Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MFB köp nu, billigt ,billigt!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-12 00:46

MFB synth 2 är ju väldigt billig, man får onekligen mycket för pengarna.
ändå ratar ni den, det är bara MS20, MS20 och MS20 omigen! Varför?;)

Följande är ett påstående, bli inte arg, spåra inte ur, diskutera gärna:

Folk jämför den hela tiden med Evolver på grund av att de kostar snarlikt,
men det är ju som att jämföra äpplen med bananer. Jag sätter 500 spänn
på att om synth 2 hade hetat Savix , hade suttit i en flashig box, kostat
14k-16k kr då hade folk börjat resonera som så att, Ååhh en fin Minimoog
kopia,Åh ska jag köpa en SE1 eller en MFBsynth 2, gud så svårt!! etc, etc.
Typ så.

MFB synth2 kanske inte är fager men den borde ju med sitt pris
trigga en hög med el-modda-och bygga-in-i-en-trälåda folket.......ju?

Senast redigerat 2007-05-13 01:50

Synth II är superkompetent. Låter svinbra helt enkelt! Den är lite "billigt" byggd bara.

Vad kostar en MFBII?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-12 15:21

Jag köpte min av herr Airwolf för 3500 kr. Den låter ju helt okej men ibland stör jag mig något fasansfullt (nåja) på oljudet på utgången Jag är ingen expert men ifall oljuden inte ligger i själva ljudkedjan borde inte det gå att dra ut signalen på vägen?

Fick köra med noisegate minns jag. Min kompis skaffade nyligen en Synth Lite II och den har också det där (o)ljudet i utgången. Tror det hänger samman med den billiga byggkvaltén och det är synd eftersom maskinerna är så bra i övrigt. .

Vad är "oljudet på utgången" ? Brus? Brum?
(Förlåt min okunskap, har aldrig testat en MFB)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-13 00:41

Byggkvaliten?
Det är väll snarare designen av elektroniken det är nått skumt med
i så fall!? Jag skulle tro att om den oväsnas så är det nått fel på den.

Du kan ju testa dig fram till vad det är.
Om det lever rövare så kan du ha nått som är fel på VCA'n och eller det läcker över från nått digitalt
om det är det du menar med brus?.

Att synth lite lever fan är på grund av upplösningen på DCO'erna
(3 bitar) säger dom som öppnat och kollat, vanligt hederligt alaising.

Ursprungligen av Heualia:

Att synth lite lever fan är på grund av upplösningen på DCO'erna
(3 bitar) säger dom som öppnat och kollat, vanligt hederligt alaising.

Det kanske är därför folk tjatar om MS20, Minimoog osv osv? En analog synth ska inte lida av aliasing. Personligen är jag ett stort fan av aliasing, jag tycker skräpdigitalt låter koolt, men jag skulle bli ganska ledsen om min nya fina analogsynth lät på det viset.

Och så rackarns billig är den ju inte heller. För det priset får man ju 2 begagnade Pulse som bannemig måste vara den mest prisvärda analogsynthen i världshistorien. Eller 1 Pulse + 1 Micromodular som kan tjänstgöra som sequencer/extrafilter/vocoder/aliasinggenerator/nästan vad somhelst.

Ursprungligen av Heualia:

Byggkvaliten?
Det är väll snarare designen av elektroniken det är nått skumt med
i så fall!? Jag skulle tro att om den oväsnas så är det nått fel på den.

Att synth lite lever fan är på grund av upplösningen på DCO'erna
(3 bitar) säger dom som öppnat och kollat, vanligt hederligt alaising.

Tja, jag tänkte rätt helhetsmässigt när jag anklagade byggkvalitén. Där ingår elektroniken för min del iaf.

Det är inte alising som är problemet med hans Synth Lite. Ojudet/bruset är väldigt likt det jag hade i min Synth II. Att två produkter från samma tillverkare har liknande problem ser inte jag som underligt.

