Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbiefråga en gång för alla!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu vill jag, en gång för alla, få klartecken i hur rackarns detta fungerar.

Jag vill ha en domän, låt oss fiktionellt kalla den www.mysko.nu
Jag kommer köpa .Mac för 500 kronor.
Hur ska jag göra för att få det att funka? En gång för alla!

Problemet är: Om jag går in på www.nunames.nu och ska köpa domänen så finns två val. Antingen köper jag bara namnet, eller så hela deras paket. Men köper jag bara namnet så måste jag fylla i DNS:er och sånt. Naturligtvis så gäller det DNS:erna för servern jag ska ligga på. Men var hittar jag Apples DNS:er för mitt konto??

Jag kommer alltså köpa 100 Mb utrymme iom .Mac
Jag VILL utnyttja dessa till min personliga hemsida. Hjälp mig e ni bussiga, en gång för alla.

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 16:00

Vänd dig till en domänkonsult som kan peka domänen till din specifika adress. Själv har jag en jag anlitar. Webproductions syd . www.wpsyd.com Har anlitat dem i flera år utan problem.

Är det det enda sättet? Jag vill lära mig den hårda vägen juh
Måste jag verkligen anlita ett företag för att göra något som säkert är otroligt banalt.

Tja, det enda andra alternativet är väl att du sätter upp egna DNS:er och startar en egen omdirigeringsserver... Apple själv erbjuder ju inte, så vitt jag vet, någon form av hostning av domännamn kopplade till .Mac-konton.

OK Daniel,

Så här är det. Du måste ha tillgång till en DNS för din domän. I DNSen läggs underdomänerna (maskinerna ) upp.

www.mysko.nu 123.123.123.123
mail.mysko. nu123.123.123.124
ftp.mysko.nu123.123.123.125
etc.mysko.nu123.123.123.126

Man lägger också upp MX records för domänen, alltså vem som hanterar posten.

Nu till kärnan! Du kan inte styra vare sig webben eller posten till ditt .mac konto (med största sannolikhet, har inte kollat, men inte hört nåt om att Apple satt upp en sådan tjänst). Du måste ha kontroll över mail och webbservern för att kunna göra detta.
Ring mig om du vill ha en redigare förklaring!

EDIT: Såg inte Mickes inlägg förrän efter jag skrivit mitt

Här kommer det jag skrev i alla fall.

Ok. Nu är det så här. Kollade igenom sidan som NIKKE skickade.
Det verkar kort och gott som om man MÅSTE ta hela paketet...alltså med webbhotell, DNS:er och shit.

Det innebär att jag har ingen nytta av Apples 100 Mb ifall de endast var tänkt att användas som ett privat "webbhotell".

Konfirmera detta nu: Man kan inte ta ett utrymme, såsom Apples, och bara köpa ett domännamn (från var som helst, typ NIKKES företag där) och styra det till min sida på Apple?

På NIKKES svar så verkade det nästan som om det var precis så han gjorde. Men du kanske menade att du körde hela paketet?

[ 18 Juli 2002, 16:21: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Ok! Tack för alla svaren.

Micke W: Något billigt ställe här i stan som erbjuder sådant till privatpersoner eller ska jag ta det annorstädes?

Vill du ha en egen domän och kunna använda det som hemsida (www.dindomän.com) och som epost (du@dindomän.com) så är det nog enklast att köpa ett konto på ett webbhotell och glömma .Mac. Kan rekommendera Space2u som fungerar bra och inte kostar speciellt mycket (näe, jag får inte betalt för att göra reklam för dom, men jag borde! :).

Nja, ingen är väl direkt billig i Umeå Alla är nog mer eller mindre riktade till företag, såvida man inte är uppkopplingskund hos dem.
Jag jobbar imorgon, i alla fall f.m., du får väl komma och hälsa på så kan vi se vad man kan göra...

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-18 19:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Det innebär att jag har ingen nytta av Apples 100 Mb ifall de endast var tänkt att användas som ett privat "webbhotell".

Konfirmera detta nu: Man kan inte ta ett utrymme, såsom Apples, och bara köpa ett domännamn (från var som helst, typ NIKKES företag där) och styra det till min sida på Apple?

Jo det kan du, om du reggar ett domännamn på tex www.discountdomainregistry.com (en .com adress för $15, ett år.) och tecknar ett gratis konto hos tex. www.mydomain.com, (stealth forvarding) så kan du styra om www.skumt.nu till din itools adress, men det står fortfarande www.skumt.nu i adressfältet. Hos de båda leverantörerna finns alla inställningar smidigt och bekvämt, det är jätteenkelt jag gjorde det själv och är ingen tekninker. Du kan hos mydomain också skaffa oändligt många epost alias som alla skickas till tex. din.mac adress. Om det inte funkar med .mac som webbhotell så kan du kolla in tråden om Bra (och billiga) webhotel, där finns det bra tips.

/mattias

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 21:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Nu är det så här. Kollade igenom sidan som NIKKE skickade.
Det verkar kort och gott som om man MÅSTE ta hela paketet...alltså med webbhotell, DNS:er och shit.

Du behöver inte webhotellet. Det du behöver är tillförlitliga DNSer. Det har de. Har uptime som är 99,99999% någonting... De ISPs vi anlitar på jobb som vi betalar hundratusentals till, har uptime på runt 97%... De har kassa DNS service med...

Jag kan bara rekomendera www.wpsyd.com för allt som rör domäner... De har ju milt sagt ,många kunder!

1
Bevaka tråden