Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelning till imovie via USB2

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 22:32

Hey!

iMovie vägrar att "kännas" vid den nyinköpte Creative webbkameran som enl apple ska fungera ihop med Mac. Jag kan inte spela in direkt till iMovie eftersom programmet kräver Firewire. Men som vi vet så är ju USB2 bättre än Firewire idag så det verkar konstigt att man inte kan använda USB2.

Har ni lyckats eller löst det?

Jag har MacMini som arbetet köpte för 3 veckor sedan och så är det också den senaste versionen av iLife 6 med så det borde väl fungera?

USB2 är snabbare men vad jag hört så är USB2 oxo tyngre för datorn. Jag spelar in musik på min macbook och har fått rådet att ABSOLUT INTE använda USB2 hårddiskar för audiofilerna. När det gäller iMovie så kan du INTE använda USB2 och det finns ingen workaround. Jag känner dock inte till om det finns något annat videocapprogram som erkänner USB2 porten som källa och som skapar videofiler som du sen kan importera in i iMovie. / Mikke

Jaha där ser man

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 08:35

På det viset!

Hm... Det finns ju inga FW-webkameror och jag arbetar med en projekt där jag ska kunna svara mina studenter (på teckenspråk) och behöver då en sorts inspelnings möjligheter samt också redigeringsmöjligheter så att man kan skicka filen till studentdatorn.

Vet ni om det finns program för MAC där man kan spela in från en USB-webkamera och redigera? Vi har tyvärr inte råd med en videokamera

Du kan ju spela in med iRecord tex och sedan importera filen till imovie.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31817&vid=382210

Det finns någon annan aktuell tråd där slutsatsen blir att USB-webkameror märkta "made for Vista" enligt specarna också betyder att de funkar i OS X. Hinner inte söka nu.

made for Vista betyder tyvärr inte att det funkar me iMovie - dock med iChat, skype mm utan extra drivers..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-14 18:44

Man kan väl spela in filklipp om man har Quicktime Pro, burde ju också fungera med USB kamera?
Sedan kan man importera till iMovie, om det behövs. Om du inte klarar dig med redigeringsmöjligheterna som Quicktime erbjuder.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-14 20:38

Jag snor tråden en stund...

Om jag spelar in video med QTpro så blir videon 384x288 pixlar även om jag valt "Enhetens egen" som kvalitet (i detta fall DV). Filen blir DV 25 fps - allt väl - men ration blir alltså bara 384x288 pixlar. Den borde vara 720x576 (eller 768x576).

Tips?

1
Bevaka tråden