- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Är det fler än jag som tycker det är lite komiskt att svenska MacWorld är den enda nyhetstjänst som konsekvent inte skriver om 99mac Expo? Till och med Valter & MacPressen skrev om 99mac Expo i julas.
MacNytt hade en stor artikel idag också.
Det finns inte så många Macintosh arrangemang i Sverige överhuvudtaget så man skulle kunna tro att det var värt det stöd som en artikel ger.
Vad tycker ni?
Va? Har dom en webbplats?
Svårt att veta varför MacWorld inte skrav ngt om 99mac expo. Följande är bara spekuleringar:
- Dom kanske inte visste om att det arrangerades?
- Dom kanske kände till det men av nån IDG-policy inte skrev om det?
Jag och ett par till på MacNytt ska försöka undersöka saken. Osäker om det blir en nyhet om det. Det måste göras en bra research först osv dvs ett par intervjuer och fila en del på en artikel om det nu blir ngn nyhet... Vi på MacNytt vill ju inte att MacWorld/IDG skall stämma MacNytt för förtal (eller liknande). Det får inte se ut som en nyhet som uppmanar till "pajkastning". Lyckas vi med bra intervjuer, välskriven artikel och får ansvarige utgivarens godkännande så kanske det blir en nyhet. Vi får se - inget är säkert.
Men en sak är säker: detta ämne tål att diskuteras! Ifall det blir en MacNytt-nyhet om det eller inte är en annan femma (av vissa orsaker).
Svårt att veta varför MacWorld inte skrav ngt om 99mac expo. Följande är bara spekuleringar:
Nils Holmlöv är ju medlem här - han får mail precis som alla andra medlemmar här.
quote: Svårt att veta varför MacWorld inte skrav ngt om 99mac expo. Följande är bara spekuleringar:
Det är väl deras jobb att känna till det. Har ingen aning om varför MacWorld missade alltihop. Varför bejakar inte tidningen istället 99mac.com och använder denna utomordenliga förening i syfte att sälja prenumerationer osv. Det vore bra för MacWorld och för läsarna!
Det kanske behövs lite friskt nytt blod på MacWorlds redaktion. En förändringens vind, ett nytt sätt att tänka?
[ 19 Juli 2002, 20:07: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
quote: Svårt att veta varför MacWorld inte skrav ngt om 99mac expo. Följande är bara spekuleringar:
Det är väl deras jobb att känna till det. Har ingen aning om varför MacWorld missade alltihop. Varför bejakar inte tidningen istället 99mac.com och använder denna utomordenliga förening i syfte att sälja prenumerationer osv. Det vore bra för MacWorld och för läsarna!
Det kanske behövs lite friskt nytt blod på MacWorlds redaktion. En förändringens vind, ett nytt sätt att tänka?
Var det inte MacPressen-samgåendet som skulle ge "nytt friskt blod"?
Nils Holmlöv är inte vad han en gång var om han nu var det någongång...Med en sådan ledare är i vart fall jag inte förvånad över Macworlds utveckling sämre chefredaktör får man väl leta efter...
quote: Det är väl deras jobb att känna till det.
absolut. men macworld.se har alltid haft en vo oben attityd, de är lite finare än vi andra.
personligen tror jag på att redaktionen är bara avundsjuka på att 99mac är så aktiva och intitivrika.
Go Martin go!
Personligen har jag en teori om att alla IDG:s tidningar jobbar med köpt marknadsföring. Dvs om du kommer med en liten sedelbunt (alternativt köper reklamplats i tidningarna) och en pressrelease så får du en bra (totalt okritisk) artikel om ditt företag.
Jag har självklart inga bevis men en del artiklar i deras tidningar luktar fuktig hund.
//Patrick
quote:Jag har självklart inga bevis men en del artiklar i deras tidningar luktar fuktig hund.
Särskilt i PC för Allah och M3. Lägg märke till att de pc-byggen de föreslår inte tar med kostnaden för Windows eller Office...
Men åter till MacWorld. Jag tycker att tidningen har blivit mördande tråkig och intetsägande numera. Frågan är varför?
[ 21 Juli 2002, 17:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Hallå kära vänner, kul att se så många som engagerar sig i vad MacWorld skriver om.
Det är inget mystiskt bakom varför vi inte skriver om 99mac. Skälet är enkelt - vi skriver inte som sajter. Inte om 99mac, inte om Macnytt, och inte om MacPressen, iMacsidan eller andra sajter när de fanns. Och vi skriver mycket sparsamt om evenemang. I stort sett är Macworld Expo och Developer Conference de enda evenemang vi skriver om. Händer nåt på andra mässor och evenemang så skriver vi om _nyheten_, inte om mässan.
Så har det varit hittills. Hur det blir framöver är inte bestämt. Vår läsekrets ser annorlunda ut idag än för ett halvår sedan, och kanske finns det anledning att se över vår nyhetsbevakning.
Angående att vi skulle få små sedelbuntar under bordet för att skriva det vi gör - Apple har inte annonserat i vare sig MacWorld eller MacPressen på tre år. Jag kör en skraltig Volvo modell -90. Visst förekommer det att företag försöker muta oss, men det handlar vanligtvis om kepsar och väskor med datorlogotyper på. Och jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men efter 100 gratis t-shirts kommer inte ytterligare en blivande dammtrasa att få mig att ändra uppfattning om en produkt.
