Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulna Macar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morse hade vi inga Macar kvar på jobbet. De stals i strängnäs men tjuvarna kommer nog från annan ort. Det stals datorer på flera håll i kommunen i natt.

Vi blev av med en Powerbook G4 667, En PowerMac G4 Dual 450 Graphite och en PowerMac G4 867 Quicksilver.

Eftersom det verkar vara en liga kommer dom nog inte dyka upp i Gula Tidningen, men jag tänkte ändå informera om detta.

Som vanligt fanns det ju en mängd data som inte backats upp på maskinerna så man vill ju gärna ha tillbaka hårddisken. Burkarna får vi ändå nya på försäkringen.

Finns det någon databas med serienummer för stulna datorer? Jag har för mig att det diskuterats här förut.

• Avstängd
  • 2003-04-16 21:03

Passa på och meddela tullen också Det mesta åker österut.
Karlskron och Ystad är populära utförselorter även mycke trafik från Åhus.

• Medlem
  • 2003-04-16 23:57

De kan mycket väl dyka upp på någon av börserna, men om du inte vill åka dit själv och klå upp dem är det meningslöst att hålla utkik. Jag informerade snuten om att jag hittat stulna datorer från mitt kontor, jag hade kört en "who is" på hans mail också. Jag visste vad han hette och var han bodde. Han annonserade under lite olika mail på Macbörsen och Mactorget. Det gör han fortfarande...

Polisen hade inga som helst problem att tygla sin iver att få fatt i tjuvarna.

Glöm det, och gå vidare. Det gör polisen. Eller tipsa efterlyst, kanske?

Vi fick precis samma respons från polisen när vi hade inbrott nere på jobbet, de kunde inte bry sig mindre.

Som sagt, om du inte vill ta allt i egna händer så är det bara att lägga det hela bakom sig.

De poliser som vi var i kontakt med är säkert jättebra poliser och de vill verkligen hjälpa oss. Men här på "landet" finns inte så många poliser så man förstår ju att de inte har tid med 3 stulna datorer.

Samma natt som vårt inbrott skedde ett yx-rån några mil bort. Jag skulle nog också prioritera rånet.

Vi fick faktiskt höra att de gjorde ett tillslag i dag under dagen och hittade massa stulna datorer. Vad jag hörde då var att det verkade vara mest slaktade burkar från tidigare inbrott. Men man hoppas ju att de ska hitta våra maskiner.

Informationen i dom är mer värd än att få hämta ut en ny dator, vilket det ju inte varit om man backat ordentligt.

BTW: Det lutar åt en PB 12" om jag inte får tillbaka min 15" 667.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-04-17 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Finns det någon databas med serienummer för stulna datorer? Jag har för mig att det diskuterats här förut.

Jag har efterlyst detsamma, men inte fått något svar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-17 10:33

En snubbe ville sälja en iMac dv 600 MHz för 600 (ja, sexhundra!) spänn på Macworlds macbörs för ett tag sen. Jag kontaktade honom och han hade redan fått ett bud och undrade vad jag ville ge. Det verkade misstänkt.

• Medlem
  • 2003-04-18 20:17

Vet inte hurvida ni kom fram till nån databas med stulna datorer..
Iallfall kan vi på jobbet (apple center) meddela apple ireland s/n på maskinen, och så kan inte nån beställa reservdelar på maskinen längre..

Alltid ngt.. även omdet inte drabbar han som snott den, utan han som köpt den av en snubbe på stan..

Men men..
alltid ngt..

alltså.. ring apple och meddela dom att din maskin blivit stulen, så kan dom blockera s/n i deras reservdels system.

Detta borde ju vara en klockren tjänst för Apple att erbjuda sina kunder och ev. blivande kunder.

Att kunna mata in sitt serienummer i en central databas där man sedan kan söka när man ska köpa en dator begagnat.

Man bör ju ha något skydd på detta naturligvis så ingen matar in andras nummer, men det ska väl gå att lösa.

Sedan blir det väl svårt om datorerna slaktas men är det lika vanlig med Macar som på PC...

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-02 23:22

Hållhaken är väl just identifieringen av ägaren vid inmatningstillfället.

Hur skall man som en websajt kunna vara säker på att folk lägger in rätt uppgifter? Hur gör man om en pryl byter ägare och den gamla ägaren glömmer att flytta ägarskapet/avregistrera sig (tex dödsfall)?

Betänk också att det inte får ta tid/innebära administrativt arbete för websajten. Alternativet är att göra det till en betaltjänst.

