Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-05-06 15:32

Hej!

Jag har nyss köpt en ny hårddisk, eftersom min förra krashade. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få min nya hårddisk att sitta på C:

Jag har två diskar i nu, men den nya (med windows på) ligger på D:, och min gamla på C:

Jag har testat att öppna datorn och bara byta plats på dom, men då startar inte windows (eftersom windows inte finns på min gamla, och för att den inte mår speciellt bra).

Så frågan är; Hur gör man om min nya disk till C:, och min gamla till D:?

Tacksam som fan för svar!:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-06 21:07

Om du har Windows installerat på den nya disken är det bara att sätta den som primärdisk och den gamla som sekundär (fysiska switchar på diskarna), om du nu har IDE diskar. På SATA diskar funkar det annorlunda. Då blir automatiskt den nya disken vald som C och den gamla eventuellt som D. Men du har väl CD-ROM/DVD också. Då går du in i diskhanteraren och byter enhetsbeteckning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-06 21:12

Brukar kunna bli trixigt om du ska byta enhetsbeteckning på din windowsdisk (den som du har OSet på). Testat att göra det via diskhanteraren?

Partitionmagic klarar att byta partitionsbetekning bra. Har du många program installerade under d: tror jag att det kan bli lite struligt med sökvägarna även om partitionmagic fixar att flytta sökvägarna också.

1
Bevaka tråden