Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4an är här för att stanna

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läs

http://www.theregister.co.uk/content/3/24018.html

Jag är en smula orolig för framtiden, måste vi tuffa på i evigheter på dessa nivåer medan omvärlden får snabbare och snabbare processorer. Jag hoppas att de ökningar som kommer av de ökningar som diskuteras i artikeln verkligen ökar den totala prestandan så mycket att folk fortfarande köper Macar.

Läser man artikeln du länkade så ser man att även G4:an ska bli snabbare och snabbare, så jag förstår inte varför du är så orolig. Dessutom, och detta har väl ältats här i evinnerligheter, så köper inte folk mac enbart för antalet MHz, så har det aldrig varit. För mig är det tämligen ointressant om Pentium går i 2,2 GHz eller 3 GHz när jag ska köpa nästa dator. För en dubbel 1 GHz PMG4 är fortfarande lika grymt snabb.

Ja, en dubbel 1 GHz är minst lika snabb (om inte snabbare) än en 2,4 GHz P4. Men den kostar betydligt mindre.

G4an är en mycket bra processor som kan klämma ut mycket kraft. Och precis som jag skrev i mitt första inlägg så hoppas jag att de ökningar som diskuteras i artikeln kommer att medföra rejäla prestandaökningar.

Orsaker till oro:

1. Det diskuteras ingenting om processorns faktiska hastighet, endast busshastigheten. En ökad busshastighet ökar totalprestandan väldigt mycket, men om processorn i sig inte blir snabbare så blir den totala prestandaökningen begränsad.

2. Apple marknadsför Macarna (åtminstone Powermacarna) som riktiga proffsmaskiner och kraftpaket. Det är visserligen sant, men den övriga delen av datorvärlden ser till att också öka sin prestanda, något som de lyckas med bättre än AIM.

Det jag är orolig för är att alltför många kommer att sluta köpa Macar, eller vänta med sina köp alltför länge för att de nuvarande (och kommande modeller) inte är tillräckligt snabba. Varför köpa en ny dator som i stort sett är lika snabb som din nuvarande? Det innebär ekonomiska förluster för Apple, vilket så klart inte är bra.

iBib: Det står annars helt tydligt och klart..

Citat:

The 7470 should scale to 1.5GHz.

should..

o vi vet ju vad Motor Olas ord är värda i detta sammanhang, skulle inte vi haft GHz datorer för nått år sedan enligt Ola?

Ja, och när ska detta ske, nästa år?

Lägg märke till att The Registers artikel inte är bekräftad av Motorola. Det är alltså mer eller mindre trovärdiga rykten det rör sig om. Registret har ju också exempelvis talat om G5 :or i ett antal artiklar.

Det är sant att det bara är rykten, men när det är "dåliga nyheter" i ett rykte så är tyvärr ofta sant...

(Nu får jag väl verbalt spö av folk som kan bevisa motsatsen... )

Tycker inte det är dåliga nyheter (rykten). Bara för att det inte är G5 är det dåligt?

Tror också att det finns mycket kvar i G4:an. Läs om kommande revitioner, klart att det bara är rykten men de låter helt troliga.

iBib: Du har uppenbarligen inte läst artikeln, det står när den är tänkt att släppas också

Patrik: Jo, jag har läst den. Men jag ville bara göra ett sarkastiskt uttalande om Motorololola och deras färdighet att lansera saker i tid.

Okey, my bad

Och ja, Motorola har inte lyckats prestera öht. Vi får väl hoppas att IBM får en större roll så kanske det kommer gå snabbare framåt.

1
Bevaka tråden