Det finns andra tjänster för att registrera sina prylar (SSF och SmartSafety tex) men så vitt jag vet ingen där lagrad data är (delvis) publik. En intressant idé...

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-02 23:50

Lär mig aldrig. INTE börja titta på en ny idé precis innan läggdags, då ryker sömnen all världens väg!

Kan inte se att man utan adminstrativt arbeta skall kunna säkerställa att folk matar in det de verkligen äger. Lättare att förutsätta att folk är ärliga och ta trasslet som uppstår om någon skulle "fulanmäla" en maskin som stulen.

Problemet är om en pryl blir stulen, tjuven eller hälaren kollar om det finns i registret och om den inte finns matar in den med sig som ägare. Då kommer man kunna använda sig av registret för att skaffa sig trovärdighet, "jorå, den är schysst, kolla på är-din-dator-stulen.nu så skall du se". Visst kan man säga åt folk att ett register bara är komplement och att de måste be att få se orginalkvitton men hur många kommer i ihåg det. Kan det fungera?

När skall polisen få gå in och titta på ägare till registrerade föremål? Behövs det eller skall man bara möjligöra vidarebefodring via email att polisen har sökt en? Hur säkert är det att det kommer fram? Och om polisen tror att tjuven har registrerat sig och vill ha tag på ägarinfo (info om tjuven), hur göra då?

Frågorna blir fler och fler ju mer man tänker på det. Men ingenting är omöjligt.

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 00:20

Sen har ju det varit nya regler i kraft angående "god tro -köp" i drygt 48-timmar nu

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 00:27

Vad har hänt med polisen? Det verkar inte finnas några poliser längre. Var är de? Ute och jagar bovar i sina gamla Volvo som ena andra Sven Wollter och Thomas Hellberg i "Mannen på taket"?

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-03 08:38

De nya lagtexten beträffande god-tro-köp var inte en dag för tidigt (Enligt Min Inte Ens i Närheten Ödmjuka Åsikt ).

mondo: Wakey wakey! Nej, polisen är i princip obefintlig (okej, jag hårddrar det lite). Beträffande just Stockholm så tog ju politikerna för ett antal år sedan bort 800 administrativa tjänster som var "onödiga", så nu sitter poliser och svara i telefon, sprättar kuvert osv. (Med reservation för att jag bara återger vad jag läst i tidningar...) Sedan så är det en mera "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-attityd" i sammhället idag och det går inte att komma runt ett sådant problem med enbart mer poliser.

Så gällande en stöld, även av hyfsat stort värde: du polisanmäler mest för att få det lättare med försäkringsbolaget. Hos polisen är det i värsta fall avskrivet nästan innan du har gått ut genom döreen (nu överdriver jag lite igen).

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-03 11:01

Äh, polisen har inte tid med något alls. Knappt man kan få hämta ut nytt pass där.

De har fullt upp med att arkivera alla anmälningar som görs. Det blir mycket papper som måste diarieföras, registreras och läggas på hög. Sen måste de svara i telefon och förklara för alla som gjort anmälningar att de inte har tid att göra något.

Och mellan varven åka till demonstrationståg i storstäderna.

• Medlem
  • 2004-01-26 01:17

Någon här nämnde Smart Safety. Tänkte mest komplettera föregående talare. Det är trots allt så att om man har sin dator registrerad där, och polisen stöter på datorn, så kommer man att få tillbaka den eftersom polisen är online-kopplad till smart safety databasen.

Om sedan alla poliser slår i databasen när de hittar stöldgods vet jag tyvärr inte, men tror att det delvis ingår i deras arbetsuppgifter. Hoppas det i alla fall.

Har nämligen tjänsten själv och har alla mina datorer regade där.

/ Jens

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 02:50

Synd att inte någon marknadsför försvarsmekanismer att montera på datorer... t.ex skulle en fet elchock inte vara fel om någon var och försökte norpa min utrustning.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-26 11:17

Kort uppdatering angående kolla-om-den-är-stulen-registret som det har pratats om här tidigare:

Lanseringsdatum är satt till söndagen den fjärde april (04-04-04). Öppen beta-testning troligen andra halvan av mars.

Anledningen till väntetiden (tekniskt sett är det ett mycket enkelt projekt) är andra projekt som skall ut genom dörren först.

Jag kommer starta en separat tråd här på 99mac så fort det finns anledning att börja testa.

1
Bevaka tråden