Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bas-synth/sequencer rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 09:48

Jag går omkring och suktar på någon typ av bas-synth med inbyggd sequencer.
Någon som har några tips?.

Är FR Revolution något att satsa på t.ex?

  • Medlem
  • 2007-05-04 10:10

Vill du lira klassisk acid, eller vad är tanken?

TB-303 är svårslagen där faktiskt, x0xb0x (byggsats) ligger bra till, FR-777 är inte dum den heller. Det är de tre som jag har testat. FR Revolution finns det några forumsmedlemmar som har, de kan säkert berätta mer.

Det beror ju på lite på budget och musikstil.
FR Revolution är ju grym men det finns ju så mycket annat också, SH-101, Evolver Desktop. Etc Etc...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-04 11:40

låda?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-04 12:05

monolådan är för klinisk...

men xoxbox funkar ju alltid [om de gör några fler]
101 är rätt lyckad att få lite acid ur. men den ger ju inga accenter.
fr revolution känns rätt schysst ändå.
men 101:an är ändå billigare

Korg Poly-800..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 12:31

Min budget är anpassningsbar, men jag är ofta snål.

Den skall ha en lätthanterlig sequencer med 16 blinkande små lampor så att jag lätt kan styra upp grejer live.

Såna här basar gillar jag: http://www.myspace.com/juniorboys

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 12:46

...och klaviatur klarar jag mig väldigt bra utan.

  • Medlem
  • 2007-05-04 12:58

Om du skulle hitta en skulle jag också rekommendera FR-777. En väldigt härlig o lättanvänd sequenser med en helt ok synthdel för basar. D e väl tyvärr lite dyra nu för tiden?

  • Medlem
  • 2007-05-04 12:59

Ljudmässigt sätt så känns det som om de flesta 303-kloner skulle fixa biffen, vill du ha lite mer än så så ligger FR-777 bra till pga klart mer avancerad syntarkitektur.

Hur hade du tänkt dig köra den live? Patternbaserat eller låtbaserat? Dvs, byta patterns själv eller programmera låtar (automatiskt patternbyte).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 15:15

Hur hade du tänkt dig köra den live? Patternbaserat eller låtbaserat? Dvs, byta patterns själv eller programmera låtar (automatiskt patternbyte).[/QUOTE]

De flesta kan väl båda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 15:25

Om jag nu ska ha en 777:a var köper man dem? Finns ju inte på JAM, Musicstore Köln eller Thomann.

777:an är ju om inte annat snygg i alla fall. Men kanske dyr. :/

  • Medlem
  • 2007-05-05 00:05

777:an tillverkas inte längre så d blir till att hitta en begangnad. Har sett ngn på ebay o på köp/sälj forumet på vintagesynth.com för ett tag sen. Har för mig de gick för 7000+

En liten (fast ganska stor) outsider:

Waldorf Q

Den har en riktigt svängig stepsequencer, är polyfonisk och kan frambringa de allra flesta läten man vill ha. En seriöst bra synth som kan otroligt mycket mer än feta basar. Den brukar inte vara särskilt dyr heller.

En Q-rack går för småpengar. Okej, den har inget klaviatur, men köp ett MIDIklaver för en 500:ing och du har en riktig dödssynt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-05 14:52

Om inte annat så kommer ju Blofeld att släppas snart också. En synt som jag nog komemr köpa, nu när jag inte längre äger en micro-Q. Eller så köper jag Waldorf Nano och trycker in i mitt midiklav...får se vad som blir billigast...

Korg EA-1 är ju rätt nice också,
och väldigt billig. Perfekt för att göra Junior Boys-artade grejor (som för övrigt kör Nord Lead)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 10:11

EA-1 hade jag förut, men den tröttnade jag rätt fort på. Fast den är ju faktiskt väldigt billig.
Ska kanske gå till JAM denna vecka för att testa FR Revolution. De skall tydligen sluta tillverkas och de sista två exemplaren i europa skulle tydligen komma in i dagarna.

Egentligen borde jag kasnke försöka bota all GAS och nöja mig med macbooken som skall beställas i veckan. Jag har hört att den ska kunna göra fräna basljud.

Ursprungligen av 834:

Egentligen borde jag kasnke försöka bota all GAS och nöja mig med macbooken som skall beställas i veckan. Jag har hört att den ska kunna göra fräna basljud.

Absolut! d16 Group Phoscyon t.ex. är riktigt bra och uppför sig som en 303:a fast med lite extra godsaker. Kostar <500 kronor.

Novation BassStation !

Nice sak för billig pening !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 13:53
Ursprungligen av Dirty 1200:

Novation BassStation !

Nice sak för billig pening !

Nja, jag vill ju ändå ha en enkel och bra stepsequencer på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 14:01

En Desktop Evolver som Spanky sa?

Lite krånglig så där när man börjar med den, men efter ett tag så är den helt enorm. Accent fixar man genom att koppla seq 1, 2, 3 eller 4 till volymen på valfri osc. Tack vare wavetable grejen så kan man göra ganska trippade sekvenser med olika ljud som går ut och in med accenter. (plus att man då triggar nivån på delay:et med t.ex. seq 4 och får på så sett helt galna synkoper på köpet, woho!). Drar man ner all feedback och bara kör filter 4 pol och lågt så basar den på ganska rejält! Samt upp på full resonans så att det piper (+rundgång och hela härligheten - aj i öronen!).

Evolver kan väl knappast kallas för lätthanterlig? Och sådär jättegrym som bassynth är den väl inte heller? Klart den kan mullra på och även låta Pro-One, det gör den definitivt, men den som fikar efter en bassynth med enkel stepsequencer tar sig nog vatten över huvudet med en Evolver. Jag älskar min Evolver, det är en otroligt inspirerande liten apparat, men av beskrivningen att döma tror jag inte att den är vad 834 letar efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 22:24
Ursprungligen av sawtooth:

Evolver kan väl knappast kallas för lätthanterlig? Och sådär jättegrym som bassynth är den väl inte heller? Klart den kan mullra på och även låta Pro-One, det gör den definitivt, men den som fikar efter en bassynth med enkel stepsequencer tar sig nog vatten över huvudet med en Evolver. Jag älskar min Evolver, det är en otroligt inspirerande liten apparat, men av beskrivningen att döma tror jag inte att den är vad 834 letar efter.

Mmmm, det har du nog rätt i..

Men om man nollar allt. Då går det snabbt och lätt att bara ratta till basicljud. Och efter det så kan man ju ta patchen hur långt som helst...

Hur som helst, lyssna inte på mig! Köp något annat

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-07 20:51

Tror ändå att monolådan ger dig det du vill ha, bas och seq, smeller hårt om man vill, klaffsar om man vill.... prova den!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 09:45
Ursprungligen av enapa:

Tror ändå att monolådan ger dig det du vill ha, bas och seq, smeller hårt om man vill, klaffsar om man vill.... prova den!!

vad brukar man få ge för en sån beggad?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-08 03:59

Om det inte var för att den saknade sequencer så skulle jag rekommendera Waldorf Pulse. Antagligen en av de bästa syntarna som har gjorts med inriktning för att göra feta basar. Om du känner att du kan styra den via en dator och själva sequencerbiten inte är såå viktig så överväg. Den svarar bra på midi-cc också så med en midikontroller blir den riktigt kompetent.

Sen är EA-1:an såpass billig idag, att man kan köp den enbart för sequensern!
EA-1+Pulse är nog en billig & väljudande lösning på bas+seq...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 12:44

det blev ju en ea1 till slut. tack för alla tips. nu ska jag försöka koppla ihop den med min cs-15.

1
Bevaka tråden