Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DNS-Rootserver

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På internet står det 13 st pregnanta rootservrar som alla andra dns frågar.

Kan man fylla i dom direkt som dns, i inställningarna, och få snabbare dns-hantering genom att man skippar mellanhänderna?

Det är väl inte så att alla andra dns:er frågar dom där hela tiden, utan dom synkroniserar väl bara mot dom nån gång ibland. Tror jag...

Eftersom domäner inte ligger hos rootservrarna, dvs dom delegerar dig vidare till rätt dns för den domän du söker, oftast i flera steg, så tvivlar jag på att du kommer få en snabbare uppslagning. Det jag tycker funkar bäst är att använda någon stor dns, tex nån av sunets dns'er som sällan är nere eller inaktuell.

Ok, Jag förstår.
Kan ni räkna upp några snabba stabila dns?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-17 09:25

För att minska mängden av trafik på Internet som står för den i särklass största delen så rekommenderar jag att du petar in din egen ISP:s DNS-burkar. Dessa är nämligen i sin tur på en smidigt sätt inlemmade i hierarkin över DNS:er. Din ISP:s DNS:er håller ju också lite cachad information så att du både får ett snabbt svar och undviker en massa onödig trafik på Internet.

Bara för att vi sitter med 2.5Gbps, 10Gbps osv pipor härs och tvärs över Internet betyder det inte att vi måste fylla dessa med relativ overksam trafik.

1
Bevaka tråden