Jag vet också om att det är långt från alla MFB maskiner som låter så. Därför borde problemet gå att lösa. Ljudet från min polares Synth Lite kan beskrivas som "jordbrum möter digitalt brus och oscillatorläck". Vill bestämt minnas att ljudet på min gamla Synth II lät likadant. Det ligger väldigt lågt och man får höja volymen rätt bra för att alls höra det.

I övrigt håller jag med om att Synth II inte ska jämföras med Evolver. Allt beror på vad man är ute efter. Synth II låter mycket Moog vilket ju var meningen också antar jag. Men den är ju inte precis en bra ersättare till MS20 heller. Bara billigare.

Senast redigerat 2007-05-13 16:22
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-13 01:14

Bör tilläggas att det beror på vilken sorts alising vi pratar om, den samplerate fixade eller den samplerate varierande. Sen sistnämda är harmoniskt relaterad till stegen i vågformen och
låter således hellt okejj, en PPG i låga läget eller en Waveform city modul tex.

Om synth lite kör med NCO är ochså knastret/pipet beroende på antalet steg som vågformen
är tillverkad av, om den är som tex en Bitt 99 (5bits) piper den med en hög frekvens när man
spelar låga toner (varierande samplerate). Om den är gjord som en JX3P då knastrar den
lite när man spelar de allra högsta tonerna (varierande samplerate).

Jag har ingen aning hur synth lite är konstruerad så jag kan bara gissa.

Pulse som du ochså nämner lever ochså rövare när man spelar höga toner ,NCO' er där igen!

Vad får man ge för en beggad pulse idag?

Ursprungligen av Heualia:

Pulse som du ochså nämner lever ochså rövare när man spelar höga toner ,NCO' er där igen!

Vad får man ge för en beggad pulse idag?

Jo, det är sant. Men inte så att man sträcker sig efter noisegaten och insertkabeln. Vad jag ville ha sagt var att det kanske är så att alla billiga synthar inte per automatik är prisvärda, även om de är kompetenta? Det beror på vad man jämför med.

De senaste Pulsarna jag sett har gått för ~2-3k och det är kul för att man kan skaffa fler.

Men när man ser t.ex. MS20 för 10k eller Moog Prodigy för 6-7k blir man ju lite fundersam. Vilket väl var ungefär vad du menade också, eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-13 01:45

Det jag menade var att den säljs för billigt för att säljas som analog VCO, VCF,VCA maskin.
(se första inägget). Och att det är små märkligt att man jämför den med en Evolver?

Varför kom synth lite med i diskussionen?
Vad är det för oljud ni pratar om? min MFB synth 2 har inget läck eller annat oljud
som jag har märkt i alla fall.
Jag är i varjefall hel impad av ljudet i MFB synh2, tycker den kan matcha eller överträffa mycket dyrare maskiner.
Jag förstår inte heller varför den jämförs med evolver. Den är ju mer lik en
Mini Moog.

Senast redigerat 2007-05-13 11:16
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-13 21:49

Sampla av oljudet och lägg upp till allas beskådande? Öh, behörande ska de va!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 22:14
Ursprungligen av Heualia:

Sampla av oljudet och lägg upp till allas beskådande? Öh, behörande ska de va!

http://www.freewebs.com/v0734pedr0/mfboljud.mp3
Mina öron hoppar glädjeskutt varje gång jag hör det ljudet!

Ursprungligen av carrl:

http://www.freewebs.com/v0734pedr0/mfboljud.mp3
Mina öron hoppar glädjeskutt varje gång jag hör det ljudet!

