Ja, en dubbel 1 GHz är minst lika snabb (om inte snabbare) än en 2,4 GHz P4. Men den kostar betydligt mindre.
G4an är en mycket bra processor som kan klämma ut mycket kraft. Och precis som jag skrev i mitt första inlägg så hoppas jag att de ökningar som diskuteras i artikeln kommer att medföra rejäla prestandaökningar.
Orsaker till oro:
1. Det diskuteras ingenting om processorns faktiska hastighet, endast busshastigheten. En ökad busshastighet ökar totalprestandan väldigt mycket, men om processorn i sig inte blir snabbare så blir den totala prestandaökningen begränsad.
2. Apple marknadsför Macarna (åtminstone Powermacarna) som riktiga proffsmaskiner och kraftpaket. Det är visserligen sant, men den övriga delen av datorvärlden ser till att också öka sin prestanda, något som de lyckas med bättre än AIM.
Det jag är orolig för är att alltför många kommer att sluta köpa Macar, eller vänta med sina köp alltför länge för att de nuvarande (och kommande modeller) inte är tillräckligt snabba. Varför köpa en ny dator som i stort sett är lika snabb som din nuvarande? Det innebär ekonomiska förluster för Apple, vilket så klart inte är bra.