat nått fel här?

Jag kunde alltså inte lägga till nya låtar eller komma åt dem befintliga.
Jag var tungen att blåsa rent. =P

  • Medlem
  • 2007-06-04 18:14

Ännu en? Håller du fast vi de gamla anledningarna?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-05 09:16

Shufflen synkar ju automatiskt mot ditt iTunes-bibliotek, så det är ju ett helt normalt beteende. Vill du kunna hantera låtarna manuellt får du köpa en av de andra iPodarna.

Öh va? Normalt beteende? Så man måste alltså alltid ha sin mp3 samling både
på datorns hd + i sin ipod? Så ifall skulle man radera sin mp3 samling på
sin dator så är man rökt med andra ord? Det låter ju som väldigt normalt beteende... =P

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-05 10:24
Ursprungligen av drifter7508:

Öh va? Normalt beteende? Så man måste alltså alltid ha sin mp3 samling både
på datorns hd + i sin ipod? Så ifall skulle man radera sin mp3 samling på
sin dator så är man rökt med andra ord? Det låter ju som väldigt normalt beteende... =P

Jo, det står i manualen. I min värld är betendet normalt så länge det följer specifikationerna och inte gör något oväntat.

Poängen med Shuffle är att man laddar den med den musik man känner för för dagen. Och du tar väl backup på dina grejer.

wosk: Det finns ett suveränt enkelt och bra Applescript som gör detta (om du kör Mac alltså), det heter nånting i stil med "remove n characters from filename", och kan säkert hittas via lämpligt googlande.

Jag har själv tappat hoppet om Itunes, då den hela tiden envisas med att tappa sitt bibliotek, varför kan ingen tydligen ge svar på, och den börjar ladda in all information om låtarna igen, och 80 gig låtar på en ganska gammal dator tar en halv dag. Jag kör numera Winamps överförning vilket jag tycker funkar bättre, samt ibland Yamipod

  • Medlem
  • 2007-06-06 13:10
Ursprungligen av Dr Dront:

Jag har själv tappat hoppet om Itunes, då den hela tiden envisas med att tappa sitt bibliotek, varför kan ingen tydligen ge svar på, och den börjar ladda in all information om låtarna igen...

Det där låter inte som en feature. Var har du ställt frågan?

Ingen som kommer ihåg Norsken som knäckte "iPod koden"!!
Stog ju i Metro!

Han kom ju på hur man kan lägga in musik direkt!
Nu vet jag ej vart denna "idé" tagit vägen, men han skulle iaf sälja den vidare vad det stog då!
Och vad jag förstog det som var det han som löste hur man kom runt kopieringsskyddet på CD skivor också..!

Han hade visst blivit stämd på det, men klarade sej fint, så han var ej orolig att Apple skulle gå till attack!

By the way, Du har ju även programmet YamiPod, nu är det ju fortfarande spellistor som du lägger in i programmet, som sedan överför dom till iPoden! inte riktigt vad du var ute efter kanske!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-06 13:54
Ursprungligen av rosen888:

Ingen som kommer ihåg Norsken som knäckte "iPod koden"!!
Stog ju i Metro!

Han kom ju på hur man kan lägga in musik direkt!
Nu vet jag ej vart denna "idé" tagit vägen, men han skulle iaf sälja den vidare vad det stog då!

Nja, han hade fixat program som gjorde att man kunde spela upp aac-filer på andra mediespelare än iPod, och även så att man kunde spela andras drm-filer på iPoden och i iTunes.

"DVD-Jon" hackar iPod

Ofan.. vilket minne man har, bra men kort!! aja, man får tacka för rättningen iaf!

Ytterligare ett inlägg på den här tråden, 57:e typ, som inte svarar på trådens fråga.
Endast två-tre svar med förslag.
Tyvärr dock inget som fungerar för iPhone.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-02 22:46

Största anledningen till att köra iTunes till musik: Smarta spellistor (eller vad det nu heter på svenska).

Tyvärr är det så med shuffle också att iPod = iTunes eller annat program som sköter databasen i spelaren.
Däremot ser jag inte kravet som en nackdel för de övriga iPod modellerna.

Bevaka tråden