Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flaggmenyn strular vidare i 10.2.5... hur gör man?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den där inställningen för språkinställningar som ställer om sig till US efter omstart... hur gör man?

Jag har 5 datorer på jobbet alla med OS X 10.2.5 och alla har detta bekymmer. Det dök upp med 10.2.4 och jag har skjutit problemet framför mig och trott att 10.2.5 skulle fixa detta men icke sa Nicke. Jag behöver fixa detta nu och helst utan att installera om på 5 maskiner.

Jag installerade om systemet på en dator med bibehållen användare och kunde sen se att allting funkar. När jag aktiverade funktionen att ställa klockan automatiskt så kommer problemet tillbaka.

Vad har ni att komma med?

Samma sak här. Inte på någon av mina 2 maskiner hemma har detta problem men väl en kunds maskiner. Där lyckades jag lösa det genom att göra en ny användare.

Jag testade aldrig att kasta några inställningsfiler. Men kunden har mer problem än så jag såg det bäst att göra en ny användare. Prova att göra det på en maskin och se om det funkar. Testa också att kasta inställningsfilerna (com.apple.systempreferences.plist, com.apple.finder.plist) som en annan lösning. Om du nu inte vill göra en ny användare eftersom det är lite jobb med det.

Jag gjorde det gamla OS 9-tricket - flyttade hela prefsmappen till skrivbordet och startade om. Problemet är sen helt borta. Så fort jag aktiverar klockfunktionen kommer det tillbaka. Jag drar slutsatsen att fler filer i hemmamappen behöver kastas, men vilka?

Om man tvingas göra en ny användare... vad får jag för bekymmer med rättigheter på alla program och filer?

Det enklaste du kan göra är att radera den gamla användaren och låta den nya bli ägare till det materialt.
Vet inte hur det går att flytta keychain inställningsfilen. Jag har alltid tagit backup på den mot .mac för att sedan lägga tillbaka den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-15 21:53

Kolla filnamnet på skrivbordsbilden. Om den har konstiga=svenska tecken så prova att ändra.

/Anders

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bebben
Kolla filnamnet på skrivbordsbilden. Om den har konstiga=svenska tecken så prova att ändra.

/Anders

Efter ominstallationen så körde jag hela tiden med standard skrivbordsbild. Felet återkom när jag slog på nätverksklockan.

Nya tester nu på morgonen... detta är den dator jag installerade om systemet på men behöll användaren.

Flaggan dök nu upp trots att nätklockan var avstängd så min teori från igår höll inte.

Av en slump såg jag att flaggan inte dök upp efter utloggning. Jag aktiverade nätklockan och tog bort auto-login och då funkar det.

Efter omstart så får kollegan nu logga in manuellt men då är åtminstone detta problem ur världen.

Eftersom systemet är nyinstallerat så ligger problemet i användarmappen någonstans... men var? Jag har kastat allt i mappen Caches och allt i mappen Preferences när jag testat men det hjälpte inte.

• Medlem
  • 2003-04-16 14:20

Jag såg detta problem också första gången hos en kund, provade med att ta bort "egna" skrivbordsbilder, problemet försvann, men dök åter upp igen.

Jag försökte framkalla detta problem hemma, och ända gången jag lyckades var när jag installerade Retrospect klienten, efter en avinstallation av den så har jag inte det problemet mer hemma, men det kvarstår som sagt hos kund.

Iofs har jag inte autoinloggning hemma...

Använder ni med Retrospectklienter, kanske är det den som är boven?!

Micke

Citat:

Skrevs ursprungligen av ML
...Använder ni med Retrospectklienter, kanske är det den som är boven?!

Nope...

• Oregistrerad
  • 2003-04-16 15:00

Vad jag förstått efter att ha läst en hög diskussioner om detta läses inställningar från root vid autoinloggning, inte från användaren i fråga.

Vid vanlig inloggning funkar det.

Jag loggar normalt sett aldrig ur, så jag har bara märkt det vid omstarter efter installationer. Irriterande men inget katastrofalt.

/BR

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Roth
Vad jag förstått efter att ha läst en hög diskussioner om detta läses inställningar från root vid autoinloggning, inte från användaren i fråga.

Vid vanlig inloggning funkar det.

Jag loggar normalt sett aldrig ur, så jag har bara märkt det vid omstarter efter installationer. Irriterande men inget katastrofalt.

/BR

Så om man loggar in som root och ställer in den för svenska förhållanden så ska det funka sen eller... ?

Jag bedömmer kanske inte det hela som katastrofalt, men nog är väl det minsta man kan begära av ett OS att det ska minnas inställningarna mellan omstarterna!

En av de drabbade här på jobbet är fotografen som måste boota OS 9 för att köra trumscannern. Han startar om en hel del under en arbetsvecka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Roth
... läses inställningar från root vid autoinloggning, inte från användaren i fråga.

Jag ändrade root-inställningarna och nu funkar det !!!

Två omstarter med autologin och alla inställning sitter där de ska!

Stort tack Björn!

Den där flaggmenyn hade jag ett tag, den är borta nu sedan länge. Vet inte vad jag gjort för att få bort den och heller inte vad den ska vara bra till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Den där flaggmenyn hade jag ett tag, den är borta nu sedan länge. Vet inte vad jag gjort för att få bort den och heller inte vad den ska vara bra till.

Det finns ett användningsområde i OS 9 och i OS X finns det två.

1. Flaggan indikerar vilken teckenuppsättning som tangentbordet ska använda. Om man anger mer än ett alternativ i systeminställningarna så dyker menyn upp. Kör man med enbart svenskt så försvinner menyn.

2. I OS X delas menyplatsen även med teckenpaletten.

I mitt problem (som nu verkar ha fått en lösning) så är bara flaggan en indikation på att något är galet. Den visar iofs svensk flagga så det ser vid en första anblick rätt ut men rotar man vidare så ser man att de svenska inställningarna blivit fel. Man kan till exempel inte skriva kommatecken som decimalkomma i programmen, den vill ha punkt som på engelska.

Jag har ju igen flagga nu, men jag hade en förut. Jag kanske hade samma problem utan att jag tänkte på det.
Jag kan i alla fall switcha till en annan teckenuppsättning om jag vill utan att ha en flagga på menyraden har jag sett.

• Medlem
  • 2003-04-19 12:20

Hmm, jag har inte heller någon flagga längre?

Som sagt... menyn dyker upp när man har mer än ett val aktiverat. Det kan t ex vara Svenskt och US tangentbordslayout, eller Svenskt och Teckenpaletten. Om bara Svenskt är valt så visas ingenting i menyn.

1
Bevaka tråden