Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på FW-disken?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 18:12

På min externa FW-disk har jag mina raw-filer och psd/tif/jpeg-filer. "Photoshop does not recognize this type of file". Som tur är har jag speglat infon på en annan FW-disk som mestadels vilar.

Nu vägrar PS CS2 öppna filer från vissa mappar. Oavsett filtyp. Ikonerna ser ut som de brukar. Förhandsvisningen i Finder fungerar inte. Ominstallerade mitt system (senaste Tigern) för några dagasr sedan, i samband med det har jag installerat Path Finder som jag nu har avinstallerat efter att detta hände.

På min speglade disk fungerar filerna som de ska.

Jag är förbryllad. Är den externa FW-disken sliten? Det är nämligen den som alltid varit inkopplad (ca 1,5 år).

På bifogad fil ser det märkligt ut. 722,8 GB! Skall vara 279,5 GB. Vad göra?

Försök reparera behörigheter mm. Men tror nog att något blivit fel i filsystemet. Testa TechTool Pro, DiskWarrior eller vad nu har/kan prova/vill köpa för att kunna reparera mer än med Apples Skivverktyg (men undvik Norton).

Bäst är nog att formatera om. Se till att ha backup på den fungerande backup-disken. Enligt lagen om alltings jävlighet kanske den fallerar precis när du blåst den första disken...

1
Bevaka tråden