Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ip-problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-04-17 09:45

Tja

Troligen en lätt sak att lösa

Jag har en Webserver som körs på OS X Server, jag sitter bakom en brandvägg och har ett internt IP på webservern. All trafik som kommer in genom brandväggen på port 80 forwarda jag till den interna Webserverns IP.

Nu till problemet, om jag sitter på interna nätet måste jag använda interna IP till webservern och utanför måste jag använda externa. kan jag konfa på nått sätt så att det externa ip:t funkar internt??

Du kan fixa så att domännamnet du har på din webserver funkar, oavsett om du är innanför FW eller ej.

Antigen genom att speca ip till ditt domännamn i hosts-filen. (/etc/hosts i osx) eller genom att sätta upp en dns-server internt och köra mot den innanför FW.

Skulle gissa på att de minst krångliga är att använda hostfiler. Om de nu inte är mängder med datorer och de är fler än 1 hostname du vill köra internt.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-21 15:56

Vad händer om du försöker komma åt din domän då? Om du skriver www.doman.com i en browser i det interna nätverket. Hamnar du på routerns webadministrations interface då? Det var vad som hände mig med min förra router iaf. Men med min nuvarande (en Netgear FM114PGE) så fungerar det fin-fint. Om jag försöker komma åt mitt domännamn inifrån det interna nätverket så kommer jag till rätt ställe. Om du upplever samma problem som jag gjorde tidigare och inte har någon mer avancerad router så tror jag tyvärr det är DNS eller hosts filer som gäller. Fast en DNS är inte så farligt svårt att sätta upp om du har OSX server. Men det är ju helt klart enklare med hosts filer om det inte är för många datorer som de behöver distribueras till...

/arvid

Problemet med hosts-filer är att dom pekar mot samma ip hela tiden.

t.ex

192.168.1.254 www.mindomän.se

vilket funkar bra internt...
Försöker man med samma dator komma åt www.mindomän.se externt så tror datorn att den skall försöka ansluta till det interna ip#, vilket inte kommer funka.

Enda lösningen är en intern DNS, och för att få det att funka smidigast så bör man även ha en DHCP-server som delar ut infon om DNSen.

Då funkar det så att internt gör datorerna ett namnuppslag mot den interna DNSen och får det interna ip#.
Externt så gör datorerna ett uppslag mot en extern DNS och får då fram det externa ip#.

Det kräver att du registrerar en domän och pekar www.mindomän.se till ditt externa ip#.

nåt som är oklart?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 10:45

Ajje,

DNS:er i all ära, men i ditt första inlägg ovan skrev du:

"om jag sitter på interna nätet måste jag använda interna IP till webservern och utanför måste jag använda externa"

Så länge du anger IP-adressen i din webbläsare är ingen DNS involverad, så det känns mer som ett problem i din router/brandvägg/webbserver...

- Vilka maskiner/nät tillåts komma genom brandväggen? (Filter i brandväggen)

- Vilka maskiner tillåts ansluta till webbservern? (Filter i webbservern?)

Troligen är det din brandvägg/router som spärrar interna adresser från att ansluta till just den externa adressen.

-Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 11:02

Hjälper en kamrat med att sätta upp en MacOS X Server 10.2.5 till vilken han så småningom skall ansluta ett fåtal MacOS X-klienter.

Servern rullar som dig bör, med användarkonton definierade och med respektive användares hemkataloger "automonterade" på klienterna.

Planen är sedan att sätta upp en "standardklient" (med MacOSX, applikationer, typsnitt o.s.v.) som sedan, med CCC (CarbonCopyCloner) klonas till de andra klientmaskinerna.

Så långt allt väl, men jag har stött på patrull vad gäller användarnas inställningar (MacOSX, applikationer o.s.v.)

Hur får jag mina "standardinställningar" per användare att läggas på servern? Inställningar som sedan, per användare, modifieras som sig bör (Kontoinfo i mail, egna bokmärken, o.s.v.)

Jag har skummat igenom MacOSX-handboken, men inte riktigt fått kläm på en lösning...

-Torkel

1
Bevaka tråden