Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fink

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-16 13:26

Jag har installerat fink 0.5.2 utan att veta varför...bara gjorde det..

Vad skall man göra med fink?

Jag är tydligen för korkad för att hålla på med Unix

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 13:54

I korthet:
Fink-projektet portar Unix-program/libs så att de går att använda i OS X samt lägger dem i små fina paket så att de blir lätta att installera.

• Medlem
  • 2003-04-16 14:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
I korthet:
Fink-projektet portar Unix-program/libs så att de går att använda i OS X samt lägger dem i små fina paket så att de blir lätta att installera.

jorå, det har jag förstått .. men jag hittar inga paket värda att installera, sedan när jag installerade ett paket så funkade det likt förbannat inte

• Medlem
  • Kiruna
  • 2003-04-22 14:15

Jag återanvänder den här tråden.

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag får inte Fink och X11 att fungera tillsammans, laddade ner och installerade X11 separat(d v s inte via Fink). När jag försöker installera något med Fink så får jag ett meddelande som säger att jag måste ha X11. Vad ska jag göra för att få det att fungera?

Hmm... känner igen det här... Kolla på finks hemsida: http://fink.sourceforge.net/ Där står det nånstans i help:en. Man måste installera nånting genom fink så att den fattar att man faktiskt har x11.
Lycka till!

/J

system-xfree86 tror jag bestämt paketet heter.

Jag har använt fink för att installera exempelvis Lynx (en textbaserad webbrowser) och olika typer av libs för Unix. Om man vill lära sig vad man kan göra med Unixprogram eller introduktion till detta kan jag rekommendera boken Mac OS X Unleashed. Mycket matnyttig och underhållande läsning. Den tar även hand om folk som liksom jag aldrig tidigare sysslat med Unix, utan att för den sakens skulle skära på innehållet!

/Jont Olof

Skriv

fink list

för att se vilka paket som finns tillgängliga. Sedan skriver du bara:

fink install "paketnamn"

Exempelvis

fink install wget

för att installera ett mkt användbart program för att hämta hem filer från webben.

/Jont Olof

Lite trevliga program att installera via Fink (vissa kräver X11 installerat):

• XMMS- Musik och filmspelare i stil med Winamp

• ncftp- bra och snabb ftp klient för terminalen. Man kan spara bookmarks.

• wget- kopiera länken och skriv 'wget [klistra in]' för att snabbt hämta något utan att behöva använda webläsaren

• mc- en klassisk filhanterare för terminalen

• GIMP- photoshop, fast gratis

• BitchX- den bästa, mest hackiga, IRC klienten

Sen finns det massor med KDE och Gnome program som är väldigt trevliga.

Ciryon

• Medlem
  • Kiruna
  • 2003-04-23 01:43

Efter att ha laddat ner SDK och system-xfree86 så började allt att fungera.

*gnuggar händerna* Nu börjar det roliga.

• Oregistrerad
  • 2003-04-23 11:55

Måste man installera KDE och Gnome för att kunna köra apps som är skrivna för dessa?

Gör man det i Fink i så fall? (Installerar)

Citat:

Skrevs ursprungligen av loobiac
Måste man installera KDE och Gnome för att kunna köra apps som är skrivna för dessa?

Gör man det i Fink i så fall? (Installerar)

Ja, eftersom KDE och Gnome tillhandahåller komponenter som de programmen använder sig av. När man försöker installera ett KDE- eller Gnome-program utan att ha de nödvändiga komponenterna installerade kommer Fink att visa en lista över ytterligare paket som måste installeras, och allt man behöver göra är att säga ja till att de installeras.

tips: Installerar man KDE och Gnome med fink kan det ta sin lilla tid, eftersom fink automagiskt drar hem all källkod, kompilerar och installerar. Det är iofs en väldigt elegant lösning, men det tar lång tid om man installerar mastodontpaket som t.ex. KDE. Om man vill slippa det kan man i stället använda kommandot apt-get (ja, det är exakt samma som i Debian för de som undrar), som tankar hem och installerar färdigkompilerade programfiler i stället för källkod. Det går _mycket_ snabbare, och fungerar för det mesta i princip lika bra.

• Oregistrerad
  • 2003-04-23 12:23

Är apt-get samma som att köra "Install Binary Package(s)" i FinkCommander?

• Oregistrerad
  • 2003-04-23 15:54

Varför fungerar inte åäö i X11?
Dessutom kan man inte navigera med piltangenterna i tex MidnightCommander.

Eller kanske kan man naviger i MC med några andra tangenter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-23 16:12

Du måste lära MC hur just dina piltangenter låter i inställningarna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-24 00:19

Vet inte om detta passar här, men ställer iallafall frågan får se om nån nappar. Jag har installerat emacs och R från fink, skulle nu vilja kunna köra R i emacs mha ess (emacs speaks statistics) är det nån som testat det och har tips på hur och i vilka filer till emacs som måste modifieras.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-24 20:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon

• BitchX- den bästa, mest hackiga, IRC klienten

Nja.. irssi är ju bäst om man vill köra via terminalen, tycker dock mer om xchat-aqua.

• Medlem
  • 2003-04-25 01:10

Det enda jag lyckats installera är Gimp. Sodipodi, filmgimp och en rad andra saker funkar inte, pga att de misslyckas att hämta diverse paket.

I mitt tycke är Fink en av de sämsta pakethanterare som finns.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-25 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
I mitt tycke är Fink en av de sämsta pakethanterare som finns.

Vad rekommenderar du?

• Medlem
  • 2003-10-12 01:14

Kan man bara installera de program som syns under "fink list" (antar inte det, men hur lägger jag till andra?) Vilket typ ska det vara? Kan man inte kompilera source med fink?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Findah
Nja.. irssi är ju bäst om man vill köra via terminalen, tycker dock mer om xchat-aqua.

irssi är mycket mysigt, gick över från BitchX till det för inte så länge sen.

Provade xchat-aqua, men det buggade med queries, dvs ibland så syntes det inte vad den andra skrev privat, och inte heller vad jag skrev. Det vart bara svart, helt enkelt. Plus att det gick toksegt (vilket kan bero på att jag kör OS X på en G3:a 400MHz med 384Mb RAM) så jag kör irssi via ssh numera i X11, page up/page down fungerar som det ska också. :)->--<

Jag testade att installera ett par prylar via fink, men någonting strular. Det ser ut att vara något med kompileringen. Jag kan nästan nada om det här. Är det någon som vet om problemet lätt kan avhjälpas utifrån följande meddelande saxat från fink:

configure: error: no acceptable cc found in $PATH
### execution of ./configure failed, exit code 1
Failed: compiling dlcompat-20021117-1 failed

Jag lyckas inte heller scrolla i finks paketlistor. Vad göra åt det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 08:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Den hittar inte gcc. Har du Developer Tools installerat? Senaste versionen kan laddas ner från http://connect.apple.com

Tack HL, nu fungerar det!

Nu gäller det bara att kunna bläddra i paketlistan också, så jag kan se alla paket före x i bokstavsordning. Jag har testat nästan varenda tangent på mitt tangentbord utan att komma någon vart. Någonting som måste konfigureras?

[Edit: Hittade det till slut efter mycket googlande. /N]

Senast redigerat 2003-10-24 14:44
  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 21:32

Jag ska be att få utfärda en varning till er som är beroende av Fink: Den funkar ännu inte i Panther! Men såvitt jag vet jobbar man för fullt på en uppgradering av Fink

1
Bevaka tråden