Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wordpress - köra på wordpress.com eller installera på egen server?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-08 22:52

Jag ligger i startgroparna för att köra igång en blog om svenska nätlabels, men är lite osäker på en sak (är helt n00b inom bloggande).

Wordpress verkar klara allt som jag vill ha till min blog, det är bara en sak jag undrar över; klarar jag mig på ett gratiskonto på wordpress.com eller bör jag installera wordpress på min egen webserver?

Fördelen jag direkt kan se med att ha ett konto på wordpress är att bloggen kommer att ligga där med alla andra, och ha en url som funkar. Om jag installerar på min egen server, kommer min blog att få alla kopplingar till andra bloggar som man får om man ligger på wordpress server?

Vad har man för begränsningar av att ligga på wordpress? Någon som vet hur mycket utrymme man har för bilder och sånt? Och hur mycket kan man modifiera sin blog om den ligger där (vill gärna kunna lägga till en länksida och lite annat)?

För att fatta mig kort, om man bara ska skriva lite nyheter (med bilder), ha en länklista, och ha flera användare till samma blog, klara man sig med ett konto på wordpress eller bör man installera på sin egen webserver?

Om du vågar lita på att ha din blogg "i deras händer" så är det ju rätt bekvämt med wordpress.com. Jag menar inte att Matt & c:o inte går att lita på, men en del känner att de vill ha full kontroll över saker och ting och hellre har egen installation osv. (Vad händer om wordpress.com konkar? t.ex.)

Fördelen med att ligga där att man slipper ha koll på när det kommer nya versioner av WordPress och böka med uppdateringar osv. Extra bra när det gäller att snabbt få ut säkerhetsuppdateringar. Allt blir lite bekvämare av att vara där.

Hur mycket utrymme osv har jag inte koll på, men det borde väl finnas uppgifter om det på wordpress.com? Om man skulle driva en überpopulär blogg så måste man uppgradera till deras vip-service och betala har jag för mig. Men jag antar att du inte är på den nivån.

1
Bevaka tråden