Hoppas garantin inte gått ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 21:55

var är den billig? 4500 hittar ja .. å för det priset bara möste evölvern va göttare..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-14 02:05

Hmm, jag får inte igång filen, saknar header?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-14 03:39

heualia: kopiera den och lägg den i adressfältet

carrl: det där ljudet gav mig definitivt avsmak
på den där synten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 10:11

Jag tycker den låter riktigt bra (har bara hård demoljuden på sidan). Så mycket MS20 tycker jag inte det låter, så låter i alla fall inte min. Verkar som en trevlig synt men så billig tycker jag inte den är, 4600 pix är ganska mycket.
Man får en Evolver för 4855 kr hos Thomann och den har ju två VCO och 2 roliga DCO, 4 LFO:er och en kul sequencer...

Fast det är klart MFB synth-II har ju rattar för alla funktioner, sånt gillar jag! Så mycket mer snabbjobbat lixom.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 10:18

Flera ljudexempel på vår sida: http://www.unease.se/mfb-synth2test.htm

Man kan höra lite missljud mellan tonerna i vissa exempel. Det borde gå hyffsat att gejta bort men det kan bli lite trist om man vill dista ljud, då brukar sånt där krypa fram och bli lite väl framträdande :-/

Det är min bror som har MFB:n så jag har bara testat den lite då och då. Men jag tycker den låter riktigt gôtt! Den låter verkligen vintage, påminner inte alls om en Evolver.

Ja det var era ljudexempel som fick mig att köpa MFB´n.
Exemplet BASS låter ju så jävla shysst.
Fast jag har inte lyckats skruva exakt det ljudet själv baserat på preset no1
som det står att ni gjort.
Och visst där hör man ett litet surr ljud i början men vad gör det.
Alla analog synthar brusar väl lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 13:24
Ursprungligen av Schlachthof:

Ja det var era ljudexempel som fick mig att köpa MFB´n.
Exemplet BASS låter ju så jävla shysst.
Fast jag har inte lyckats skruva exakt det ljudet själv baserat på preset no1
som det står att ni gjort.

Kul!:D

Vad jag kommer ihåg så gjorde vi inget annat än att ratta lite på cutoff, resonans och envelopen medans vi spelade in. Kanske låter ditt exemplar aningen annorlunda bara...

Finns det någon svensk återförsäljare?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-14 20:09

Sitter just nu och programmerar min pulse och tycker den låter väldigt likt ljudklippen som lades upp av tommyc. Inte för att påstå att MFB'n var sämre osv, men jag tyckte den kändes väldigt ointressant just för att jag har en pulse.

Pulse har väl oscillatorsynk..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 09:04

Hmm, jag hade ju en Pulse i nåt år eller så. Tyckte den var bra på basar, men använde den aldrig(!) till nåt faktiskt under den tiden jag hade den. Jämfört med MFB:n så är den betydligt tyngre i basen (mer subbas) men låter inte lika syrligt, rått och gammalsynthigt som MFB:n. MFB:n låter gamla Kraftwerk!

Sen kan man säkert ändå komma ganska nära med en Pulse om man ger det tid, men jag kände aldrig att den inspirerade mig tillräckligt.

  • Medlem
  • 2007-05-15 10:32

Puls kontra MFB så känns sistnämda bra mkt mer lättjobbad/kul. Båda verkar dock oerhört kompetenta. Någon som har ljudexempel på Puls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 10:55
Ursprungligen av Steve:

Någon som har ljudexempel på Puls?

Jepp! http://www.unease.se/pulse.htm

Detta var det enda jag spelade in med min Pulse innan jag sålde den vidare till lasselu...

Jämför exemplet Pulse_Bass med "Bass" från MFB, jag tycker de visar rätt bra på skillnaderna i ljud. När filtret är nästan stängt utan resonans så har Pulse en grym subbas! Däremot så tycker jag MFB:n låter snyggare och råare när man släpper upp filtret och lägger till lite resonans, där tycker jag Pulsens oscillatorer låter mindre levande och mer "VA".

Överhuvudtaget så hade jag lite svårt för Pulsens oscillatorer, speciellt för mer melodiska ljud som leadljud och liknande. För bas spelar det mindre roll.

pippi: Jorå.. den har synk

Bevaka tråden