Den troligaste förklaringen till att du ser översvallande positiva recensioner i vissa tidningar är istället att det är tidningar av och för folk som är passionerat intresserade av datorer och prylar. En prylbög som skriver om prylar för andra prylbögar - självklart blir det entusiastiskt. Mutor är liksom inte nödvändiga.
----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld
[ 28 Augusti 2002, 21:57: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]
quote:
Det är inget mystiskt bakom varför vi inte skriver om 99mac. Skälet är enkelt - vi skriver inte som sajter. Inte om 99mac, inte om Macnytt, och inte om MacPressen, iMacsidan eller andra sajter när de fanns. Och vi skriver mycket sparsamt om evenemang. I stort sett är Macworld Expo och Developer Conference de enda evenemang vi skriver om. Händer nåt på andra mässor och evenemang så skriver vi om _nyheten_, inte om mässan.
Vad inkonsekvent det blir när du skriver så här i förrgår och idag så skriver ni om Mac-Lanet och om macntt osv....på eran hemsida. Hur skall du ha det Nils?
quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Det är inget mystiskt bakom varför vi inte skriver om 99mac. Skälet är enkelt - vi skriver inte som sajter.
Det är precis som Mattias skriver. Det verkar som det tummas lite på er policy.
http://macworld.idg.se/community/nyhet.asp?ID=020829-MW5
Lan-party för Macare
11:05 I helgen kan Mac-fantaster samlas i Tullinge söder om Stockholm för att spela spel och umgås med andra Macar (och deras ägare).
Lan står för "local area network" men har också blivit synonymt med samlingsträffar för datordiggare som kopplar ihop sina datorer i massiva nätverk och umgås både analogt och digitalt.
Det är webbplatserna Macspel.com och Macnytt.com som tillsammans anordnar träffen. Dörrarna öppnar på fredag klockan 18.00 och stänger söndag klockan 14.00. Inträde är 150 kronor och träffen tar plats i Parkhemsskolans matsal, Tullinge.
Mer information
Thomas Ytterberg
-----------------
Är det Thomas Ytterberg eller svenska MacWorld som inte kan hålla sig till policyn med händelse-bevakningen?
Förresten... Så Thomas Ytterberg är tillbaks på MacWorld.se nu eller?
Bra gjort av MacWorld.se iallafall att skriva om detta trots policyn!
(Vanliga läsare har antagligen inte nån större koll på tidningars policys.)
Jag vet inte om jag är ensam om att aldrig ha tyckt att MacWorld ELLER MacPressen varit något att köpa.
Dels pga layouten, tycker den är ful som stryk och hemskt opersonlig. Dels för att det som skrivs om och sätts betyg på inte stämmer överens med mina uppfattningar om programmen/hårdvarorna etc.
När jag sedan läst betygsättningar i andra mactidningar stämmer de inte så bra heller med de som MacWorld/se har satt.
Dessutom tycker jag de varit bakåtsträvande.
Något som jag även saknat var humor.
Tycker det verkar som de bytt ut vanliga, roliga journalister till ekonomiansvariga tjänstemän att skriva i tidningen. Lite för svenskt, kanske.
Men det är min åsikt.
Gambit :rolleyes:
Jag tycker att en tidning som påstår sig bevaka Macintosh i Sverige bör rimligen anse att evenemang som riktar sig direkt till Mac-användare och även webbplatser som riktar sig till direkt till Mac-användare torde höra till intresseområdet för läsekretsen.
/Ola
MacWorld är bra. Och 99macExpot var väl ingen jättegrej att skriva om?
Och även om det var det så är det väl någon annan än arrangören som borde påtala dess eventuella nyhetsvärde?
Annars luktar det bara bitter avsaknad av gratisreklam. Typ.
Du har helt rätt - vi var ute efter "gratisreklam"! Men jag står fast vid att det finns så få Macintosh användare kvar, och ännu färre arrangemang som är "mac-only" att dom bör få lite cred.
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Dels pga layouten, tycker den är ful som stryk och hemskt opersonlig.
Jag tycker förstås personligen att MacWorld har väldigt snygg design, förmodligen snyggast design av de tidningar som jag läser. (Mycket snyggare än de flesta andra Mac tidningar utomlands) Fast då läser jag väl inte så mkt designtidningar direkt.
Ciryon
För mig är det självklart att Macworld medvetet inte skriver om 99mac därför att de ser Martin som en direkt konkurrent till deras eget forum och webbplats som dessutom (tycker jag) utklassat dem fullständigt vad gäller kvalitet och stämning och (popularitet?).
Att de gömmer sig bakom ihåliga ursäkter och inte kan erkänna det är ju lite synd.
quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Skälet är enkelt - vi skriver inte som sajter. Inte om 99mac, inte om Macnytt, och inte om MacPressen, iMacsidan eller andra sajter när de fanns.
Huuuuhh, "som sajter" eller menar du "om sajter"...eller? jisses.