Tack för era vänliga och engagerade svar! Jag beklagar att jag dröjt med att svara. Rimligen stämmer det att det är svårt att hitta nya hårddiskar till en så här gammal PowerBook. Jag har inte handlat på eBay eller andra auktionssajter tidigare så jag har inte det som huvudalternativ, men det kanske kan bli intressant om det inte löser sig på annat sätt. Märkligt nog har hårddisken sedan jag skrev inlägget dock fungerat närmast utan problem. Felet såsom det yttrar sig är lite speciellt då det, till skillnad från originaldisken som började ge ifrån sig onormala ljud vid uppstart och vägrade starta, under långa perioder inte påverkar datorns funktion. Frånsett vissa tillfällen då motorn verkar ha svårt att dra igång skivan vid uppstart, är huvudproblemet att hårddisken tillsynes slumpmässigt "startar om" och utför den typiska startläsningen, vilket får datorn att hänga sig.
Jag sätter visst hopp till att det möjligen, möjligen, kan vara ett problem med strömförsörjningen så jag ska göra ett försök att öppna maskinen och rengöra kontakterna i anslutningen mellan hårddisken och moderkortet. Om det under tiden finns någon annan som har några tips på var man kan tänkas få tag på en ny hårddisk så vore jag mycket tacksam!
Apropå bärbarhet ...
... så är det lite kul att kunna upplysa om att jag sedan en tid tillbaka sitter med två alldeles nyinköpta batterier. Det var med stor förväntan jag i höstas beställde ett nytillverkat 4200 mAh NiMh-batteri (datorn såldes ursprungligen med 2600 mAh NiCd-batterier). Dessvärre dämpades entusiasmen under en period då jag efter en lång tids väntan, med viss besvikelse, istället hämtade ut ett 2600 mAh NiCd-batteri på posten. Det visade sig att det hade blivit fel i leveransen, och att det modernare NiMh-batteriet sedan slutats tillverkas. För drygt två veckor sedan dök det dock upp ett mejl i min inkorg om att batteriet nu kommit in igen, så sedan en vecka tillbaka sitter jag nu till slut med det batteri jag ursprungligen beställde.
Hittills har jag bara hunnit prova NiCd-batteriet, som efter en laddning i höstas blivit liggande p.g.a. det minskade behovet av bärbarhet under vintern, och jag har hittills fått ut drygt 3 timmar användningstid ur det med 70% laddning kvar enligt batteriindikatorn (med högsta sparläge och RAM-skiva, ska nämnas), så det ska bli spännande att se hur länge NiMH-batteriet klarar av att hålla igång maskinen.