Hej,
jag har problem med att få till vissa saker i Joomla och undrar om någon kan hjälpa mig.
Nuläge: Efter att ha försökt modifiera ett antal befintliga Templates, har jag skapat en egen index.php med hjälp av Dreamweaver med Joomlasolution-tillägg. Detta funkar bra, alla Positions läggs in som enskilda Layers.
BILDER
Hur får jag in bilder, som tex logotype i ett hörn eller tunna linjer mellan spalter eller artiklar? Jag har lyckats lägga in bilder, men det är en oerhört krånglig omväg eftersom varje bild är inlagd som en enskild BannerModule och varje BannerModule tar upp en hel Position (user1, user2, user3, etc)
LAYOUT
Jag skulle vilja göra ett 3-spaltupplägg Vänster= navigation, Mitt = Artiklar, Höger = Puffar för olika avdelningar.
- Vänster-spalten fungerar som den ska.
- Mitt-spalten fungerar inte som den ska. Tex ligger det en ram med About the author som jag inte vill ska visas under varje artikel, förstår inte ramen kommer ifrån. Mitt-spalten innehåller "mosMainBody()". Hur kan jag utveckla "mosMainBody()"?, hur kommer jag åt "mosMainBody()" för att göra justeringar på den? "mosMainBody()" finns ju inte listad i administrationens "Module Manager [ Site ]"
- Höger-spalten fungerar inte som den ska. Jag skulle vilja kunna lägga in ett slags andra version av mittspaltens "mosMainBody()" i denna spalt och lägga in puffar som innehåller fristående texter (dvs inte de vanliga artikelingresserna). Varje puff har rubrik, underryckare, brödtext, bild, länk. Högerspalten ska radvis uppifrån och ner ha 5 puffar, 2puffar, 2 puffar, 2 puffar ...eller:
12345
12
12
12
Någon som vet hur jag kan få bättre koll på bildhantering och layout enligt ovan?
/Grape